Letošek je rokem čtyřproudovek a nejdelšího dálničního tunelu

  17:59aktualizováno  18:41
Jezdit autem po Česku bude od letošního roku o poznání pohodlnější. Česká síť dálnic zhoustne jako nikdy předtím a přibude více než 80 kilometrů dálnic nebo rychlostních silnic. "Je to víc než kdykoliv předtím. Takové množství nových kilometrů jsme ještě neotevírali," říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman. A ve stavění silnic se nepřestane ani letos.

"Stále máme rozestavěných asi sto kilometrů dálnic. Loni jsme proto museli navýšit rozpočet o více než deset miliard korun," řekl Pavel Švagr, šéf fondu dopravy, přes který stát za stavbu silnic platí.

Loni fond zaplatil za dopravní stavby zhruba 48 miliard korun, letos má nachystáno necelých 56 miliard.

Šéfové Ředitelství silnic a dálnic i fondu dopravy se však shodují, že by letos potřebovali dalších deset miliard korun.

V Německu za hodinu
Asi nejlepší zprávu mají silničáři pro zájemce o rychlé spojení Prahy s Mnichovem. "V říjnu počítáme s tím, že dáme do provozu zbývající část obchvatu Plzně, a tím zprovozníme celou dálnici D5 až k hranicím," říká Laušman. Cesta z hlavního města na hranici by měla trvat zhruba hodinu a deset minut.

Laušman připomíná, že i německá část dálnice má být hotová v říjnu, půjde tedy o první kompletní dálnici z Česka do západní Evropy.

Koncem roku mohlo být i spojení na východ Německa, ale tam bude chybět rychlý přejezd Českého středohoří. Mezi Prahou a Drážďany tak koncem roku bude dálnici chybět jen šestnáct kilometrů. Z Ústí nad Labem na hranici a pokračování v Německu bude hotové. Silnice bude mít i nový, dvoukilometrový tunel, který se stane nejdelším českým dálničním tunelem.

"Na silnici přes České středohoří bylo podáno pět žalob a kvůli jedné se řeší nové stavební povolení. Ale věřím, že letos získáme všechna povolení a začneme s přípravou," říká Laušman.

Nejdelší jízdu po nové dálnici si letos řidiči užijí na spoji z Prahy do Hradce Králové. Pětačtyřicet kilometrů dlouhá silnice vyřeší přetížený tah z Prahy na východ Čech.

"Zůstanou tak už jen čtyři kilometry do Hradce, kde trasa dálnice vede přes pozemky s dosud nevypořádanými vlastnickými vztahy," říká Laušman. Zatím se nepodařilo dohodnout s majitelkou pozemků o výměně za jiné nebo částce, za niž by pozemky prodala.

I příští léta budou štědrá
Dálniční boom bude pokračovat i v příštích letech. Pokud fond dopravy sežene dostatek peněz, může se příští rok otevřít dalších téměř 40 kilometrů dálnic a o rok později přes 70 kilometrů.

"Dostavěných dálnic máme zhruba polovinu a rychlostních silnic nám zbývá dobudovat asi šedesát procent," říká Laušman.

O největší porci se příští rok postará dlouho diskutovaná dálnice D47 z Lipníka do Ostravy a na hranici s Polskem. Osmnáctikilometrový tah Ostravou bude hotový příští rok a podle ministra dopravy Milana Šimonovského se zbylých 62 kilometrů zprovozní v roce 2008. "Stihnout se to dá, a když všechno dobře dopadne, bude spojení až na polskou hranici," říká Laušman.

Po deseti letech slibů by tak měla mít severomoravská metropole rychlé silniční spojení s hlavním městem. Po dokončení této stavby se celá trasa stane dálniční jedničkou včetně označení D1 a půjde o nejdelší dálnici v Česku, dlouhou 377 kilometrů. V budoucnu by mělo Česko křižovat celkem tisíc kilometrů dálnic a rychlostních silnic bude ještě o sto kilometrů více.

Podle šéfa fondu dopravy by bylo dobré k 56 miliardám přichystaným na letošek na dopravní stavby přidat stejně jako loni, tedy asi deset miliard.

"Necelé dvě miliardy jsme už přidali. Ty šly na rozestavěné dálnice, železniční stavby a padesát milionů korun na budování cyklostezek," říká Švagr. Část peněz získal fond díky většímu provozu. Loni vybral na dálničních známkách asi o osm set milionů korun více, větší příjem měl i z části spotřební daně z minerálních olejů. Díky obnově vozů, tedy díky úlevám naopak dopravci zaplatili méně na silniční dani.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Jakub Šural: Snažím se, aby na mě brácha mohl být hrdý

Přes půl roku uplynulo od toho 29. dubna, kdy fotbalový svět přišel o Josefa Šurala a Jakub Šural, obránce Zbrojovky...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

  • Další z rubriky
Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

BMW svolává dvacet let staré vozy kvůli airbagům. Odstavte auto, radí

BMW doporučuje australským majitelům řady 3 odstavit auto až na osmnáct měsíců. Problematické airbagy jsou podezřelé z...

Mercedes větří krizi: propouští a chce ušetřit miliardu

Výrobce luxusních vozů Mercedes propustí zhruba tisíc lidí, aby do roku 2022 uspořil přes miliardu eur (25,6 miliardy...

Škodovka má dobýt indický trh speciálními modely. Musí na to sehnat lidi

Indie je dlouhodobě pro všechny automobilky tvrdým oříškem, který neumí rozlousknout. Země navíc zažívá krizi...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz