Pátek 23. října 2020, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 23. října 2020 Teodor, Theodor

Škoda ze hry o novou fabriku VW. Superb, nebo Karoq se přestěhují do Turecka

Mladoboleslavská značka měla mít na starosti stavbu závodu koncernu VW. Stavbu a vedení továrny, kde se kromě škodovek budou vyrábět i vozy dalších značek německé skupiny, nakonec obstará sám německý koncern. Je téměř jisté, že to bude v Turecku.

Aktuální provedení Škody Superb teď prošlo faceliftem. Kromě upraveného vzhledu je velkou novinkou plug-in hybridní provedení. | foto: Škoda Auto

Tvrdí do německý magazín Automobilwoche a potvrzují to i zdroje iDNES.cz. Škoda je tedy v miliardovém projektu tak trochu ze hry, samozřejmě i nadále platí, že se v Turecku budou vyrábět i auta české značky. Otázkou je, zda to bude následující generace Karoqu, nebo Superbu.

Turecký deník Daily Sabah, který je blízký prezidentu Erdoganovi, stále zmiňuje jako druhého hlavního kandidáta na stavbu nové továrny kromě Turecka ještě Bulharsko. To má být ovšem podle neoficiálních informací ze hry kvůli situaci na tamním trhu, nepomohlo ani členství v EU.

V posledních několika měsících se představitelé Volkswagenu pohybovali mezi Bulharskem a Tureckem, setkávali se s úředníky a navštěvovali potenciální místa. Německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) píše, že předseda představenstva VW Herbert Diess byl v uplynulém týdnu v Turecku, aby jednal o infrastruktuře na čtyřicetihektarovém pozemku v Manise, poblíž přístavního města Izmir. V tomto třetím největším městě v Turecku do roku 2001 vyráběl Opel. 

Diess prý nebyl na jednání s vládními představiteli v Ankaře poprvé. Mluvčí koncernu pro FAZ uvedl, že Turecko je atraktivním místem pro investice a vedení VW se kvůli tomu setkalo s nejvyššími představiteli země. Podle Handelsblattu je vláda v Ankaře připravena poskytnout třícifernou částku podpory na výstavbu nové továrny. V půlce července, před letními dovolenými v hlavním závodě a sídle koncernu ve Wolfsburgu, má být vše ujednáno.

Turecko patří mezi významné výrobce automobilů, v loňském roce vyprodukovalo 1,6 milionu aut, z nichž 1,3 milionu vyvezlo. V zemi sídlí fabriky vyrábějící fiaty, hyundaie, toyoty, fordy a hondy (tato japonská značka ovšem chce zemi opustit). Daily Sabah připomíná, že poslední velké automobilové investice dorazily do Turecka před 22 lety, v roce 1997 do země přišla Toyota s Hondou.

MAN, jedna ze značek německého koncernu, již řadu let vyrábí v Ankaře elektrické a nízkopodlažní autobusy. Od tureckých dodavatelů odebere Volkswagen kompontenty v hodnotě více než 1,2 miliardy eur ročně. V roce 2018 byl Volkswagen nejprodávanější značkou v zemi s téměř 67 000 prodanými vozy. Kromě toho se v Turecku prodalo 21 000 škodovek. VW je však zatím jediná ze šesti nejúspěšnějších značek v Turecku, který tam své vozy nevyrábí. To se má změnit.

Škoda si továrnu sama nepostaví

Původně měla odpovědnost za vytvoření nových výrobních kapacit pro výrobu 300 tisíc aut ročně připadnout Škodě, podle informací iDNES.cz bylo ovšem na úrovni vedení koncernu už koncem května rozhodnuto, že stavba nové továrny v hodnotě dvou miliard eur bude v režii samotného VW. O to, aby projekt byl řízený z Německa, se zasazovaly také tamní tradičně velmi silné odbory.

Pro a proti Turecka shrnul před časem škodovácký odborový předák Jaroslav Povšík: „Je tam slušná infrastruktura, ale nejisté politické prostředí.“ Nyní ovšem hřímá, že sejmutí odpovědnosti za výstavbu nové továrny je pro Škodu prohrou: „Dnes už je to jen závod Volkswagenu. Je to spíše geopolitická mocenská záležitost – dobývání území,“ myslí si.

Že by mohla Škoda o svou pozici ve stavbě nové fabriky přijít, naznačoval už v květnu její šéf Bernhard Maier v rozhovoru pro Radiožurnál: „Samozřejmě nám záleží na tom, aby vše i nadále probíhalo pod patronací a na základě principů firmy Škoda, ale část dozorčí rady má jiný názor, není to politicky jednoduché,“ 

„Koncern je tím, kdo rozhoduje o tom, kdo a kde bude investovat, provozovat a stavět. V mém těle tlučou dvě srdce – jedno, které jednoznačně vidí, že škodovácký tým je schopný víceznačkovou továrnu postavit a vést. Už to ostatně prokázal. Na druhé straně jsou všechny tyhle věci samozřejmě velmi náročné, a to zejména finančně. My jsme teď udělali miliardovou investici v Indii, kde stavíme novou továrnu. Ve finále to tedy bude dozorčí rada koncernu, kdo o tom všem rozhodne,“ uvedl Maier.

Superb, nebo Karoq?

V nové fabrice se mají vyrábět konvenční modely koncernu, tedy vozy poháněné spalovacími motory. Německé továrny Volkswagenu totiž mají přejít na výrobu elektromobilů, jimiž chce německý koncern v rámci pokání po Dieselgate zaplavit minimálně Evropu, ale také další kontinenty.

„Pro Škodovku bude nakonec důležité, aby si zajistila dostatečné kapacity pro svou výrobu,“ uvedl Maier pro Radiožurnál. Ten už několikrát zopakoval, že jen za loňský rok by mohla Škoda prodat o sto tisíc aut víc, kdyby je dokázala vyrobit. Aktuálně se ovšem rozcházejí informace, jaký model Škody se do nové fabriky přesune. Největší kapacitní potíže má automobilka v Kvasinách, kde se vyrábí modely Kodiaq, Karoq (s dvojčetem Seat Ateca) a Superb. Maier už oznámil, že se k Superbu přistěhuje z Německa vývoj a výroba Volkswagenu Passat, který je jeho příbuzný.

Jenže Jiří Černý, šéf továrny Škody v Kvasinách, který na konci června v této funkci končí a odchází do továrny SAIC Volkswagen Automotive Company Limited v Číně v rozhovoru pro iDNES.cz v uplynulých týdnech uvedl, že přesun Passatu do Kvasin není ještě jistý

Fotogalerie

„Definitivní rozhodnutí ještě nepadlo, případné změny jsou momentálně stále v jednání na těch nejvyšších místech v koncernu Volkswagen. Jasno by mělo být během letošního roku,“ řekl. 

A dodal, že pokud by se v Kvasinách vyráběl Volkswagen Passat a Škoda Superb, zvládla by továrna společně s nimi vyrábět už jen Kodiaq. To by znamenalo stěhování Karoqa a Atecy do Turecka. O tom se ostatně mluví od začátku. Jenže podle informací iDNES.cz se příští generace Atecy má vyrábět ve Španělsku ve fabrice Seatu.

Nově se tedy mluví o další rošádě. „Začalo se hrát o projekt Beta – tedy výrobu následníků modelu Superb, Passat a případně Arteon (čtyřdveřové kupé odvozené od passatu - pozn. red.),“ píše týdeník škodováckých odborářů. Podle předsedy odborů značky Jaroslava Povšíka se uvažuje o umístění výroby na Slovensko nebo právě do Turecka. Na Slovensku je podle Povšíka „závod bez budoucího výrobního programu a s převisem personálu“. Handelsblatt připomíná, že Passat je velmi oblíbeným vozem mezi tureckým úřednictvem a státními institucemi.

  • Nejčtenější

Ventilková válka: od pomsty v Jizerkách k vypouštění pneu SUV v Paříži

Vypustit kola a zahodit ventilky. Stará dobrá pomsta, kterou myslivci trestali lufťácké houbaře, když zajeli autem do...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Výroba Škodovek v Indii začínala ve vypůjčené hale

Automobilka Škoda Auto má velké plány s indickým trhem, loni dostala na starost výrobu i prodej osobních vozů všech...

Pozor, zebra. Pětina smrtelných nehod chodců se stane na přechodu

Vyznačený přechod je jediné místo na silnici, kde by se chodec měl cítit bezpečně. Aktuální statistiky ale ukazují...

Autofotka týdne: Rollsy budoucnosti budou létat a vypadat jako želva

Rolls-Royce vyhlásil vítěze soutěže mladých designérů. Děti měly za úkol navrhnout svůj „vysněný Rolls-Royce...

Hummer je zpátky. Je to elektrické monstrum s krabím chodem

Hummer milovali nejen jeho majitelé, ale i čerpadláři. Jenže dnes už si snad nikdo jen tak nedovolí představit auto,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...