Premiéra nového českého auta. Kaipan oživuje legendární motor 1,8 Turbo

  • 119
Smržovská mikroautomobilka Kaipan představuje nový model. Značka, která vyrábí už 26 let sportovní roadstery, představuje nový model 57a. Je to staronový model značky, který už v minulosti vyráběla. Nově má upravené nápravy a především motor 1,8 Turbo 20V z první generace Škody Octavia nebo Volkswagenu Golf a třeba i Audi TT.

„Má upravený motor, nový podvozek, jiná světla a detaily karoserie, kotoučové brzdy s ABS, anatomické sedačky a řadu dalších vylepšení a inovací,“ vypočítává pan továrník.

Automobilce Michala Hradského se nově podařilo motor 1,8 Turbo 20V upravit tak, aby splňoval aktuální ekonormu Euro6. „Nově jsme museli auto homologovat jak z pohledu emisí, tak i hluku,“ popisuje Hradský. „Tento motor se Volkswagenu opravdu povedl, po našich úpravách tedy splňuje aktuální předpisy,“ dodává. Nově muselo také auto projít crashtesty. „Dostavěli jsme ho v úterý večer, tedy dva dny před premiérou,“ říká majitel nejmenší automobilky v Česku.

Kaipan 57a
Kaipan 57a

Slavný a velmi povedený motor koncernu Volkswagen, který je známý také  svou robustností a spolehlivostí, tak v Kaipanu opět ožívá. Maličká automobilka kupuje použité motory a upravuje je, především je osazuje novým katalyzátorem. Motor s výkonem 110 kilowattů a 210 newtonmetry točivého momentu je spojený s pětistupňovou manuální převodovkou z Fordu Sierra. Poháněná je zadní náprava.

Auto s délkou 3650 mm a výškou jen 113 centimetrů váží 744 kilogramů. Na rámu z ocelových trubek jsou uchycené hliníkové a laminátové panely.

Maximální rychlost je 180 kilometrů v hodině, zrychlení z nuly na stovku zvládne nový kaipan za 5,9 sekundy.

Kaipan 47 s motorem Ford a na něj navazující 57 s motorem 1,8 Turbo byl vůbec prvním modelem automobilky, která sídlí ve Smržovce na Liberecku. Poté, co přestal splňovat emisní předpisy, musela s jeho výrobou skončit. Dnes se tedy do výroby po výrazných úpravách vrací. Obnovená premiéra se odehrává na autosalonu Autoshow v pražských Holešovicích.

Dodnes Kaipan vyrobil kolem čtyř stovek aut, asi patnáct procent šlo na vývoz. Kromě hotových vozů nabízí také stavebnice, které si zájemci sestaví doma.

Kaipany se vyrábí zakázkovým způsobem. „To znamená, že zákazník si automobil objedná, zaplatí zálohu a zároveň si určí barvu a případné další doplňky. Po dohodnuté době je automobil vyroben a při doplacení zbytku kupní ceny je vůz včetně dokladů předán zákazníkovi,“ popisuje Hradský. Každé vozidlo je tak jedinečný originál. Základní cena hotového Kaipanu 57a je 1 280 000 korun.

Kaipan 57a je inspirovaný legendárním puristickým sportovním roadsterem Lotus 7, se kterým Colin Chapman psal historii značky Lotus. .

Kaipan chystá také elektromobil. Pokud všechno půjde jak má, představí ho za dva týdny na autosalonu v Bratislavě.