Pondělí 11. prosince 2023, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 11. prosince 2023 Dana

Mercedes slaví šíleným konceptem: dělník Unimog se dožil šedesátky

Futuristickým konceptem a stavebnicí Lego slaví Mercedes šedesátiny svého nejuniverzálnějšího auta. Unimog umí sekat, stříkat, shrnovat, ale i jezdit po kolejích. A hlavně projede nejtěžším terénem a milují ho po celém světě.
Mercedes-Benz Unimog Concept

Mercedes-Benz Unimog Concept | foto: Mercedes-Benz

Unimog jako univerzální motorový stroj (z německého UNIversal-MOtor-Gerät) načal svou kariéru na sklonku druhé světové války. Sériová výroba začala u Mercedesu v roce 1951 a některé z dalších generací jsou dobře známé i z českých silnic. V současné době najdeme v modelové řadě Unimog tři stroje: U20, U300/400/500 a U4000/5000.

Mercedes-Benz Unimog Concept

Kulaté šedesáté narozeniny unimogu oslavil Mercedes originálně. Nejprve připravil se značkou Lego stavebnici modelu U400 v měřítku 1:12,5 včetně elektricky a pneumaticky poháněného příslušenství a s odpružením náprav. Stavebnice z řady Lego Technik bude největší, jakou známá dánská stavebnicová firma kdy vyrobila. Velmi detailní model auta bude nutné sestavit s více jak 2000 dílků a do prodeje se dostane koncem prázdnin. Cena lidová nebude, stavebnice má stát téměř 5000 korun a osloví spíš mládež a dospělé než děti.

Pro všechny fanoušky pak Mercedes k výročí přichystal i výstavní koncept, který sériový unimog připomíná jen svou koncepcí. Respektive se vrací ke kořenům prvního sériového modelu ze začátku padesátých let minulého století: má otevřenou kabinu a ložnou plochu pro montáž příslušenství. Design je opravdu neortodoxní, přední kapota s obřím logem výrobce je jedním z mála karosářských dílů, zbytek auta je co nejvíc otevřený, aby byly vidět agregáty uvnitř.

Mercedes-Benz Unimog jako stavebnice Lego

Výroční model by okamžitě mohl účinkovat v nějakém postapokalyptickém filmu, jen na jeho ložnou plochu dodat bláznivě oblečený kompars se zbraněmi...

Ve filmu by se auto výborně vyjímalo, především zelený lak a monstrózní kola s chromovanými paprsky by nikdo nepřehlédl. Přestože vystavený koncept se do výroby rozhodně nedostane Mercedes uvádí, že některé prvky se v budoucích modelech objeví. Auto je navíc postaveno na platformě současného modelu U500 z prostřední řady unimogů.

Univerzální pracant

Původní myšlenkou konstruktérů bylo vytvoření univerzálního zemědělského stroje respektive nákladního auta, které by zastalo práci na polích nebo v lese, ale které by dokázalo obstojně jezdit i po silnicích, což zrovna není silná disciplína klasických traktorů.

Díky permanentnímu pohonu všech kol, vysokému podvozku a kompromisní velikosti kol se unimog následně stal oblíbeným autem komunálních služeb, posloužil zemědělcům i lesníkům, oblíbený je v armádě i při expedičních výpravách na konec světa.

Výroba prvních sérií započala u firmy Boehringer v roce 1948 a po vyrobení zhruba 600 vozů se výroba přestěhovala k Mercedesu. První generace unimogu montovaného přímo Mercedesem (modelové řady 401 a 402) měly otevřenou kabinu, střechu dostaly až od roku 1953. Jejich karoserie byla hodně hranatá, ale již s charakteristickou krátkou kapotou. V bývalém Československu se objevily mladší generace, nejčastěji verze 406 z přelomu šedesátých a sedmdesátých let s typickou zaoblenou kapotou a přední maskou. V sedmdesátých letech se modelová řada rozšířila, Mercedes připravil i těžší stroje řady U120, později U1000 s větší a hranatější kabinou.

V současné době zahrnuje nabídka tři modelové řady. Nejmenší U20 má nekapotovanou budku převzatou z brazilského náklaďáku Accelo, prostřední řada U300/400/500 je klasickým unimogem s krátkou a výrazně sešikmenou kapotou pro dobrý výhled řidiče. Nejvyšší řada U4000/5000 představuje variantu strojů s hmotností až přes 14 tun pro silniční provoz a 9 tun pro jízdu v terénu. Všechny modely jsou charakteristické svou malou délkou, která se pohybuje okolo pěti metrů, tedy na hodnotě osobní limuzíny střední třídy.

Unimogy slouží nejčastěji jako nosiče nástaveb. Třeba sekací lišty mohou být na autě až tři. Velmi často se unimogy osazují sněhovými pluhy a frézami. Vyrábějí se speciální vojenské verze a existují i varianty s hybridním podvozkem, který má vedle klasických pneumatik i kola pro koleje. Takto upravená auta slouží při údržbě železničních a tramvajových tratí. Unimogy různých modelových řad včetně starých modelů se po celé Evropě často používají i jako hasičské vozy.

Autoři:
  • Nejčtenější

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

7. prosince 2023

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada...

Test parkování v obchoďácích. Vánoční boj o auto bez škrábanců začíná

7. prosince 2023

Premium Tři a půl metru dlouhé a třeba taky jen 206 centimetrů široké. I taková parkovací místa jsme našli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bible ojetin si posvítila na hříšníky. A nachytala elektroauta na švestkách

11. prosince 2023

Premium Elektromobily se v „závadné statistice“ německé asociace TÜV příliš nevyznamenaly. Tesla skončila...

Král pod proudem. Svezení prvním elektrickým rollsem je přízračným zážitkem

5. prosince 2023

Spectre hýří superlativy, jemně přede a konejšivou jízdou hýčká. Cena je od 9,5 milionu korun, spíš...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ojetiny zlevňují, cenové šílenství končí, říká průkopník online prodeje

6. prosince 2023  10:30

Exkluzivně Trh ojetin je podle Jakuba Šulty, zakladatele e-shopu s ojetinami Carvago, vlastně skvělým...

Přechytračil by Vševěd i Messnera? Ví o krutém přeměřování horských vrcholů

Premium Guinnessova kniha letos odebrala jeden ze známých rekordů Reinholdu Messnerovi. Slavný horolezec už není považován za...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

„Neostříhám vás, jste Židovka.“ Noví antisemité: migranti a jejich malý džihád

Premium Yaël v jedenatřiceti zjistila, že jít teď ke kadeřníkovi, kam chodila roky, není jen tak, protože je Židovka. Když se...

Vlajková loď. Příběh čtyř generací Škody Superb

11. prosince 2023

Advertorial Škoda Superb poslala mladoboleslavskou automobilku do zcela jiných vod, než kterými proplouvala do...

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

11. prosince 2023

Lidé z evropské lobbistické skupiny Transport and Environment předpokládají, že vám leasingová...

Bible ojetin si posvítila na hříšníky. A nachytala elektroauta na švestkách

11. prosince 2023

Premium Elektromobily se v „závadné statistice“ německé asociace TÜV příliš nevyznamenaly. Tesla skončila...

Autokvíz: Jste Superbznalec?

11. prosince 2023

Nová Škoda Superb je na startu. Čtvrtá novodobá generace vlajkové lodi mladoboleslavské značky je...

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

Zemřel herec Ladislav Županič, jehož proslavily Troškovy filmy a muzikály

Ve věku 80 let zemřel herec a dabér Ladislav Županič. Vedle divadla se uplatnil i v rozhlase, filmu a televizi. O úmrtí...

Mám kládu v kalhotách. Hvězdný Depardieu má nové trable kvůli svému chování

Francouzská televize France 2 vzbudila rozruch, když se rozhodla odvysílat nelichotivé záběry slavného herce Gérarda...

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada vozidel dostala tvary a...