Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

  • 4
Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou soběstačnost vozů. Větší poptávka je například po instalaci solárních panelů. Kromě toho se zákazníci zajímají také o ekologičnost provozu.

Zájem o karavany a obytná auta podle prodejců a půjčoven obytných vozů v Česku stoupl především za pandemie covidu-19. Ve srovnání s jinými evropskými zeměmi je však v tuzemsku pro tyto vozy horší zázemí, doplnili. V letňanském areálu PVA Expo Praha o víkendu proběhl třídenní veletrh For Caravan.

Veletrh For Caravan 2024

Lidé podle prodejce Havex žádají také lehčí vozy a vyšší výbavu. „Nejžhavější novinkou je pokus o elektromobilitu i v tomto segmentu vozidel (karavany a obytná auta),“ sdělila firma. V loňském roce Havex v Česku prodal více než 140 obytných vozidel a karavanů, meziročně to byl pokles. Podle společnosti za tím stálo navýšení ceny od dodavatelů či nedostatek podvozků. Průměrná útrata za karavan loni činila 620 000 korun, u obytných vozidel zhruba 1,7 milionu korun.

Na veletrh karavanů dorazil obr za 20 milionů i toyota pro milence

„Trend samotného karavaningu určitě stoupá, tak jako jinde. U nás ho hodně povzbudila situace s covidem, ale po rychlém nástupu a vysokém nárůstu se trend poměrně zklidnil do přirozeného a organického růstu,“ řekl ředitel portálu bezkempu.cz Luboš Tesař. Na ústupu je podle něj zájem o takzvané alkovny, tedy typ obytného auta s nástavbou.

„Lepší zázemí cestovatelům s karavanem nebo obytným autem nabízí oproti Česku například Německo,“ uvedl Tesař. „Pokud pojedete do Německa, tak každá druhá třetí obec má vyhrazená místa pro obytné vozy, ať už se zázemím nebo bez servisního místa. V ČR se teprve taková místa budují a z větší části je to zásluha privátního segmentu majitelů,“ řekl.

Podle Ivana Vávry, jednatele společnosti Top Trade, která prodává a pronajímá obytná auta, je v Česku oproti západním zemím také horší úroveň kempů. „Česko je na tom relativně špatně, kempy nejsou tolik vybavené,“ uvedl.

Největší zájem o půjčení karavanu či obytného vozu je podle ředitele společnosti Campiri.com Lukáše Janouška v létě. „Z 2 500 rezervací v loňském roce se jich více než dvě třetiny uskutečnily právě v období července a srpna,“ uvedl. Vrchol rezervací na léto podle něj tradičně připadá na květen.

Lidé podle Janouška ve vozech také více žádají rychlý internet nebo prvky chytré domácnosti, které lze ovládat pomocí mobilního telefonu. Hlavním trendem je ale odklon od obytných přívěsů k obytným autům, doplnil. „Mezi obytnými auty roste popularita obytných vestaveb, které jsou méně nápadné, jednodušší na řízení a lze s nimi jezdit bez problémů i do měst,“ řekl.

,