Naopak Rudolf Mudra, spolumajitel jednoho z bazarů s největší tradicí v Karlových Varech, soudí, že problém není až tak vážný. "A pokud ano, tak je hlavně v největších městech, a ne v obchodu s klasickými ojetinami, tedy s vozy pořízenými a dlouhodobě používanými v tuzemsku, nýbrž s auty dovezenými jen a jen kvůli výdělku z ciziny," říká Mudra. "Připouštím, že také u nás se zákazníci občas pokoušejí podstrčit vůz, o němž tvrdí, že nebyl bouraný nebo že je méně jetý, to ale bez větších problémů odhalíme." Odborníci se shodují, že právě obchod s ojetinami patří v zemi k branžím nejvíce poznamenaným divokým podnikáním a běžně zažívá praktiky, na které není v motoristicky vyspělé západní Evropě pomyšlení. A jestliže minimálně poslední rok dva byla v Česku jetá auta perspektivních ročníků 1991, 1992 a mladší levnější než v bohatší a motorizovanější cizině, tak je zřejmé, že se dosud překupníkům mohl vyplácet hlavně dovoz kusů, které z nějakého důvodu neměly v cizině na úspěšný prodej šanci. "Největší a nejvýnosnější podvody tuším u dražších vozů, dovezených po totálních haváriích ze západní Evropy a v tuzemsku problematicky opravených, někdy i při využití dílů záhadného původu," uvádí Svoboda. "Takový vůz často vypadá velmi dobře, ovšem ve skutečnosti má třeba docela jiné rozměry,než by měl mít." Zmíněné závady se pak projeví v jízdních vlastnostech automobilu při razantnějším zatížení, jeho menší bezpečností, rychlejším ojetím pneumatik... Petr Svoboda doporučuje obezřetnost při zájmu o starší vůz, který je nejlépe kupovat u značkového prodejce. Takové auto může být až o dvacet procent dražší než jiné a zdánlivě stejné ze zapadlého bazaru, ovšem nebude mu chybět důkladný životopis s pečlivě vedenou servisní knížkou s přehledem skutečně ujetých kilometrů a absolvovaných oprav. Mnozí lidé ale zůstanou nepoučitelní a nepřestanou platit za auta, která jim nepřinesou nic než starosti a finanční ztráty. "Zájemcům o ojetiny v ceně od 150 tisíc korun tedy kvůli eliminaci zmíněných rizik poradím alespoň tolik, aby s vytipovaným vozidlem jeli nejen do značkového servisu, ale také na takzvanou laserovou geometrii. Není příliš drahá - za zhruba tisícikorunu proměří najednou všechna čtyři kola a obě nápravy," doporučuje Petr Svoboda. Tomáš Pánek vidí největší problém v podvodech s auty pořízenými na leasing. V posledních dvou letech totiž policie nezapisuje leasingové smlouvy a závazky do technických průkazů vozidel a v dokladech je jen jméno držitele, nikoliv už majitele auta. Právě toho podvodníci zneužívají a nesplacená auta prodávají - v bazarech, na inzeráty, v ulicích... "Leasingu aut i starých od roku výroby 1988 - se v zemi věnuje kolem tří set firem, což dobře ilustruje šíři problému. Při všech zkušenostech našich pracovníků a při důkladných prověrkách, kterým se u nás věnuje několik úřednic, odhalíme pětadevadesát procent podvodů zmíněného ražení," informuje Pánek. to my - nikoli zákazník - , kdo o ně při podvodech přicházíme a svého se pak domáháme v soudních procesech, zatímco při podobných případech u konkurence, která prodej jen zprostředkovává, nebo při koupi na inzerát a podobně, vrací vůz při odhalení podvodu leasingové firmě oklamaný kupec-motorista, samozřejmě bez nároku na rychlou náhradu." Podle zkušeností z největšího zdejšího autobazaru jsou časté i problémy s doklady vozidel. "Mnohdy nesouhlasí identifikační čísla karoserie nebo motoru, jindy nás firmy,u kterých objednáváme prověrky vozidel nabízených k výkupu, upozorní, že vůz je v tuzemsku či v cizině hledaný jako kradený nebo byl jako těžce havarovaný vyřazen z provozu a podobně," pokračuje Pánek. Další závažnou závadou jsou podle jeho informací nedostatky ve vlastnických vztazích kolem automobilů: nebývá ukončeno dědické řízení, nejsou vyřešena zástavní práva, spoluvlastnictví... "Ze šesti tisícovek aut, která nám lidé týdně v průměru nabídnou k výkupu, zhruba polovinu odmítáme - hlavně kvůli vypočítaným nedostatkům," sděluje Tomáš Pánek a domnívá se, že minimálně stejně ohrožen je každý, kdo ojetinu kupuje bez odborné asistence značkového dealera, zavedeného bazaru či jiného opravdového odborníka.
Drtivá většina lidí na autě nepozná, v jaké je kondici. Proto se s prohlídku ojetého vozu vyplatí svěřit odborníkům. |