Úterý 29. září 2020, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. září 2020 Michal

Mercedes slaví šíleným konceptem: dělník Unimog se dožil šedesátky

aktualizováno 
Futuristickým konceptem a stavebnicí Lego slaví Mercedes šedesátiny svého nejuniverzálnějšího auta. Unimog umí sekat, stříkat, shrnovat, ale i jezdit po kolejích. A hlavně projede nejtěžším terénem a milují ho po celém světě.

Mercedes-Benz Unimog Concept | foto: Mercedes-Benz

Unimog jako univerzální motorový stroj (z německého UNIversal-MOtor-Gerät) načal svou kariéru na sklonku druhé světové války. Sériová výroba začala u Mercedesu v roce 1951 a některé z dalších generací jsou dobře známé i z českých silnic. V současné době najdeme v modelové řadě Unimog tři stroje: U20, U300/400/500 a U4000/5000.

Mercedes-Benz Unimog Concept

Kulaté šedesáté narozeniny unimogu oslavil Mercedes originálně. Nejprve připravil se značkou Lego stavebnici modelu U400 v měřítku 1:12,5 včetně elektricky a pneumaticky poháněného příslušenství a s odpružením náprav. Stavebnice z řady Lego Technik bude největší, jakou známá dánská stavebnicová firma kdy vyrobila. Velmi detailní model auta bude nutné sestavit s více jak 2000 dílků a do prodeje se dostane koncem prázdnin. Cena lidová nebude, stavebnice má stát téměř 5000 korun a osloví spíš mládež a dospělé než děti.

Pro všechny fanoušky pak Mercedes k výročí přichystal i výstavní koncept, který sériový unimog připomíná jen svou koncepcí. Respektive se vrací ke kořenům prvního sériového modelu ze začátku padesátých let minulého století: má otevřenou kabinu a ložnou plochu pro montáž příslušenství. Design je opravdu neortodoxní, přední kapota s obřím logem výrobce je jedním z mála karosářských dílů, zbytek auta je co nejvíc otevřený, aby byly vidět agregáty uvnitř.

Mercedes-Benz Unimog jako stavebnice Lego

Výroční model by okamžitě mohl účinkovat v nějakém postapokalyptickém filmu, jen na jeho ložnou plochu dodat bláznivě oblečený kompars se zbraněmi...

Ve filmu by se auto výborně vyjímalo, především zelený lak a monstrózní kola s chromovanými paprsky by nikdo nepřehlédl. Přestože vystavený koncept se do výroby rozhodně nedostane Mercedes uvádí, že některé prvky se v budoucích modelech objeví. Auto je navíc postaveno na platformě současného modelu U500 z prostřední řady unimogů.

Univerzální pracant

Původní myšlenkou konstruktérů bylo vytvoření univerzálního zemědělského stroje respektive nákladního auta, které by zastalo práci na polích nebo v lese, ale které by dokázalo obstojně jezdit i po silnicích, což zrovna není silná disciplína klasických traktorů.

Díky permanentnímu pohonu všech kol, vysokému podvozku a kompromisní velikosti kol se unimog následně stal oblíbeným autem komunálních služeb, posloužil zemědělcům i lesníkům, oblíbený je v armádě i při expedičních výpravách na konec světa.

Výroba prvních sérií započala u firmy Boehringer v roce 1948 a po vyrobení zhruba 600 vozů se výroba přestěhovala k Mercedesu. První generace unimogu montovaného přímo Mercedesem (modelové řady 401 a 402) měly otevřenou kabinu, střechu dostaly až od roku 1953. Jejich karoserie byla hodně hranatá, ale již s charakteristickou krátkou kapotou. V bývalém Československu se objevily mladší generace, nejčastěji verze 406 z přelomu šedesátých a sedmdesátých let s typickou zaoblenou kapotou a přední maskou. V sedmdesátých letech se modelová řada rozšířila, Mercedes připravil i těžší stroje řady U120, později U1000 s větší a hranatější kabinou.

V současné době zahrnuje nabídka tři modelové řady. Nejmenší U20 má nekapotovanou budku převzatou z brazilského náklaďáku Accelo, prostřední řada U300/400/500 je klasickým unimogem s krátkou a výrazně sešikmenou kapotou pro dobrý výhled řidiče. Nejvyšší řada U4000/5000 představuje variantu strojů s hmotností až přes 14 tun pro silniční provoz a 9 tun pro jízdu v terénu. Všechny modely jsou charakteristické svou malou délkou, která se pohybuje okolo pěti metrů, tedy na hodnotě osobní limuzíny střední třídy.

Unimogy slouží nejčastěji jako nosiče nástaveb. Třeba sekací lišty mohou být na autě až tři. Velmi často se unimogy osazují sněhovými pluhy a frézami. Vyrábějí se speciální vojenské verze a existují i varianty s hybridním podvozkem, který má vedle klasických pneumatik i kola pro koleje. Takto upravená auta slouží při údržbě železničních a tramvajových tratí. Unimogy různých modelových řad včetně starých modelů se po celé Evropě často používají i jako hasičské vozy.

Autoři:
  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární zážehové motory ztrácí na spolehlivosti, problémy začínají u oleje

Premium Po letech převahy dieselů se pozornost obrací k zážehovým motorům, o kterých se říká, že jejich údržba je méně...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

  • Další z rubriky

První vidlicový šestiválec spočítal geniální inženýr, exceloval v lanciích

Před sedmdesáti roky začala automobilka Lancia montovat do svého modelu Aurelia vidlicový šestiválec s úhlem 60 stupňů...

Designér musí stále popichovat inženýry, říká tvůrce interiérů škodovek

Exkluzivně Vždy miloval auta, vždy miloval design, vždy ho řešil v technických souvislostech a jeho funkčnost pro něj byla stejně...

Svezení Golfem GTI první generace je radost až na kost

Je to úžasný zážitek. Kdo aspoň trochu při řízení vnímá jejich chování, je nadšený. Projeli jsme pratátu všech GTI,...

Slavné dodávky nezastavil déšť ani covid. Transportery projely Prahou

Koronavirus zhatil původně plánovaný obří sraz Volkswagenů Transporter na Výstavišti v pražských Holešovicích. Zlatý...

Rychlá zdravá svačinka? Hledáme 40 testerek, které vyzkouší Sunar BIO kapsičky
Rychlá zdravá svačinka? Hledáme 40 testerek, které vyzkouší Sunar BIO kapsičky

Ve spolupráci se Sunarem, tradičním českým výrobcem dětské výživy, jsme si pro vás připravili velké testování BIO kapsiček.

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...