Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jablotron

Kdepak octavie. Nejvíce se kradou Range Rovery a Porsche

  • 96
Stojí vám před domem Range Rover, Porsche Panamera nebo BMW řady 7? Tak si je hlídejte. Podle statistik vám hrozí největší riziko, že je tam ráno nenajdete.

Pravděpodobnost, že vyhrajete ve Sportce jackpot, je 0,0000000714 procenta, tedy zhruba jedna ku čtrnácti milionům. Mnohem pravděpodobnější bohužel je, že vám ukradnou auto, a to konkrétně 0,0012 procenta, což je 1:829. A to přesto, že počet krádeží v Česku znatelně klesá.

Zatímco v roce 2003 zmizelo 24 174 aut, v roce 2014 už tento počet klesl pod 10 tisíc a v roce 2016 už to bylo jen 6 474. Nejčastěji se to stává majitelům vozu Škoda Octavia. Aby ne, když ze zhruba 5,5 milionu osobních aut registrovaných v Česku je octavií přibližně desetina. A čeho je nejvíce, to také nejčastěji zmizí.

Luxusní vozy se kradou na objednávku

Nás však zajímala jiná věc: jaká je pravděpodobnost, že vás nenechavci připraví o konkrétní model? Jsou majitelé octavií, jichž zmizí v absolutních číslech nejvíce, z tohoto pohledu opravdu nejohroženější skupinou? Ukázalo se, že statisticky největší pravděpodobnost, že ráno svoje auto před domem nenajdou, hrozí majitelům vozů Range Rover, Porsche Panamera a BMW řady 7.

Octavia v našem žebříčku skončila až na 12. místě. Relativně klidní můžou být vlastníci asijských značek, protože než třeba Kiu cee´d nebo Toyotu Yaris vám z pohledu statistiky a pravděpodobnosti ukradnou spíš stařičkou Audi 80 nebo ještě starší Škodu 120.

Přehledná tabulka aut s největší pravděpodobností krádeže

Naše statistika není dokonalá, protože nic neříká o motivaci zlodějů. Dvacet let stará auta mizí spíš proto, že se do nich zloději snadno dostanou a jejich výběr bývá náhodný, zatímco luxusní vozy se často kradou na objednávku. Ale to suchá statistická čísla nemůžou zahrnout.

Jak vznikala tabulka

Dát dohromady podklady pro toto téma byla mravenčí práce. Nejprve jsme od Policie ČR získali statistiku krádeží za rok 2016 a následně od ministerstva dopravy údaje z centrálního registru vozidel, kolik kterých aut podle modelů jezdí na českých silnicích. Novější čísla bohužel nejsou k dispozici.

Na informace jsme čekali dva měsíce. Sami jsme se v redakci ve veřejně dostupných zdrojích nebyli schopni vyznat, každý model je tam totiž veden v několika různých kolonkách. A i pak jsme museli pečlivě sčítat, protože státní statistiky evidují třeba citroen i citroën a podobně, řadu modelů mají pod jedním řádkem bez ohledu na karoserii, ale třeba passat vedou jako VW Volkswagen, jako passat, Passat Variant nebo dokonce Passat kombi.

Některé počty aut se ukázaly překvapivé, například jsme netušili, že v ČR jezdí více Mercedesů třídy S než menších řad C a E.

Vzhledem k rozsáhlosti databáze jsme museli vybrat jen některé modely. Nechali jsme si vyhledat především ty na českých silnicích nejběžnější, které zloději ukradli ve více než jednom kuse, abychom ukázali co nejvíc automobilových značek. Zaměřili jsme se jen na osobní auta.

Výpočet se prováděl metodou: počet ukradených aut děleno počtem registrovaných aut, zaokrouhleno na celé číslo. První dvě auta mají stejnou pravděpodobnost krádeže, ale po přesných výpočtech přesto vede Range Rover. Shoda vznikla zaokrouhlením.