Dotace i pokuty. Plán Kanady na povinnou elektromobilitu není vtip, bohužel

  • 75
Už žádné nejisté přešlapování na místě, ale jasně vytyčený cíl. V roce 2035 se v Kanadě budou prodávat jen elektromobily, jiné vozy tu k dostání nebudou. Vláda schválila plán, jak toho dosáhnout, a začala na něm pracovat. Takže do tří let tu bude pětina prodaných aut, včetně kamionů, na baterky.

Předčasné volby vyhráli v roce 2021 v Kanadě liberálové. A byť mají pořád ještě potíže s dosažením většiny v parlamentu, rozhodně nezahálejí. Dokládá to i jejich splněný volební slib, úspěšné přijetí vládního návrhu z ministerstva životního prostředí. Ten v podstatě diktuje, jak bude v následujících letech probíhat celonárodní přechod k elektromobilitě.

Zimní dojezd elektromobilů může poklesnout o třetinu, dokládá studie

Slovy: „To, že osobní vozy jsou odpovědné za polovinu veškerých emisí z transportu a že sektor transportu tvoří deset procent národních emisí, už nemůže být tolerováno,“ zahájil Steven Guilbeault, ministr životního prostředí loni v květnu rozpravu v parlamentu. Při ní představil svůj plán plný poměrně radikálních omezení a příslibů nemalých výdajů. I tak jej dokázal úspěšně legislativně protlačit až ke schválení.

Takže počínaje letošním rokem se v Kanadě naplno rozjel projekt celonárodního přechodu k elektromobilitě. Jak? Jedním z ústředních prvků jsou povinné kvóty ukládané všem prodejcům. V roce 2026 musí být každé páté auto, které prodají, elektromobilní. V roce 2030 pak už musí tvořit 60 procent prodejů, aby pak o pět let později jiná než elektromobilní auta neprodávali.

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Hezky podle plánu

Jak si to nakonec prodejci zařídí, to už vláda ponechává na nich. S dodatkem, že kdo nesplní tyto prodejní cíle, bude sankcionován. A to na základě kanadských zákonů o ochraně životního prostředí ne zrovna malou pokutou – až 20 000 kanadských dolarů, což je asi polovina ceny nového vozu.

Nakrmit elektromobil v Montrealu není problém. Na venkově to jde zatím hůř.

Podobně by se pak mohlo vést i dovozcům a výrobcům automobilů, kteří při plnění prodejních kvót nebudou prodejcům pomáhat tím, že by jim pro trh dodávali vozy s pohonem v patřičném poměru. Pokud byste tedy chtěli prodávat vozy své značky v kanadských autosalonech, musíte zajistit, že každý pátý z nich bude na elektrický pohon. Zatím.

Až neliberální plán kanadských liberálů jde ale mnohem dál. Například pro firmy a živnostníky zavádí nový formát zdanění, na základě systému uhlíkových kreditů, přidělovaných podle zastoupení elektromobilů ve flotilách podnikových vozů.

Auty opilý Dán a jeho velkolepý elektrický flám

Firma, která svou elektromobilitou odepíše víc uhlíkových emisí, tím získá daňové zvýhodnění. Jednoznačně preferovanou variantou pro malé osobní vozy, dodávky, kamiony i trucky jsou přitom vozy čistě elektrické. Plug-in hybridy jsou spíš brány na milost, zatímco za spalovací motor si majitelé budou muset připlatit.

Tato cílená demotivace, znepříjemňující vlastnictví vozů na fosilní paliva, má vést ke zrychlenému celonárodnímu přechodu k elektromobilitě. A ke snížení emisí napříč všemi sektory o 40–45 procent (oproti stavu v roce 2005) do roku 2035.

Británie nařídí elektroauta od roku 2030. Kalifornie je nemá jak nabít

Kde je bič, musí být i cukr

Guilbeault má pro Kanadu v repertoáru i pozitivní prvky motivace. Jedním z nich je – už od roku 2019 fungující – program iZEV. Občané země si z něj mohou zažádat o proplacení až 5 000 kanadských dolarů za nakoupený nový elektromobil. To je asi desetina průměrné ceny auta na baterky.

Dále je tu tzv. net-zero accelerator, program podporující sektor zaměstnanosti a výroby v segmentu elektromobility. Vláda si pro něj do dalších let uchystala 8 miliard kanadských dolarů. A dalších 700 milionů je připraveno ve fondech na výstavbu 50 000 nabíjecích stanic.

KOMENTÁŘ: Na chalupu jen na koloběžce. O smutném konci cenově dostupných aut

Přes 100 milionů pak má jít na stavební úpravy a zpřístupnění pozemků a nemovitostí tak, aby v nich bylo možné instalovat domácí dobíjecí stanice. V debatě je také 1,5 miliardy na podporu trhu s ojetými elektromobily. Díky ní by příspěvek od vlády mohli dostat i řidiči, kteří si pořídí auto na baterky z druhé ruky.

Do dalších let velmi přímočaře nalinkovaný plán kanadské vlády je rozhodně odvážný a neskrývá ambice, že do roku 2030 už bude polovina všech prodejů nových lehkých užitkových vozidel tvořena vozy s nulovými emisemi.

Ona nekompromisnost plánů ovšem není bez komplikací. Na což upozorňují i ti, kteří je jinak podporují. Clara Clairmanová, šéfmanažerka neziskovky Plug’n Drive, například zmiňuje, že i kdyby si Kanaďané elektromobily chtěli koupit, tak zatím moc nemohou.

Češi a elektromobily: Optimismus vs. opatrná realita aut, na která nemají

To proto, že v celé zemi jich není v autosalonech a prodejnách dostatek, a pořadníky a čekací listiny zájemců jsou mnohde plné na dva roky i více dopředu. A třeba plnohodnotný elektrický kamion, který by nahradil ty klasické se spalovacími motory ve všech disciplinách, jednoduše neexistuje. Ne, Tesla Semi to opravdu nedokáže, i když to Elon Musk tvrdí, stejně jako Scania přiznává, že její bateriové náklaďáky jsou vhodné jen pro specifické použití.

Když si se zimou poradí elektromobily v Norsku, ty kanadské to musí zvládnout též.

Na baterky budou jezdit všichni

„Pokud chceme naše občany skutečně přesvědčit, že elektromobil je odpovědí na stav klimatické nouze, musíme jim zajistit nový typ vozidla hned, bez zbytečného otálení. Dlouhé čekací lhůty spotřebitele jen odrazují,“ vysvětluje Clairmanová.

Faktický nedostatek bezemisních vozů a nekonečné pořadníky ale nebudou ty jediné problémy, kterým bude legislativa čelit. V prvním pololetí loňského roku tvořil prodej plně elektrických a plug-in hybridních vozidel v Kanadě pouze 7,2 procenta z celkového počtu registrací nových automobilů. A za celý rok 2021 činil tento podíl jen 5,2 procenta. Dostat se z nízkých prodejů – v jednotkách procent – do tří let na pětinu celkových prodejů, je přinejmenším optimistické. Realista by spíš řekl, že to je bláznovství.

Zvlášť když se očekává, že oblasti venkova a severu Kanady budou nákupy elektromobilů a plug-in hybridů spíš sabotovat, protože lidé z těchto izolovanějších a sněhem zavátých regionů nemají k funkčnosti bezemisních alternativ spalováků potřebnou důvěru.

Steven Guilbeault, kanadský ministr životního prostředí, si ale trvá na svém. A věří, že všichni občané Kanady v následujících letech úspěšně k elektromobilitě přejdou. „Kdo se chce vymanit z kolotoče vysokých cen benzinu a pomoci přírodě, udělá to,“ říká.

Za příklad si bere Norsko, kde se i v drsných podmínkách severské zimy dnes realizuje 70 procent prodejů v elektromobilech. Ať už se to Kanaďanům líbí či nikoli, vypadá to, že po radikálním přístupu vlády u nich v roce 2035 prodeje aut se spalovacími motory definitivně končí.

Norsko je lídrem v elektromobilitě, státu ale začíná chybět příjem z daní


Elektromobil