Nejlepší motory v nových autech se hledají těžko. Je jich málo

  • 252
Říkáte si, že vybrat pět nejlepších motorů dneška je přece jednoduché? Tak nám v té hromadě přeplňovaných litrových tříválců a hybridizovaných uškrcených krabiček, plnících normu Euro 37 (nebo kolik vlastně) a ověšených všemožnými bandaskami s filtry, najděte jeden, který by něčím vynikal. Magazín Speed se pokusil najít pár posledních opravdu povedených.
Mustang Bullitt

Ford Coyote 5.0 V8

Tady je svět ještě v pořádku. Ford vám stále na evropském trhu prodá atmosférický osmiválec s manuálem a pohonem zadních kol. I kdyby byl ten osmiválec nějaký líný kepl, tak už jen z principu je to správná věc. 

Jenže poslední generace pětilitrového osmiválce Coyote ze sebe dostane v evropské specifikaci 460 koní a 529 Nm a točí 7500 min-1! To jsou hodnoty, za které by se nemuselo stydět ani BMW M3. 

Osmiválec v Mustangu má navíc slušnou rezervu pro další úpravy, cenově dostupné díly, jednoduchý servis a prozatím vysokou provozní spolehlivost.

Mercedes-AMG M139 2.0 Turbo

Přece jen jeden přeplňovaný motor tady máme. Před dvoulitrovým čtyřválcem AMG totiž nelze zavírat oči. Jednotka generace M139 má už v základním nastavení v AMG verzích s příčně uloženým motorem šílených koní a 480 Nm. Existuje ale ještě výkonnější verze S obdařená parametry 421 koní a 500 Nm. 

Mercedes-AMG M139 2.0 Turbo

Ano, tento motor má litrový výkon až 210,5 koně. K motoru s velice zajímavou konstrukcí je přiděláno obří turbodmychadlo, které dosahuje až 169000 min-1 a do motoru tlačí vzduch pod tlakem až 2,1 baru. Motor má přímé i nepřímé vstřikování, což má pomáhat výkonu, ale určitě to bude souviset i s ochranou proti usazování karbonu v sání a na pístech. Snad Mercedes po počátečních problémech minulých verzí zvýšil spolehlivost. Nebo alespoň naučil nevybouřené majitele motor před dováděním zahřát a včas nechat vyměnit olej.

Porsche 4.0 Cayman GT4 a GTS

Možná poslední atmosférický šestiválec Porsche bez elektrifikace si určitě zmínku zaslouží. Navíc se ve čtyřlitrovém atmosférickém provedení vrátil do Caymanu a Boxsteru GTS, ze kterých naopak zmizela ta přeplňovaná čtyřválcová hrůza s charakterem (a zvukem) plastového kyblíku z pískoviště. 

Parametry 420 koní, 430 Nm v případě Caymanu GT4 a hlavně omezovač v 8000 min-1 zaručují dostatek charakteru, ale motoru nechybí ani ostré reakce na plyn a vůbec projev, který je od sportovního Porsche očekáván.

Ve verzích GTS či v aktuální limitované edici Boxster 25 má čtyřlitrový šestiválec výkon snížený na 400 koní, to je ovšem pořád dost na zážitky s tím správným akustickým doprovodem. Nemůžeme nezmínit ani druhý šestiválec v ostré 911 GT3 a příbuzných verzích, ale ten vychází ze závodního motoru a cenově je někde úplně jinde. Porsche se atmosférických motorů přidrží i nadále, otázkou ale je, jestli také bez nějaké formy elektrické asistence.

Porsche 4.0

Ferrari Tipo F140 6.5 V12

Teď ovšem jdeme do vyšší ligy opravdu exkluzivních aut, protože mezi prostou produkcí už vážně není z čeho vybírat. Jistě, našli bychom pár čestných zmínek, ale když si můžete (pokud na to máte) u Ferrari koupit atmosférický dvanáctiválec o objemu 6,5 litru v modelu 812 Superfast, tak proč byste utráceli za nějaké přeplňované V8, kterými jezdí do zaměstnání nižší management? 

Ferrari Tipo F140 6.5 V12

Dvanáctiválec Tipo F140, který se poprvé objevil v roce 2002 ve Ferrari Enzo, nyní v nejlepší formě dosahuje 810 koní v 8500 min-1. Ve verzi FE s objemem 6,3 litru použité v LaFerrari má 800 koní dokonce v 9000 min-1. Jen pro připomenutí, v Enzu měl objem 6,0 litru a výkon 660 koní. Vývoj sice možná nejde tím směrem, který bychom si představovali, ale i s „povinnou“ elektrifikací by měl atmosférický V12 ve vrcholných Ferrari stále zůstat.

Cosworth GMA V12

Na závěr jsme si nemohli schovat nic jiného než lahůdku, kterou sestrojil britský Cosworth pro odvážný model T.50. Ten nedávno představil slavný konstruktér Gordon Murray a ukázal, že stále lze udělat supersport s V12 a hmotností pod 1000 kg. A to i v době, kdy se nám všichni snaží vnutit, že elektromobilita je ta jediná správná budoucnost. Motor GMA T.50 je sám o sobě umělecké dílo, na něž by se dalo jen dívat, ale byla by škoda jím takhle plýtvat, protože poskytuje naprosto mimořádné a v silničním autě doposud nevídané parametry. 

Cosworth GMA V12

Má objem „pouze“ 3,9 litru, ale výkonu 663 koní dosahuje v extrémně vysokých 11500 min-1. Omezovač zasáhne dokonce až o 600 min-1 dál. Motor má tak bleskové reakce, že po přidání plného plynu z volnoběhu dosáhne omezovače za 0,3 sekundy. Ne, to není překlep. Měrný výkon činí 166 koní na litr a hmotnost pouze 178 kg. Asi nemusíme připomínat, že k tomuto fascinujícímu V12 se Gordon Murray rozhodl připojit klasický manuál.