Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Genderově nevyvážený test trval jako mrknutí oka. Elektrohvězdy lidi ochrání

Mercedes proti sobě postavil nejmenší a největší elektromobily značky a za jejich volant posadil ženské figuríny. Paní Dumíkové při nesprávném předjíždění prověřily konstrukci i bezpečnostní systémy dvou celkem 5,3 tuny těžkých aut a marketingové oddělení stuttgartské značky čeká velká pochvala.

Dva oranžové mercedesy se v tmavé hale obřího Technologického centra pro bezpečnost vozidel v německém Sindelfingenu čelně srážejí v rychlosti 56 km/h a s padesátiprocentním překrytím. Příprava tohoto crash-testu trvala dlouhé hodiny, během zlomku sekundy je však „hotovo“, což znamená, že se z jejich předních částí stala hromádka beztvarého plechu.

Rozsáhlá deformace obou aut po srážce může připadat šokující, inženýři Mercedesu jsou ovšem spokojeni, neboť vozidla dokázala účinně absorbovat energii nárazu deformací. Data mluví jasně, a o ně se jedná především.

Na vlastní kůži i mrtvoly za volantem. Jak se vyvíjely testy bezpečnosti aut

Na jedné straně městský crossover EQA, na druhé obří EQS SUV, tedy nejmenší a největší elektromobily značky Mercedes-Benz. Větší „žluťas“ menšího sparingpartnera trochu odráží, sám ale pohlcuje významnou část kinetické energie. Takovéto crash-testy rozdílně velkých aut mají u Mercedesu tradici. Již legendárním je třeba střet velké třídy S a miniaturního smartu.

I nyní se Mercedes rozhodl jít „cestou neoranou“ a jako první uskutečnil a zveřejnit reálnou srážku dvou nestejně velkých elektromobilů. Vývojáři si vše nejprve nasimulovali na počítači, a reálný test jejich výpočty potvrdil. Celá akce má samozřejmě i nezanedbatelný komerční význam, kdy Mercedes využil výsledky pro propagaci bezpečnosti svých modelů, ale také pro zviditelnění elektromobilů a elektromobility obecně.

Rychle, ale vlastně pomalu

Mercedes se rozhodl simulovat typickou situaci, kdy jeden z řidičů na okresce nezvládne předjížděcí manévr a oba vozy těsně před střetem krátce a intenzivně brzdí z rychlosti okolo 90 km/h. V okamžiku střetu jely rychlostí 56 km/h, což znamenalo, že celková energie nárazu byla podstatně vyšší, než požaduje zákon. Jedná se však o poměrně nízkou rychlost, odpovídající nehodě při jízdě po městě či obci. Ve vyšších rychlostech jsou samozřejmě následky horší.

Stuttgartská značka je pověstná nejen svým zaměřením na bezpečnost, ale i faktem, že jde ještě mnohem dále, než co vyžaduje legislativa, ale například i než nezávislé konsorcium Euro NCAP. To provádí offsetový čelní náraz pomocí vozíku o hmotnosti 1 400 kg s hliníkovou voštinovou bariérou, která simuluje příď jiného auta, a to v rychlosti 50 km/h. Mercedes však při svém crash-testu použil dvě skutečná auta, a to rozměrově i hmotnostně odlišná. Zatímco model EQA 300 4Matic má hmotnost přibližně 2,1 tuny, obří EQS SUV 450 4Matic je ještě o 1100 kg těžší.

Autofotka týdne: Na první crash test audiny stačil kopec

Každý z obou modelů vezl dvě dospělé figuríny, celkem tři ženy a jednoho muže. Analýza až 150 měřicích bodů na figurínu ukazuje na nízké riziko vážného až smrtelného zranění. To znamená, že definované deformační zóny a pokročilé zádržné systémy v obou vozidlech nabízejí velmi dobrý ochranný potenciál pro cestující při havárii. Veškeré bezpečnostní vybavení, jako jsou airbagy a předpínače pásů s omezovači síly pásů, fungovalo tak, jak bylo zamýšleno. Nárazový test tak potvrdil výsledky, které inženýři předtím vypočítali v četných počítačových simulacích.

Twiggy figuríny v hlavní roli

Za volant obou vozů vývojáři posadili ženské figuríny, které se v současnosti používají v automobilovém průmyslu pro testy čelního nárazu. Odpovídají ženě vysoké přibližně 1,5 metru a vážící 49 kilogramů, tedy v podstatě subtilní modelce. Tato figurína seděla u modelu EQA i na sedadle spolujezdce, zatímco „pána tvorstva“ zastupoval v modelu EQS SUV 78 kg vážící mužský dumík.

Analýza až 150 měřicích bodů na každé figuríně ukázala na nízké riziko vážného až smrtelného zranění. Deformační zóny a pokročilé zádržné systémy v obou vozidlech nabízejí velmi dobrou ochranu pro cestující při havárii. Veškerá bezpečnostní výbava, jako jsou airbagy a předpínače pásů s omezovači síly pásů, fungovaly tak, jak se od nich očekává. Nárazový test tedy potvrdil výsledky, které inženýři předtím vypočítali v četných počítačových simulacích.

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Mercedes evidentně šel s reálným crash-testem na jistotu. V podstatě lze říci, že to špatně nemohlo dopadnout, jinak by crash-test stuttgartská značka nezveřejnila. Zrovna u ní jsou ale standardy nastavené tak vysoko, že neúspěch byl téměř vyloučen. „Dokazuje to, že všechna naše vozidla mají stejně vysokou úroveň bezpečnosti, bez ohledu na to, jaká technologie je pohání,“ uvedl v této souvislosti Markus Schäfer, technický ředitel Mercedesu.

Stuttgartská značka vyvinula pro svá elektrická auta koncepci vícestupňové ochrany před vysokým napětím. Systém má osm klíčových prvků pro zajištění bezpečnosti baterie a všech komponent s napětím nad 60 voltů. Příklady zahrnují oddělenou kladnou a zápornou kabeláž a samokontrolní vysokonapěťový systém, který se v případě vážné kolize automaticky vypne. Baterie se oddělí od ostatních vysokonapěťových komponent a kabelů v řádu milisekund. Okruh je proto přerušen a je možné zasáhnout a zachránit posádku elektromobilu bez jakéhokoli nebezpečí. „Bezpečnost je součástí DNA naší značky a jedním z našich hlavních závazků vůči všem účastníkům silničního provozu,“ dodává Schäfer.

Bezpečnostní buňka pro cestující obou elektrických modelů zůstala nedotčena a dveře bylo možné stále otevřít. V případě nouze by tak cestující mohli opustit vozidlo sami, nebo se k nim mohli snadno dostat záchranáři.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobilita srazila vaz šéfovi obří autopůjčovny. Jeho vize ztroskotala

(zleva) První náměstkyně primátora New Yorku Sheena Wrightová, starosta New...

Západní svět začíná přecházet z klasických spalovacích motorů na auta s elektrickým pohonem. Změna...

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...