Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Kamiony v roce 2025: aerodynamické tahače, které nepotřebují řidiče

aktualizováno 
Mercedes se pochlubil konceptem Future Truck 2025. Designově nápaditý tahač včetně aerodynamicky optimalizovaného návěsu je prošpikován nejmodernější technikou. Řidič to ocení, posune si sedačku bokem a auto pojede samo.

Tahač Mercedes pro rok 2025 | foto: Daimler

Uvedený koncept již jménem odkazuje na blízkou budoucnost, jenže Mercedes vše testuje již nyní a podle všeho mu to funguje. Systém už delší dobu testuje v tahači Actros 1845 Euro 6. Pro veletrh IAA v Hannoveru si pak Mercedes připravil zcela nový tahač, který sice z actrosu vychází, ale vypadá jako z roku 2025.

Tahač Mercedes pro rok 2025

Design je povedený a vlastně nepříliš futuristický, což dokazuje, že současný actros je dostatečně nadčasový. Zvenku budoucnost připomíná především neobvyklé osvětlení. Místo obvyklých světel má tahač paletu LED v náraznících a i v masce chladiče. Pokud jede tahač na autopilota, svítí světla modře, pokud řídí řidič, svítí tradičně bíle. Tradiční je i oranžová barva při změně směru jízdy.

Tahač je striktně aerodynamicky optimalizovaný a to samé platí i o návěsu. Aerodynamics Trailer představil Mercedes již v roce 2011 a díky optimalizovanému tvaru dokáže snížit spotřebu soupravy až o pět procent.

Exteriéru odpovídá i interiér, který připomíná spíš luxusní kancelář než pracoviště řidiče kamionu. Oblé linie palubní desky doplňuje i zaoblená podlaha v designu dřeva. Sedadlo spolujezdce je posunuto vzad, kde má posádka i digitální fotorámečky, aby se cítila jako doma. Sedadlo řidiče lze odsunout a vytočit o 45 stupňů, což vůbec není samoúčelné.

Tahač Mercedes pro rok 2025

Přístrojový štít je plně digitální, je to vlastně širokoúhlý displej. Druhý velký displej na středovém panelu je fakticky tablet, který lze vyjmout a poslouží i jako multimediální centrum.

Tablet i odsuvné sedadlo řidiče mají prostý důvod, řidič si za jízdy může udělat pohodlí a koukat třeba na filmy. Tahač je totiž vybaven autonomním systémem řízení, takže dokáže jet na autopilota úplně sám. To dnes není žádné sci-fi, třeba Google už testuje taková auta v USA v běžném provozu. U kamionů při dálkových jízdách ustálenou rychlostí dává automatické řízení rozhodně smysl.

Tahač Mercedes pro rok 2025

Elektronické systémy Highway pilot sledují vše podstatné a předávají informace ovladačům, které se starají o řízení auta. Proto se řidič může odsunout od volantu, natočit směrem k místu spolujezdce (kde právě proto chybí sedadlo, které je posunuto vzad) a vzít si do ruky tablet. Provoz místo něj sleduje dvojice radarů. Dálkový vidí na 250 metrů daleko v úhlu 18 stupňů. Radar na blízko sleduje prostor 70 metrů před vozidlem v širokoúhlém režimu 130 stupňů. Další dva radary jsou na bocích auta před zadní nápravou a sledují prostor na vzdálenost 60 metrů v rozsahu 170 stupňů.

Fotogalerie

Ale to stále není vše. Na spodní hraně čelního skla je stereoskopická kamera, která čte značky, rozpozná překážky na silnici včetně chodců, aut a čehokoliv jiného. Kamera vidí na 100 metrů a samozřejmě sleduje prostor horizontálně i vertikálně. Všechny údaje zpracovává výkonný procesor, který dále dostává údaje z navigace a podrobných map, takže má přehled nejen o samotné silnici, ale vidí i stoupání či klesání, ví o křižovatkách, zácpách a dalších náležitostech trasy. Díky těmto údajům přizpůsobuje jízdu tak, aby byla co nejplynulejší a nejekonomičtější.

Systém komunikuje s dalšími vozidly na trase a také s infrastrukturou, kterou bude potřebné podél silnic vybudovat. Automatické řízení funguje od nulové do rychlosti 85 kilometrů za hodinu, což je legislativní limit pro nákladní vozidla.

Tahač Mercedes pro rok 2025

Některé systémy samozřejmě může řidič využít, i když se pustí do řízení sám. Ostatně mnohé uvedené systémy, jako jsou tempomaty, systémy hlídající mrtvé úhly, čtení značek nebo protikolizní systémy, najdeme v autech už dnes.

Mercedes plánuje, že nákladní vozidla s automatickým řízením uvede na trh v roce 2025, tedy za 11 let. Do té doby by měla být vybudována infrastruktura a systém by měl fungovat po celé Evropě.

Tahač Mercedes pro rok 2025
Autor:
  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Newyorské taxi. Kdysi ikona, dnes dodávka, již koupíte i v Česku do zásuvky

Ať už jste New York navštívili a nebo ho znáte jen z filmů a seriálů, jistě jste si všimli legendárních žlutých taxíků....

Český investor postaví u Stříbra obří polygon pro testování aut bez řidiče

Obří polygon pro testování a certifikaci autonomních vozidel bez řidiče má do roku 2022 vzniknout u Stříbra na...

Premium

Morseovka nebo mapa na přihrádce. Hledali jsme skryté symboly na autech

Mnoho automobilek věnuje obrovskou pozornost detailům – a to i těm, které nemají žádný vliv na celkové fungování auta....

Premium

Náledí každoročně ohrožuje řidiče. Co dělat, když dostanete smyk?

Ledovka na silnici často děsí i zkušené řidiče. I ti nejlepší z nás občas selžou. V případě náledí to platí dvojnásob....

Najdete na iDNES.cz