Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Malucha vymysleli Italové, nakonec motorizoval Polsko. Prvnímu je padesát

Silnice socialistického Polska si nelze představit bez malucha, tedy Fiatu 126p, jehož první kusy opustily výrobní linku 6. června 1973. Autíčko italského původu přežilo i pád komunistického režimu a v továrně v jihopolském městě Bielsko-Biala se vyrábělo až do září 2000.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

T32o10m26á28š 81K60o78t

7. 6. 2023 13:17

A dneska se lidé v diskuzi budou bít za to, že Fábia ani omylem není rodinné auto, i když třeba zavazadlový prostor má skoro nekonečněkrát větší :)

0 0
možnosti

Tento polský skvost jsem měl jako moje 1. auto. Při koupi mu nešla řadit zpátečka a tak jsem musel otevírat dveře a odstrkovat se mohou. Další častý neduh bylo praskající lanko startéru. Proto jsem vozil s sebou "klacek" a startoval jsem pro okolí nepochopitelným způsobem - klackem jsem zašmátral v motorovém prostoru, kde jsem propojil kontakt u startéru.

Jinak jsem ho měl rád a dnes mě mrzí, že skončil na vrakovišti.

1 0
možnosti

Polský Maluch byl především velmi tiché auto. Když jste si sedli dovnitř, tak jste si koleny přikryli uši.

3 0
možnosti

No vidíte. A přitom bylo relativně vemi prostorné. Alespoň v ČLR, kam se z PLR velmi vyváželo a sloužilo i pro taxislužbu.

0 0
možnosti

Jednu z veci, kterou si z detstvi pamatuju, je otcova basnicka:

"Každý ťula má žigula

Kdo má aspoň rozum volský

Ten si kupi Fiat Polski"

3 0
možnosti

Akorat my teda meli zigula :)

Malucha pak dostal spoluzak na stredni po rodicich jako prvni auto jeste nekdy v roce 2003, jezdivali jsme v nem i v peti lidech.

1 0
možnosti
Foto

Jako malého mne fascinoval zvuk motoru tohoto vozu.

1 0
možnosti
Foto

Tak životní "standart"? Tak to potom ano...

1 1
možnosti

Měl jsem jej jako první auto. Jako čerstvý letecký servisní inženýr (motor-drak) jsem na něm provedl úpravy podle polského týdenníku "Motor" jedné letecké akademie a vybavil velkým pro dvouvalec odstraněním potenciometru upraveným otáčkoměrem z Tuzexu a tranzistorovým zapalováním podle čas. Amaterské radio. Vzduchem chlazený dvouválec je pro tzv. vnitřní chlazení /bohatší směs/ od Italů totiž "škrcený v sání" clonkou menšího průměru než vstup do karburátoru. Po jejím odstranění spolu s plechovým "tunelem sání" a jeho vyprofilování a vyhlazení otřepů odlitku jehlovými pilníčky, vybavení lopatkovým viřičem z měděného pásku pro uzemění a termoizolační podložkou z tlustého pertinaxu - vše vedlo k výrazně většímu nárůstu výkonu a otáček. Na ty optimální jsem jezdil za 3,5 litru na sto kilometrů. Na maximálních až 145 km/hod. U karburátoru bez akcelerační pumpičky to ovšem chvilku trvalo. Motor v nich za zády vyl jako zubní vrtačka přes mohutné odhlučnění zadní stěny kabiny přes 1 cm tlustým filcem. Zato jsem při té rychlosti triumfálně předjížděl "myškou" i mnohem silnější Škodovky a Dacie. Dovybavit "termočlánkem" pod svíčkou pro hlídání teploty hlav - jsem už nestihl, takže jsem si po čase "upálil" těsnění pod hlavou. Kontrola mezery kontaktů svíček vedla občas k hororovému několikahodinovému rozebírání plechového pláště chlazení kam dolů občas zapadla...Jako tehdy velký socialistický naiva jsem "Malucha" v záruce poctivě vozil na prohlídky a výměny oleje do "značkového" servisu - což byla při tehdejším zoufalém nedostatku ND - velká chyba. Kdesi u Trenčína, kde to nechali dělat učně, mi do skříně narvali poctivé přes 4 litry jako u Škodovek takže mi z ní po ujetí slabých padesáti metrů pod tlakem vylítla měrka... Po ostré hádce s tlustým a arogantním vedoucím servisu mi slavnostně odebrali servisní knížku prý pro přešvihnutí termínu, což byl jen zástupný důvod pro zakrytí záměny hnané polonápravy za vadnou nesouosou, na což jsem ke své hrůze přišel až mnohem později p

7 0
možnosti

...po asymetrickém ojetí pneumatiky až na ocelový kord. Od těch dob trpím silnou nedůvěrou v "profesionální" schopnosti našich servisů, kterou mi dnes vyléčili až u ostravského Land Roveru! S polským Maluchem jsem zažil přesto všechno spoustu příhod, taky to bylo jediné vozidlo, které jste si mohli odtlačit jednou rukou až k pumpě sami, což se mi párkrát stalo při vyjíždění nádrže na doraz...v Polsku byl velice oblíbený a dokonce k němu tam tuším tenkrát vyráběli i malý obytný přívěs s označením N126, kromě spousty plastových doplňků a různých nálepek. Vzpomínám na "žmurkadla" - plastové nadočnice světel, ruční plyn, střešní nosiče atp.

6 0
možnosti
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!