Legendy ožijí pod proudem a americký hypersport asi frčí na kokainu

  • 3
Další várka automobilových novinek je tu a opět se nejedná o nic tuctového. Je větším odvazem terénní kupé Maybach nebo americká šestikolka s 2 400 koňmi? Reinkarnace slavného Audi Sport Quattra a britské dodávky Morris budou tankovat ampéry.

Pravidelná dodávka emocí

S elektrickými retromodely se roztrhl pytel. Kromě sportovních a luxusních vozů se tyto přestavby a reinkarnace nevyhýbají ani užitkovým modelům. To je i případ staronového Morrisu. Nejikoničtější britská dodávka všech dob Morris Commercial J-Type, která byla poprvé představena v roce 1948 a stala se nejprodávanější na světě, se v příštím roce vrátí na silnice prostřednictvím elektrického retro modelu s jednoduchým označením JE.

Stojí za ní firma Morris Commercial, založená v roce 2017 v hrabství Worcestershire. Nový Morris JE přiváží originální styl v modernizovaném pojetí. Nechybí dělené čelní sklo a falešná maska chladiče, která skrývá nabíjecí konektor. Karoserie je vyrobena z recyklovaného kompozitu s využitím uhlíkových vláken a stejně jako předloha model JE těží z nízké podlahy, dvou doširoka otevíraných zadních dveří a dvojice posuvných bočních dveří, které umožňují rychlé nakládání a vykládání. 

Dodávka uveze dvě europalety vedle sebe, celkově pojme náklad o objemu 6 metrů krychlových o hmotnosti do jedné tuny. Kromě dodávky plánuje Morris Commercial vyrábět i minibus a pick-up. Vůz o hmotnosti 2 500 kg a s 60 kWh baterií má dojezd 320 km a vyvine nejvyšší rychlost 145 km/h. Pomocí 50kWh rychlonabíječky ho lze dobít na 80 % kapacity za půl hodiny. Jednou z inovativních funkcí je technologie obousměrného nabíjení Vehicle-to-grid (V2G).

Počáteční produkce bude mít 1 000 kusů, přičemž Morris JE není z laciného kraje, ceny startují na 1,8 mil. Kč.

Elektrický tryskáč: 6 kol a 2400 koní

Poté, co se vyšlo najevo, že to v britském parlamentu přehánějí s kokainem, by se možná měla policie „mrknout“ i na americkou firmu Hennessey Performance. Její kreace na bázi Dodge Viperu a Lotusu Exige sice byly poněkud ulítlé, a model Venom GT byl svého času i nejrychlejším autem světa, to co ovšem Američané plánují nyní, je jiný „level“. 

Pod projektem „Deep Space“ se skrývá šestikolové monstrum, prezentované jako první elektrické Hyper-GT. Pozemní elektrický tryskáč v přepočtu za 67,5 milionu korun má nabídnout přepych soukromých letadel. Však také za návrhem stojí Nathan Malinick, který dříve pracoval pro firmu Embraer. Jeho cílem je přinést do kabiny estetiku a prostornost soukromých bizjetů, přičemž zákazníci si prý budou moci specifikovat své vlastní vybavení interiéru na míru. Čtyřmístná kabina se sedadly uspořádanými do tvaru kosočtverce (1+2+1), z nichž to zadní má mít dokonce relaxační polohu se sklopným opěradlem. Přístup k nim je prostřednictvím dvojice dlouhých křídlových dveří, přičemž jejich spodní třetina se otevírá směrem dolů.

Čtyřmístná kabina se sedadly uspořádanými do tvaru kosočtverce (1+2+1), z nichž to zadní má mít dokonce relaxační polohu se sklopným opěradlem.

Každé z kol tohoto monstra s rozvorem 5,5 metru (!) má pohánět jeden elektromotor. Všech šest jich tak dá k dispozici 1 765 kW (2 400 k). Slibována je „stovka“ přibližně za dvě sekundy a maximum má být přibližně 320 km/h.

Výroba má být spuštěna v roce 2026, přičemž se počítá se stavbou 105 exemplářů. První auto prý již má zákazníka. Teď ještě vše dotáhnout do konce.

Opulentní pomník se sekerou

Mercedes představil extravagantní terénní koncept Projekt Maybach, který vznikl ve spolupráci s Virgilem Ablohem, nedávno zesnulým bývalým americkým módním návrhářem a uměleckým ředitelem francouzské luxusní značky Louis Vuitton. Jednalo se o jejich druhou spolupráci, prvním počinem byl projekt Geländewagen, což byla přestavba ikonické krabicovité třídy G do podoby závodního vozu.

Futuristické dvoumístné terénní kupé ve stylu safari s mohutnými koly a outdoorovou výbavou se vyznačuje jasnými liniemi a hranami.

Futuristické dvoumístné terénní kupé ve stylu safari s mohutnými koly a outdoorovou výbavou se vyznačuje jasnými liniemi a hranami, nezdobenými plochami a zajímavými detaily, jako jsou kulatá světla na přídi a zádi, nýtované lemy blatníků či střešní nosič s přídavnými světly. Projekt Maybach působí téměř jako nějaká moderní variace na Rolls-Royce Camargue. Že se jedná o elektromobil, poznáte jen podle uzavřené přídě. Velkou část z délky tohoto zlato-černého kupé tvoří impozantní příď s integrovanými solárními články.

Ablohův vliv je cítit i uvnitř vozu. Kabina je téměř celá v hnědé kůži a spíše než jako v autě to vypadá jako v kokpitu hvězdné lodi Enterprise. Futuristická sedadla si vystačí s břišním pásem. Lze je sklopit a vytvořit rovnou plochu. Ti, kteří by v autě strávili noc pod širým nebem, by mohli přes skleněnou střechu pozorovat hvězdnou oblohu. Samotná střecha organicky přechází do přední a zadní části, takže celé vozidlo vypadá, jako by bylo vyrobeno z jednoho kusu. Do dobrodružného aranžmá vozu zapadá designová sekera umístěná v průhledném boxu v rámu karoserie po otevření dveří. Na boku palubní desky je zase vyjímatelná schránka, kam by se dala dát třeba kápézetka a kniha „Jak přežít v divočině“. Samozřejmě asi ideálně vázané v kůži s logy Louis Vuitton…

Audi Sport quattro vstává z popela jako elektromobil

Jen 35 kilometrů od Ingolstadtu, kde sídlí značka Audi, se u start-upu E-Legend rodí moderní reinkarnace legendárního soutěžního speciálu Audi Sport Quattro. Jedná se o elektrický restomod E-Legend EL1, za nímž stojí Marcus Holzinger, který je fanouškem motoristického sportu od dětství. Není divu, jeho otec se totiž podílel na vývoji modelu Audi Sport Quattro.

Výrobu malé třicetikusové série obstará specialista na stavbu prototypů, firma Roding.

O pohon se postarají tři elektromotory od švýcarské firmy Phi-Power s celkovým výkonem 600 kW (816 k). Jeden je vpředu a dva pak na zadní nápravě s funkcí vektorování točivého momentu. Lehký karbonový monokok zajišťuje pohotovostní hmotnost jen 1680 kg, na čemž se 550 kg podílejí trakční baterie s kapacitou 90 kWh umístěné ve středovém tunelu a za předními sedadly. Ty by měly reinkarnovanému Audi Sport Quattru zajistit ujetí dvou ostrých kol na Severní smyčce Nürbugringu nebo plných 400 kilometrů při běžné „přepravě“. Papírové předpoklady jsou navíc skvělé: E-Legend EL1 je na „stovce“ za 2,8 s, dvoustovky dosáhne pod 10 s a jeho maximální rychlost je omezena na 255 km/h.

Zatím se představily jen vizualizace, první prototyp EL1 by měl být hotov počátkem příštího roku. Společnost E-Legend by ráda postavila celkem 30 exemplářů sériové verze, každý v ceně minimálně 27 milionů korun. A následovat by měly další dvě série EL2 a EL3 po 30 kusech s karoserií dalších legend rallye skupiny B. O které další reinkarnované modely se bude jednat, je zatím tajné. Jisté je ovšem to, že výrobu malé série obstará specialista na stavbu prototypů, firma Roding Automobile GmbH z německého Rodingu.

Co na to asi říká někdejší pilot Audi Sport Quattra Walter Röhrl?

Nový Amarok se základem od modrého oválu

V roce 2019 nově navázaná spolupráce Volkswagenu a Fordu, týkající se především užitkových vozů a evropského trhu, nese první plody. Po modelu Tourneo Connect na základě VW Caddy se klube na svět nová generace modelu Volkswagen Amarok, pro změnu se základem v druhé generaci Fordu Ranger. A to není vše, společný základ budou mít i příští generace Fordu Transit a Volkswagenů Transporteru a Caravelle.

Nová generace modelu Volkswagen Amarok se představila zatím jen na skicách.

Výsledkem spolupráce navíc bude i chystaný kompaktní model Fordu na elektromobilní platformě MEB od Volkswagenu. Ale vraťme se k novému Amaroku, jehož první vizualizace byly zveřejněny, ale bez nějakých dalších podrobností. Jisté je, že přední partie budou mít vlastní charakteristický design a v detailech se bude lišit i interiér s digitálním přístrojovým štítem a vertikální displejem multimediálního systému. K pohonu všech kol mají sloužit vznětové motory Má jím být úplně poslední nový vznětový motor Volkswagenu, dvoulitrové TDI. Vrcholem má být stejně jako u Fordu Ranger třílitrový turbodiesel V6. Řazení budou obstarávat výhradně samočinné převodovky.

Výrobu obstará továrna Fordu v jihoafrickém Silvertonu. Nový Amarok přijde na český trh až v druhé polovině roku 2023, zatímco nový Ford Ranger bude k mání již na podzim příštího roku.

Dobře zakufrovaná astra

Po hatchbacku Opel servíruje pod označením Sports Tourer i kombi verzi nové Astry. Poskytuje stejně širokou škálu pohonů jako její výchozí karosářská varianta a navíc tradičně i špičkovou prostornost. Poměrně velkých změn doznal rozvor nové platformy, kterou vůz sdílí třeba s novým Peugeotem 308 SW. Rozvor kombi má hodnotu 2 732 mm, je tedy o necelých 6 cm delší, než u výchozího hatchbacku. V porovnání s předchozí generací je nárůst ještě o centimetr větší. Na délku je ovšem novinka se svými 4,64 m mezigeneračně o šest centimetrů kratší.

Zavazadelník nové Astry ST má nově v základu 608 litrů a po rozšíření až 1634 litrů, v plug-in hybridní verzi to je kvůli lithium-iontové baterii 548, resp. 1574 litrů.

Zavazadelník má nově v základu 608 litrů a po rozšíření až 1 634 litrů, v plug-in hybridní verzi to je kvůli lithium-iontové baterii 548, resp. 1 574 litrů. Opěradla zadního sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40 a nákladová hrana je u všech verzí jen 60 cm nad vozovkou. Praktickým detailem je dobře přístupná lékárnička a sada na opravu pneumatik, které lze z prostoru pod podlahou zavazadelníku snadno vyjmout i pokud je zcela plný. Je totiž přístupný i od zadních sedadel. Novinkou je „chytrá“ podlaha zavazadelníku Intelli-Space u nehybridních verzí se snadnou manipulací jednou rukou.

Všechny používané motory jsou přeplňované turbodmychadlem. Základem je 1,2litrový zážehový tříválec s výkonem 81 kW (110 k) nebo 96 kW (130 k), diesely zastupuje čtyřválec o výkonu 96 kW (130 k). Každý je standardně sladěn se šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek bude k dispozici osmistupňový automat. Plug-in hybrid využívá zážehovou šestnáctistovku s elektromotorem, bude zpočátku v provedení se systémovým výkonem 132 kW (180 k).

Za příplatek budou k dispozici adaptivní LED světlomety, které dokážou samostatně deaktivovat některé ze 168 pixelů a neměly by oslňovat protijedoucí vozidla ani při použití dálkových světel.

Ariya inspiruje

Nissan tradičně rád zkouší osvědčená řešení v mnohdy nezvyklých věcech. V minulosti to bylo například využití autonomní technologii ProPilot pro jakési chytré papuče či autonomní křesla. Nově jeho konstruktéři pomáhají japonské kosmické agentuře (JAXA) s pohonem lunárního vozítka, když u něj uplatnili technologie přesného elektrického řízení všech kol e-4ORCE, které používá v novém modelu Ariya. Lunární rover má být schopen překonávat prašný, skalnatý a zvlněný terén Měsíce a přitom efektivně využívat ve vesmíru omezené zdroje energie.

Nissan se navíc rozhodl přenést všechny své nové technologie i do zcela nového konceptu Ariya Single Seater inspirovaného Formulí E. Obvykle se technologický transfer odehrává ze závodní dráhy na silnici, ale v tomto případě je tomu naopak. Japonci neuvádějí žádná konkrétní data, je však patrné, že byla použita verze s pohonem všech kol. Není jasné, zda byla nainstalována malá baterie s dojezdem 340 km nebo větší baterie s dojezdem až 500 km. Jedná se ovšem jen o prototyp. Nissan popisuje koncepční studii jako „vysokovýkonný výzkumný, vývojový a demonstrační projekt“, který má poskytnout cenné technické znalosti jak pro Formuli E, tak pro budoucí sériová auta. Především je to takový show car, který má navnadit zákazníky na nový model Ariya, jenž si dává hodně na čas. Jeho uvedení na evropský trh se totiž plánuje až v létě příštího roku.

Hledáte auto pro trip na Ukrajinu?

Mezi ojetými vozy se na internetových serverech občas objevují i hodně zajímavé kousky. Jednou z takových neobvyklých nabídek na britském portálu Collecting Cars byl i ojetý bunkr na kolech Terradyne Gurkha LAPV. Tento typ má solidní renomé a objevil se i v řadě filmů – např. Robocop či Rychle a zběsile 5. Třeba pro ty, kdo se chystají na trip na Ukrajinu, to může být zajímavá volba.

Tento obrněný transportér je postavený na podvozku Fordu Super Duty F450. Základ má ve speciálu pro ozbrojené složky, je však určený pro civilní klientelu. K pohonu všech kol slouží vznětový osmiválec V8 o objemu 6,7 l s výkonem 243 kW (330 k), samozřejmě ve spojení se samočinnou převodovkou. Prodávaný vůz je vybavený i dodatečným off-road paketem se závěrem předního diferenciálu, výkonným navijákem a vysokovýkonným vzduchovým kompresorem. Tlak ve dvacetipalcových pneumatikách lze podle potřeby průběžně bezpečně měnit.

Exemplář z roku 2017 má minimální úroveň pancéřování B4 a samozřejmě nepostrádá vyhřívání čelního okna a předních sedadel, audiosystém Alpine, ale ani parkovacími senzory a zadní kameru. Nechybí ani únikový poklop na střeše. Navzdory svému robustnímu zevnějšku je interiér elegantně obšitý kůží a Alcantarou a vybaven řadou komfortních prvků.