Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kečup na kolech i obrslepice. Z bláznivé karavany Tour létají miliony dárků

Každou etapu Tour de France zahajuje dvanáctikilometrová kolona partnerů závodu, jejíž cíl je jasný: dostat diváky do varu miliony dárků a pořádnou show. Ten nápad je jen o kousek mladší než samotná Tour. V roce 1930 zakladatel závodu Henri Desgrange vymyslel, že sponzoři dostanou prostor podél celé trati. A tak vznikla reklamní karavana.

Kolona sponzorských vozů vyráží na trať etapy pravidelně před startovním polem. Z roztodivných vozidel halasí hudba a moderátoři. Na některých vozech se tančí. A to nejdůležitější: mezi přihlížející létají dárkové předměty. Od bonbonů přes salámy, přívěsky až po kšiltovky; letos létaly třeba i ponožky, nechyběly ani plyšáci.

To bláznivé procesí je velmi oblíbené mezi diváky, na dárky se sesypou jako vosy, semtam je v tom i trocha přetahování o dobrý úlovek. V jednom průzkumu mezi diváky dokonce 47 procent z nich uvedlo, že etapy Tour de France navštěvují právě kvůli karavaně.

Vozy v koloně, která se natáhne i na 25 kilometrů, mají ustálené pořadí. Mezi lidi rozhodí za tři týdny prý až 14 milionů předmětů. Pro firmy je to hodně viditelná reklama. A nejen pro ně: vozy má v koloně i policie či hasiči, a tradičně lákají do svých řad.

Karavanu dnes tvoří 160 až 170 automobilů, které projíždějí etapou zhruba stejnou rychlostí jako cyklisté, takže mohou být na trati klidně déle než čtyři hodiny. Tento cirkus na kolečkách vyjíždí vždy přesně dvě hodiny před startem závodu. A je to pořádný kvapík, hlavně když vidíte, jaké vehikly to jsou. Pojízdný kečup, kávovar i lahev limonády v nadživotní velikosti, za nimi meloun nebo platforma, na které se tančí disko, následuje obří košík plný nákupu a uhánějící dům, dalšímu autě na střeše sedí Obelix, jinému pak obří slepice. Aby hostesky rozhazující dárky z přibližovadla nevypadly, jsou přikurtované postrojem. Vzpomínáte na kšíry, kterými se jistily děti v kočárku?

Promo vozy se přemisťují mezi etapami na kamionu a jedou po uzavřených trasách před cyklisty, najedou tedy zhruba 3 500 kilometrů. Velké vozy jsou postavené obvykle na podvozku nákladního vozu kategorie 3,5 tuny a řídí se velmi podobně, pojízdné plechovky a další menší podivnosti spočívají třeba na základech čtyřkolek do terénu. Semtam probzučí elektromobil.

„Je třeba jet dostatečně blízko divákům, aby se k nim naše dárky dostaly. Zároveň musím dávat pozor na situaci před sebou, protože někteří diváci se při sbírání dárků z předchozích částí karavany vrhají do silnice, a to bývá dost nebezpečné,“ popsal jeden z řidičů. „Nikdy nemůžeme jet rychleji než 80 km/h, ale na trati etapy si udržujeme průměr 40 km/h. Cestou z parkoviště na start nebo z cíle na parkoviště jsme omezeni na 30 km/h.“

S nápadem na vytvoření karavany přišel sám zakladatel Tour de France Henri Desgrange, který chtěl, aby závodní týmy reprezentovaly jednotlivé státy a ne komerční značky. Veškeré partnery slavného závodu tak shromáždil do dlouhé karavany jedoucí v předstihu po stejné trase jako peloton. Nápad s národními týmy se moc neujal, ale karavana zabodovala u fanoušků okamžitě. Desgrangeho pravděpodobně inspiroval obchodní zástupce britské čokoládovny Menier, který v ročníku 1929 rozdával papírové kloboučky a čokoládu. Rok na to už vyjela oficiálně organizovaná kolona, ve které se prezentovaly tři firmy – Menier ten rok rozdal na půl milionu čokolád.

Dnes je z kolony bláznivých vozidel fenomén, který k Tour patří stejně jako cyklisté. Rekord drží rok 2006, kdy na trať vyjelo 219 aut. Letos se v reklamní karavaně prezentovalo třicet firem.

Tour de France každý rok přímo na trati sleduje podle odhadů 10 až 12 milionů diváků, organizátoři si zakládají na tom, že je vstup zdarma. Za místo v karavaně firmy samozřejmě platí, podle neoficiálních informací kolem čtvrt milionu eur, což je šest milionů korun.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...