Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mazda Demio - třída sama pro sebe

  15:25
- Není to kombi, velkoprostorový vůz, ani běžný osobní automobil. Na její sedadla se s trochou mačkání vejde pět lidí, do kufru lze naložit 330 litrů nákladu. V případě potřeby je možné posunout nebo úplně sklopit zadní sedačky a hned se dají stěhovat horská kola nebo kusy nábytku. Právě variabilnost a univerzální využití jsou hlavní výhodou, kterou Mazda Demio oslovuje prakticky uvažující zákazníka. Demio má pochopitelně i svá proti. Na zadních sedadlech není místa zrovna nadbytek, světlé čalounění interiéru dostává v zimě pořádně na frak a koncepce palubní desky a ovládacích prvků pokulhává za konkurencí.

V porovnání s konkurenčními vozy je Demio hlavně vyšší a širší. Z toho plynou i dvě charakteristiky vnitřního prostoru - bohatě místa nad hlavou a v oblasti ramen, málo místa na zadních sedadlech pro kolena tří pasažérů. Stejně jako ostatní modely Mazdy má i Demio posunovatelná zadní sedadla vzad i vpřed, a to o dvanáct centimetrů. To však není jediný trik. Zadní sedačky se ještě dají sklopit dopředu i dozadu, podlaha může být úplně rovná a páté dveře umožňují nakládání rozměrných zavazadel. Do Demia se tak vejdou třeba dvě křesla nebo nerozložené kolo, v případě potřeby v něm vcelku pohodlně přespí dva lidé.
Velkým minusem je světlý interiér, navíc z materiálů, které nelze jednoduše vyčistit. Pokud někdo do auta naloží špinavé věci nebo bude mít jen špinavé boty, bude mít za pár týdnů v garáži spíš užitkový než osobní vůz. Tuzemský dovozce má proto v plánu dovybavovat všechna Demia plachtou do zavazadlového prostoru, která by měla tento nedostatek zčásti napravit.
Mezi další výhody vysokého auta lze počítat snadné nastupování a dobrý výhled z vozu. To se týká zejména pasažérů na předních sedadlech. Ocenění zaslouží i vnitřní prostor a dostatek odkládacích ploch. Naopak body za kritiku náleží palubní desce a některým ovládacím prvkům. Hodně šedivého plastu, design bez nápadu, ovládání ventilace táhly a drobné ovladače i kličky dveří - to vše jako by patřilo víc než pět let starému autu. To samé se týká i předních sedadel. Mají krátké sedáky i opěráky, chybí jim výraznější boční vedení. Člověk vyšší postavy si bude stýskat i při nastavování opěrky hlavy, je totiž utopena vzadu a nelze se o ni pohodlně opřít.
Mazda Demio se svými rozměry řadí mezi malá auta, je kratší než většina konkurenčních kombíků. To se příznivě projevuje zejména při jízdách ve městě a při parkování. V kombinaci s dobrým výhledem se jízda v městském provozu stává hračkou i pro méně zkušené řidiče. Při delších jízdách Demio překvapilo dobrou stabilitou, nevadily ani vyjeté koleje na silnici nebo boční vítr. Ani rychlé vyhýbací manévry či řešení kritických situací nebyly pro Demio problém, pochvalu si zaslouží neslábnoucí brzdy.
Šesnáctiventilová čtrnáctistovka celkovou koncepci Demia dobře doplňuje. Na dálnici se musí občas zařadit čtvrtý rychlostní stupeň, pětka nemá potřebnou sílu, vůz však líný není. Spotřeba se v testu pohybovala lehce nad údaji výrobce, na dálnici polykalo plně obsazené Demio 9,5 litru naturalu, při ekonomickém stylu jízdy žádalo šest a půl litru na každých sto kilometrů.
Na tuzemský trh se Demio dodává ve dvou stupních výbavy, v základu nechybí airbag a posilovač řízení, dražší verze (379 900 Kč) má airbagy dva, ABS, výškově stavitelný volant a plnou elektrickou výbavu.

Prognóza odhadce
Mazda Demio není jen novinkou v silně obsazené třídě kompaktních vozů, je to třída sama o sobě. Je to právě variabilita (má poněkud neobvyklé proporce), kterou se toto sympatické vozidlo odpoutává od svých konkurentů a kterou dnešní motoristé stále více oceňují.
Široký okruh zákazníků, jež bezesporu tento pozoruhodný automobil oslovuje, a výhodná pořizovací cena - to jsou předpoklady nejen pro prodejní úspěšnost této novinky, ale i základ pro její oblibu během celého "modelového" života. Je rovněž reálné, že to bude právě Demio, které překoná tradičně konzervativní vztah českého kupce k ojetému autu asijské značky a poněkud "narovná" pomyslnou křivku jejího znehodnocování.
Cena vozu vyrobeného v roce 1998 klesne po dvou letech zhruba na dvě stě čtyřicet a po pěti letech provozu zhruba na sto padesát tisíc korun.
PETR LIŠKA

Očima designéra
Na první pohled je patrné, že toto proporčně atraktivní, přizpůsobivé autíčko chce vyhovět všem. Je to dáno základní koncepcí: minivan, se zázračně velkým vnitřním prostorem a kompaktně malým vnějším rozměrem. Příjemně nápadná je celková výška a také možnost tvarového doladění až do turisticko-sportovních variant, kterým by nepochybně slušela velká kola.
Aby se všem zalíbilo, je stylizováno konfekčně křehce. Projevuje se jako způsobný, pečlivě učesaný školáček, kterému je každé vulgárnější slůvko vzdáleno vyslovit - snad proto ta malá, drobná kolečka. Vše je na svém místě a zároveň tvarováno tak, jak jsme dlouhé roky zvyklí vidět.
PAVEL HUŠEK

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 7
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 7
Spotřeba v testu 6

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 7
Prostor na zadních sedadlech 1) 5
Využití zavazadlového prostoru 2) 8
Výhled z vozu 3) 8
Vybavení interiéru 5

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských autombobilek. Prognózu odhadce sestavil Petr Liška, pracovník společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

 

Testovaný vůz

Model

Mazda Demio 1,4i

Výkon motoru (kW/k)

53/72

Točivý moment (Nm)

105

Spotřeba (l/100 km) *

8,7/6,0/7,0

Zrychlení 0-100 km/h (s)

13,2

Max. rychlost (km/h)

158

Objem zavazadlového prostoru (l)

330-365
Výbava

Airbag řidič/spolujezdec

ano/30 000

ABS

30 000

El. stahování předních oken

ne

Centrální zamykání

ne

Klimatizace

39 950

Cena (Kč)

329 900

Uspořádání a materiál palubní desky zrovna nenadchne.

prostor a variabilita

zastaralé ovládací prvky

Mazda Demio

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....