Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kečup na kolech i obrslepice. Z bláznivé karavany Tour létají miliony dárků

Každou etapu Tour de France zahajuje dvanáctikilometrová kolona partnerů závodu, jejíž cíl je jasný: dostat diváky do varu miliony dárků a pořádnou show. Ten nápad je jen o kousek mladší než samotná Tour. V roce 1930 zakladatel závodu Henri Desgrange vymyslel, že sponzoři dostanou prostor podél celé trati. A tak vznikla reklamní karavana.

Kolona sponzorských vozů vyráží na trať etapy pravidelně před startovním polem. Z roztodivných vozidel halasí hudba a moderátoři. Na některých vozech se tančí. A to nejdůležitější: mezi přihlížející létají dárkové předměty. Od bonbonů přes salámy, přívěsky až po kšiltovky; letos létaly třeba i ponožky, nechyběly ani plyšáci.

To bláznivé procesí je velmi oblíbené mezi diváky, na dárky se sesypou jako vosy, semtam je v tom i trocha přetahování o dobrý úlovek. V jednom průzkumu mezi diváky dokonce 47 procent z nich uvedlo, že etapy Tour de France navštěvují právě kvůli karavaně.

Vozy v koloně, která se natáhne i na 25 kilometrů, mají ustálené pořadí. Mezi lidi rozhodí za tři týdny prý až 14 milionů předmětů. Pro firmy je to hodně viditelná reklama. A nejen pro ně: vozy má v koloně i policie či hasiči, a tradičně lákají do svých řad.

Karavanu dnes tvoří 160 až 170 automobilů, které projíždějí etapou zhruba stejnou rychlostí jako cyklisté, takže mohou být na trati klidně déle než čtyři hodiny. Tento cirkus na kolečkách vyjíždí vždy přesně dvě hodiny před startem závodu. A je to pořádný kvapík, hlavně když vidíte, jaké vehikly to jsou. Pojízdný kečup, kávovar i lahev limonády v nadživotní velikosti, za nimi meloun nebo platforma, na které se tančí disko, následuje obří košík plný nákupu a uhánějící dům, dalšímu autě na střeše sedí Obelix, jinému pak obří slepice. Aby hostesky rozhazující dárky z přibližovadla nevypadly, jsou přikurtované postrojem. Vzpomínáte na kšíry, kterými se jistily děti v kočárku?

Promo vozy se přemisťují mezi etapami na kamionu a jedou po uzavřených trasách před cyklisty, najedou tedy zhruba 3 500 kilometrů. Velké vozy jsou postavené obvykle na podvozku nákladního vozu kategorie 3,5 tuny a řídí se velmi podobně, pojízdné plechovky a další menší podivnosti spočívají třeba na základech čtyřkolek do terénu. Semtam probzučí elektromobil.

„Je třeba jet dostatečně blízko divákům, aby se k nim naše dárky dostaly. Zároveň musím dávat pozor na situaci před sebou, protože někteří diváci se při sbírání dárků z předchozích částí karavany vrhají do silnice, a to bývá dost nebezpečné,“ popsal jeden z řidičů. „Nikdy nemůžeme jet rychleji než 80 km/h, ale na trati etapy si udržujeme průměr 40 km/h. Cestou z parkoviště na start nebo z cíle na parkoviště jsme omezeni na 30 km/h.“

S nápadem na vytvoření karavany přišel sám zakladatel Tour de France Henri Desgrange, který chtěl, aby závodní týmy reprezentovaly jednotlivé státy a ne komerční značky. Veškeré partnery slavného závodu tak shromáždil do dlouhé karavany jedoucí v předstihu po stejné trase jako peloton. Nápad s národními týmy se moc neujal, ale karavana zabodovala u fanoušků okamžitě. Desgrangeho pravděpodobně inspiroval obchodní zástupce britské čokoládovny Menier, který v ročníku 1929 rozdával papírové kloboučky a čokoládu. Rok na to už vyjela oficiálně organizovaná kolona, ve které se prezentovaly tři firmy – Menier ten rok rozdal na půl milionu čokolád.

Dnes je z kolony bláznivých vozidel fenomén, který k Tour patří stejně jako cyklisté. Rekord drží rok 2006, kdy na trať vyjelo 219 aut. Letos se v reklamní karavaně prezentovalo třicet firem.

Tour de France každý rok přímo na trati sleduje podle odhadů 10 až 12 milionů diváků, organizátoři si zakládají na tom, že je vstup zdarma. Za místo v karavaně firmy samozřejmě platí, podle neoficiálních informací kolem čtvrt milionu eur, což je šest milionů korun.

Autor:
  • Nejčtenější

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

Zadržte dech. Nádherné BMW Skytop bude v Česku, jedno z padesáti na světě

Premium

Unikátní kousek automobilového designu se loni na jaře poprvé představil v prostředí slavné přehlídky Concorso d’Eleganza Villa d’Este u italského jezera Como. Místo, kam se sjíždějí nejkrásnější...

20. ledna 2025

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

20. ledna 2025

Praha koupí za miliardu 70 tureckých trolejbusů

Turecká společnost Bozankaya vyhrála tendr na dodávku až 70 nízkopodlažních trolejbusů Dopravnímu podniku hl. m. Prahy (DPP) za 1,099 miliardy korun bez DPH. Pražský dopravní podnik s firmou uzavřel...

20. ledna 2025

Trumpa budou vozit v bunkru na kolech. Speciál prezidenta USA je k mání

V novodobé historii USA se prezidenti vozí již jen v pojízdných trezorech s vizáží limuzín, ale s technikou užitkových či nákladních aut. Když doslouží, tak skončí v muzeu, nebo je sešrotují....

19. ledna 2025

10 nejčastějších důvodů, proč dítě zvrací a jak to zastavit
10 nejčastějších důvodů, proč dítě zvrací a jak to zastavit

Pokud vaše dítě zvrací, může se jednat o jednorázovou nevolnost, ale i příznak nějaké choroby či poruchy. Zvracení u dětí může vyvolat rotavirová...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Hrachovcová nafotila akty s Hynkem Čermákem. Není to jen o tělech, říká

Tatérka a koučka Kateřina Kaira Hrachovcová (50) má postavu dvacítky. Postavit se před objektiv herce Hynka Čermáka...