Pátek 7. října 2022, svátek má Justýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. října 2022 Justýna

Škoda ze hry o novou fabriku VW. Superb, nebo Karoq se přestěhují do Turecka

Mladoboleslavská značka měla mít na starosti stavbu závodu koncernu VW. Stavbu a vedení továrny, kde se kromě škodovek budou vyrábět i vozy dalších značek německé skupiny, nakonec obstará sám německý koncern. Je téměř jisté, že to bude v Turecku.

Aktuální provedení Škody Superb teď prošlo faceliftem. Kromě upraveného vzhledu je velkou novinkou plug-in hybridní provedení. | foto: Škoda Auto

Tvrdí do německý magazín Automobilwoche a potvrzují to i zdroje iDNES.cz. Škoda je tedy v miliardovém projektu tak trochu ze hry, samozřejmě i nadále platí, že se v Turecku budou vyrábět i auta české značky. Otázkou je, zda to bude následující generace Karoqu, nebo Superbu.

Turecký deník Daily Sabah, který je blízký prezidentu Erdoganovi, stále zmiňuje jako druhého hlavního kandidáta na stavbu nové továrny kromě Turecka ještě Bulharsko. To má být ovšem podle neoficiálních informací ze hry kvůli situaci na tamním trhu, nepomohlo ani členství v EU.

V posledních několika měsících se představitelé Volkswagenu pohybovali mezi Bulharskem a Tureckem, setkávali se s úředníky a navštěvovali potenciální místa. Německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) píše, že předseda představenstva VW Herbert Diess byl v uplynulém týdnu v Turecku, aby jednal o infrastruktuře na čtyřicetihektarovém pozemku v Manise, poblíž přístavního města Izmir. V tomto třetím největším městě v Turecku do roku 2001 vyráběl Opel. 

Diess prý nebyl na jednání s vládními představiteli v Ankaře poprvé. Mluvčí koncernu pro FAZ uvedl, že Turecko je atraktivním místem pro investice a vedení VW se kvůli tomu setkalo s nejvyššími představiteli země. Podle Handelsblattu je vláda v Ankaře připravena poskytnout třícifernou částku podpory na výstavbu nové továrny. V půlce července, před letními dovolenými v hlavním závodě a sídle koncernu ve Wolfsburgu, má být vše ujednáno.

Turecko patří mezi významné výrobce automobilů, v loňském roce vyprodukovalo 1,6 milionu aut, z nichž 1,3 milionu vyvezlo. V zemi sídlí fabriky vyrábějící fiaty, hyundaie, toyoty, fordy a hondy (tato japonská značka ovšem chce zemi opustit). Daily Sabah připomíná, že poslední velké automobilové investice dorazily do Turecka před 22 lety, v roce 1997 do země přišla Toyota s Hondou.

MAN, jedna ze značek německého koncernu, již řadu let vyrábí v Ankaře elektrické a nízkopodlažní autobusy. Od tureckých dodavatelů odebere Volkswagen kompontenty v hodnotě více než 1,2 miliardy eur ročně. V roce 2018 byl Volkswagen nejprodávanější značkou v zemi s téměř 67 000 prodanými vozy. Kromě toho se v Turecku prodalo 21 000 škodovek. VW je však zatím jediná ze šesti nejúspěšnějších značek v Turecku, který tam své vozy nevyrábí. To se má změnit.

Škoda si továrnu sama nepostaví

Původně měla odpovědnost za vytvoření nových výrobních kapacit pro výrobu 300 tisíc aut ročně připadnout Škodě, podle informací iDNES.cz bylo ovšem na úrovni vedení koncernu už koncem května rozhodnuto, že stavba nové továrny v hodnotě dvou miliard eur bude v režii samotného VW. O to, aby projekt byl řízený z Německa, se zasazovaly také tamní tradičně velmi silné odbory.

Pro a proti Turecka shrnul před časem škodovácký odborový předák Jaroslav Povšík: „Je tam slušná infrastruktura, ale nejisté politické prostředí.“ Nyní ovšem hřímá, že sejmutí odpovědnosti za výstavbu nové továrny je pro Škodu prohrou: „Dnes už je to jen závod Volkswagenu. Je to spíše geopolitická mocenská záležitost – dobývání území,“ myslí si.

Že by mohla Škoda o svou pozici ve stavbě nové fabriky přijít, naznačoval už v květnu její šéf Bernhard Maier v rozhovoru pro Radiožurnál: „Samozřejmě nám záleží na tom, aby vše i nadále probíhalo pod patronací a na základě principů firmy Škoda, ale část dozorčí rady má jiný názor, není to politicky jednoduché,“ 

„Koncern je tím, kdo rozhoduje o tom, kdo a kde bude investovat, provozovat a stavět. V mém těle tlučou dvě srdce – jedno, které jednoznačně vidí, že škodovácký tým je schopný víceznačkovou továrnu postavit a vést. Už to ostatně prokázal. Na druhé straně jsou všechny tyhle věci samozřejmě velmi náročné, a to zejména finančně. My jsme teď udělali miliardovou investici v Indii, kde stavíme novou továrnu. Ve finále to tedy bude dozorčí rada koncernu, kdo o tom všem rozhodne,“ uvedl Maier.

Superb, nebo Karoq?

V nové fabrice se mají vyrábět konvenční modely koncernu, tedy vozy poháněné spalovacími motory. Německé továrny Volkswagenu totiž mají přejít na výrobu elektromobilů, jimiž chce německý koncern v rámci pokání po Dieselgate zaplavit minimálně Evropu, ale také další kontinenty.

„Pro Škodovku bude nakonec důležité, aby si zajistila dostatečné kapacity pro svou výrobu,“ uvedl Maier pro Radiožurnál. Ten už několikrát zopakoval, že jen za loňský rok by mohla Škoda prodat o sto tisíc aut víc, kdyby je dokázala vyrobit. Aktuálně se ovšem rozcházejí informace, jaký model Škody se do nové fabriky přesune. Největší kapacitní potíže má automobilka v Kvasinách, kde se vyrábí modely Kodiaq, Karoq (s dvojčetem Seat Ateca) a Superb. Maier už oznámil, že se k Superbu přistěhuje z Německa vývoj a výroba Volkswagenu Passat, který je jeho příbuzný.

Jenže Jiří Černý, šéf továrny Škody v Kvasinách, který na konci června v této funkci končí a odchází do továrny SAIC Volkswagen Automotive Company Limited v Číně v rozhovoru pro iDNES.cz v uplynulých týdnech uvedl, že přesun Passatu do Kvasin není ještě jistý

„Definitivní rozhodnutí ještě nepadlo, případné změny jsou momentálně stále v jednání na těch nejvyšších místech v koncernu Volkswagen. Jasno by mělo být během letošního roku,“ řekl. 

A dodal, že pokud by se v Kvasinách vyráběl Volkswagen Passat a Škoda Superb, zvládla by továrna společně s nimi vyrábět už jen Kodiaq. To by znamenalo stěhování Karoqa a Atecy do Turecka. O tom se ostatně mluví od začátku. Jenže podle informací iDNES.cz se příští generace Atecy má vyrábět ve Španělsku ve fabrice Seatu.

Nově se tedy mluví o další rošádě. „Začalo se hrát o projekt Beta – tedy výrobu následníků modelu Superb, Passat a případně Arteon (čtyřdveřové kupé odvozené od passatu - pozn. red.),“ píše týdeník škodováckých odborářů. Podle předsedy odborů značky Jaroslava Povšíka se uvažuje o umístění výroby na Slovensko nebo právě do Turecka. Na Slovensku je podle Povšíka „závod bez budoucího výrobního programu a s převisem personálu“. Handelsblatt připomíná, že Passat je velmi oblíbeným vozem mezi tureckým úřednictvem a státními institucemi.

  • Nejčtenější

Nový favorit se z Řecka vrátí domů. Český závodník za něj dal 600 tisíc

Premium Úplně nová Škoda Favorit s nájezdem 34 kilometrů, která se objevila v aukci v Řecku, se vrátí domů do Česka. Dražbu...

Svezli jsme se na první superkoloběžce v Česku. Je to kyberpunková mašina

Elektrokoloběžka s duší kyberpunkové motorky, tak by se dal označit Segway SuperScooter GT2. Je to primárně vozítko na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda vymýšlí, jak šetřit plynem. Zaměstnanci se bojí o práci

Zaměstnanci automobilky Škoda kvůli krizi neodpracovali v součtu miliony pracovních hodin, za které firma vyplatila...

Ztráty při domácím nabíjení elektroaut jsou až 20 procent. Zkraťte si kabel

Elektromobily odebírají ze sítě při nabíjení více energie, než se ukládá v baterii. Zatímco u mnoha elektrotechnických...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Novou nabíječku v Praze živí powerbanka z vysloužilých baterií Škody Enyaq

S dobíjením elektrických vozidel nově pomůže také speciální úložiště, které je sestavené z použitých baterií z...

ANALÝZA: Co udělají USA, když Rusko použije atomovou bombu? Jsou tři možnosti

Premium Pořád se věští z koule, jestli Rusko použije na Ukrajině atomovku, kreslí se různé scénáře, ale vůbec se neví, co by...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

OBRAZEM: Elektrohippie ID. Buzz je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen pokračuje v elektrifikaci své nabídky. ID. Buzz, který chce připomenout slavný služebák hippíků VW...

Rychlostní limity v ČR platí čtvrt století, teď se mluví o 150 na dálnicích

Čtvrt století jezdí řidiči v Česku podle stávajících rychlostních limitů v obcích a na dálnicích. Řada měst nyní...

První ferrari s šestiválcem je supersport pro každý den. Prohnali jsme dino

Exkluzivně Dino je zpátky. Šestiválcové ferrari má 830 koní, 740 Nm a cenu 300 tisíc eur. Hravý supersport do kopců kolem...

Elektromobily sníží poptávku po náhradních dílech až o třetinu

Rozvoj elektromobility s sebou přinese ztrátu pracovních míst v oblasti autoprůmyslu. Nejen při samotné výrobě. Podle...

Pavlína: Moje práce je báječná. Z obyčejných žen dělám neobyčejné
Pavlína: Moje práce je báječná. Z obyčejných žen dělám neobyčejné

Realizovat se a přitom si vydělávat a dělat něco, co má smysl. Takovou výzvu přijala Pavlína Heyduková, která už téměř 20 let dělá, podle svých...

Nejtěžší bylo Hance v jejích posledních dnech lhát, říká Margita o Zagorové

Je to pět týdnů, co odešla zpěvačka Hana Zagorová (†75), se kterou žil její muž Štefan Margita (66) třicet let. Pěvec...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Táňa Pauhofová porodila. Její manžel prozradil pohlaví a jméno dítěte

Slovenská herečka Táňa Pauhofová (39) se poprvé stala maminkou. Na sociálních sítích zveřejnila fotky s hudebním...

Po malých institucích také ČSOB. Banky začínají nabízet úroky podobné ČNB

Na předchozí zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) začínají výrazněji reagovat zvyšováním úročení vkladů...