Dva tisíce koní. Elektrický Lotus Evija bude nejvýkonnějším autem světa

aktualizováno 
Malá britská automobilka Lotus, která je teď ovládaná čínským gigantem Geely, představila jedinečný vůz Evija. Je to první elektromobil značky, zároveň první hyperauto od Lotusu. Má to být nejvýkonnější automobil na světě. Zároveň bude i kvůli tomu, že ho vznikne jen 130 kusů, také jedním z nejdražších.

Že Lotus chystá hyperauto a že bude plně elektrické, se vědělo už delší dobu. Projekt, který se ukrýval pod interním označením Type 130, je prvním, který automobilka kompletně zpracovala pod svým aktuálním majitelem, čínskou automobilkou Geely. Té mimo jiné patří i švédské Volvo a Geely celkově patří k velkým propagátorům elektromobility – Evija tedy asi nemohla být ničím jiným, než elektromobilem.

Fotogalerie

Pravdou ovšem je, že Evija zároveň ukazuje, jak mohou elektromobily malým automobilkám svým způsobem usnadnit život. Ano, vůz používá to nejlepší, co je dnes na poli elektrických vozů vůbec dostupné, a v mnohém posouvá hranice, ale upřímně, tento posun byl pro Lotus jednodušší, než kdyby se o něco podobného pokoušel s vozem se spalovacím motorem nebo hybridním hypersportem – tady je složitost techniky daleko větší, a i když tradičně inženýři u Lotusu patří k těm nejvynalézavějším (firma díky tomu vyvíjí externě i pro jiné automobilky), v malém týmu by bylo extrémní posouvání hranic asi velmi složité.

Obří výkon a drtivé zrychlení

Coby elektromobil se tak může Lotus Evija chlubit řadou fascinujících parametrů a prvenství. Však posuďte sami. Evija má mít výkon 2 000 koní, což z ní dělá nejsilnější silniční auto všech dob – tedy pokud Lotus do roku 2020, kdy má být Evija uvedena do výroby, někdo nepředběhne. I točivý moment 1 700 Nm je ohromující. Evija má celkem čtyři elektromotory, každý pro jedno kolo. Každý s vyšším výkonem než kterýkoli silniční Lotus v historii automobilky.

Elektromotory nejsou uloženy v kolech, ale naopak v ose těžiště vozu. Na nápravy a kola jejich sílu přenáší speciální jednostupňové planetové převodovky. Řešení snižuje neodpruženou hmotu vozu a pomáhá lepšímu rozložení hmotnosti. A i díky němu se může Evija chlubit výjimečnými dynamickými parametry. U Lotusu nejsou zcela konkrétní, ale i „hrubá“ čísla, která uvádí, budí údiv.

I když. Akcelerace z nuly na 100 km/h pod tři sekundy, to není dnes nic tak dramatického, obzvlášť ve světě hyperaut a výkonných elektromobilů. Jenže zatím nevíme jak hluboko pod tři sekundy, Evija ještě dovede nejspíš hodně překvapit. Úctyhodné je však návazné tempo. Ze stovky na 200 km/h trvá zrychlení opět méně než 3 sekundy a z 200 km/h na 300 km/h to Evije zabere další méně než čtyři sekundy.

A to už je pořádné tempo, v podstatě to znamená, že zrychlení s rostoucí rychlostí auta vůbec nepolevuje a až k hranici maximální rychlosti (ta má být za 320 km/h) zrychluje Evija pořád stejně, jako z klidu. To už je skutečně ohromující, běžně časy ve vyšších rychlostech pořádně „naskakují“. Zároveň je na tom vidět, že onen obří výkon přijde vhod právě ve vysokých rychlostech, v těch nízkých je hlavním omezujícím faktorem trakce – a i když jsou tu speciální 20 a 21palcové pneumatiky Pirelli Trofeo R, fyziku ošálit nejde.

Mimochodem, celkově má zrychlení z nuly na 300 km/h zabrat méně než 9 sekund, takže v oněch časech „pod tři“ a „pod čtyři“ se ještě skrývají slušné rezervy – aby se Evija dostala pod oněch devět sekund, mohlo by třeba zrychlení na stovku trvat 2,2 sekundy, na 200 dalších 2,8 sekundy a na 300 dalších 3,8 sekundy.

Aerodynamika a lehká konstrukce

Aby auto mohlo tak mohutně zrychlovat a skvěle fungovat i ve vysokých rychlostech, pracovali u Lotusu hodně na aerodynamice. Inspirovali se přitom u speciálů pro Le Mans, a tak je celý stroj vlastně jeden velký aerodynamický prvek, jedno propracované „křídlo“, které celé tlačí auto k zemi. V zadní části například najdeme dvojici Venturiho kanálů (jejich vyústění elegantně lemují zadní světlomety), vpředu obří splitter, který dělí tok vzduchu na tři části: střední pomáhá chladit baterie, boční pak přední elektromotory.

Baterie jsou umístěny uprostřed vozu za sedadly pasažérů a Lotusu Evija mají dodávat dojezd až 400 km (dle cyklu WLTP). Dobíjení má být otázkou chvilky. Systém je navržen tak, aby uměl pracovat s nabíjecími výkony až 800 kW, se současnými nejvýkonnějšími nabíječkami o výkonu 350 kW se Evija nabije na 80 % kapacity asi za 12 minut a dobití do plné kapacity má trvat 18 minut. Z těchto hodnot vyplývá, že kapacita baterií bude celkem někde kolem 100 kWh.

Lotus se chlubí tím, že použité akumulátory jsou ty nejlehčí a s největší energetickou hustotou, jaké se zatím dostaly do silničního vozu. Na vývoji celého elektrického ústrojí s Lotusem pracovala společnost Williams Advanced Engineering, která má v této oblasti dostatek zkušeností a to díky práci na pohonné ústrojí pro Formuli E. Celé řešení je navíc prý postaveno tak, aby se v autě daly v budoucnu snadno využít i alternativní sady baterií, třeba speciální pro použití na okruhu. Jednoduše by se bloky měly dát v boxech vyměnit.

Na okruhu, kde by si například majitel vystačil jen s kratším dojezdem (byť na plný výkon), by tak mohla Evija dostat i lehčí baterie například s lepším chlazením. Se standardní sadou je ovšem Evija nečekaně lehké auto. Hmotnost vozu je totiž 1 680 kilogramů, což je vcelku úctyhodné. Současná hybridní hyperauta nejsou o moc lehčí: McLaren P1 má hmotnost 1 547 kg, u Porsche 918 Spyder se udávaná hmotnost pohybuje v rozmezí 1 634–1 720 kilogramů. A třeba nové Ferrari SF90 Stradale se chlubí suchou hmotností 1 570 kilogramů.

A tak i když je Evija asi nejtěžší silniční Lotus v historii značky (závěrečné série Esprit Sport 350 měly asi 1 300 kilogramů), je hmotnost vzhledem k bateriím obdivuhodná. Zbytek auta samozřejmě v co největší míře využívá uhlíkových vláken a Lotus mimo jiné přišel na způsob, jak do kompozitů přímo zapracovat i kovové prvky: takže třeba kovové logo není na kapotu přilepeno, ale je do ní „zapečeno“ rovnou v procesu výroby.

Technická prvenství a ohromná cena

Zatímco zvenku je Evija auto dramatické a elegantní zároveň, uvnitř vsadili konstruktéři především na minimalismus, který pomáhá snižovat hmotnost. Přístrojová deska tak vypadá jako plovoucí křídlo, je tu minimum ovládacích prvků a spoustu toho zvládne řidič přes multifunkční volant, který má pod středem i volič jízdních režimů a je tu i tlačítko systému DRS. Výklopné dveře se zavírají tlačítkem na ovládacím panelu ve střední části nad čelním oknem (odkaz na Esprit).

Z další techniky můžeme jmenovat například kamery místo klasických zpětných zrcátek (snižuje to aerodynamický odpor) nebo kompletně laserové světlomety – tedy jak pro potkávací, tak dálkové svícení. To je světové prvenství.

Svůj Lotus Evija si zákazníci budou moci detailně přizpůsobit vlastnímu vkusu a potřebám. Takových šťastných bude na světě pouze 130, jen tolik vozů Lotus vyrobí. Cena je astronomická: 1,7 milionu liber, tedy v přepočtu asi 48,5 milionu korun. I tak se domníváme, že bude rychle vyprodáno. Třeba to ještě stihnete, rezervační poplatek je „pouhých“ 250 000 liber.

Pro ty, na které se nedostane, má Lotus přeci jen nějaké dobré zprávy. Dramatický, a přitom hodně účelný design modelu Evija se má totiž promítnout i do dalších budoucích modelů značky. A zatím se nezdá, že by Lotus plně přezbrojoval na elektromobilitu. Evija je jen vrcholnou ukázkou aktuálních možností, v nabídce malé britské značky z Hethelu zatím zůstanou i klasické modely, jako jsou stávající Elise, Exige a Evora.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Porsche vydalo zelené dluhopisy, bude s nimi financovat elektromobilitu

Porsche Taycan

VIDEO Výrobce sportovních luxusních aut Porsche AG, který patří do automobilové skupiny Volkswagen, vydal...

Brusel chce Česko chytré a zelené. 85 procent nových dotací musí jít do inovací a ekologie

Škoda eCitigo

Starší komedie o robotických babičkách vykreslovala budoucnost, v níž stroje převzaly úmorné...

Nejvíce high-tech elektromobil hýčká komfortem a postraší spotřebou

Audi e-Tron

VIDEO Audi e-Tron není běžný elektromobil. Je to výkladní skříň nejnovějších technologií, kterými se...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v...

Češi jsou ochotní o provozu svého auta hodně „vyslepičit“

Ilustrační snímek

Přes šedesát procent Čechů připouští, že si koupí elektromobil. Úvahy se ale s realitou rozcházejí.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Auta zdražuje povinná bezpečnostní výbava, začalo to před 60 lety pásy

Volvo Amazon

Ve čtvrtek 13. srpna 1959 dodalo Volvo svému dealerovi ve švédském městě Kristianstad první automobil na světě...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Nestárnoucí Yankee ukazuje budoucnost a lije do sebe hektolitry benzinu

Dodge Challenger Demon

Je to až k nevíře. Opulentní bourák představený v době propuknutí finanční krize, který dnes absolutně nevyhovuje...

Najdete na iDNES.cz