„Opravy silnic jsou nutné a jistým omezením pro řidiče bezesporu jsou. Co však provoz většinou úplně zastaví, jsou nehody právě v těchto zúžených místech nebo před nimi,“ vysvětluje Martin Farář, vedoucí BESIPu.
„V uzavírce o délce 5 km, při dodržení rychlosti 80 km/h, ztratí řidič oproti otevřenému úseku s rychlostí 130km/h maximálně 1,5 minuty. Dopravní nehoda, uvnitř omezení však způsobí zdržení i v řádech hodin,“ vysvětluje Farář.
BESIP ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic právě nyní spouští kampaň „Zpomal, budeš rychlejší“, která má řidiče naučit jezdit ve zúžených místech dálnic.
„Klipy se věnují důležitému dopravnímu značení a přinášejí návod pro bezpečný a plynulý průjezd omezením,“ popisuje šéf BESIPu. Série klipů také připomíná povinnost užití výstražného znamení v případě náhlé potřeby prudkého brzdění nebo zastavení vozidla, ale také ukazují, jak vytvořit v koloně alespoň třímetrový volný pruh pro vozidla záchranářů. V takových chvílích nedojíždíme jiným vozidlům na nárazník, ale necháváme si manévrovací prostor. Martin Farář doporučuje zastavit tak, abychom viděli na pneumatiky vozidla před námi.
Rychlokurz jízdy ve zúžení
„Dodržujte bezpečnou vzdálenost a dovolenou rychlost. Základem bezpečné jízdy je plynulost. Dodržováním bezpečné vzdálenosti a odpovídající rychlostí si zajistíme nejrychlejší průjezd i v případě omezení a uzavírek,“ připomíná Martin Farář.
Nejčastěji se rychlost v uzavírce stanovuje na 80 km/h. „Rychlost jízdy snižujeme plynule, zvýšíme rozestupy a podle šířky vozidla a vlastních schopností zvolíme jízdní pruh,“ radí šéf BESIPu. „Od chvíle přiblížení se k uzavírce musí být řidič maximálně soustředěný, ideálně by neměl telefonovat ani přes handsfree, na chvíli by měl přerušit konverzaci se spolujezdci, jedině tak zajistí maximální soustředěnost.“
Tam, kde jeden jízdní pruh končí a vozidla se řadí do pokračujícího pruhu, používáme důsledně pravidlo zipu (střídavé řazení). Nejrizikovějším místem omezení je nájezd do uzavírky a výjezd z ní. „Zde řidičům doporučujeme projíždět střídavou jízdou, zejména kvůli šířce vozidel, možnosti vybočení návěsů a přívěsů nákladních vozidel nebo přesahu autobusů,“ komentuje Farář. Důležité je před příjezdem k tomuto místu sledovat vodorovné dopravní značení. Začíná zde přechodné dopravní značení pomocí vodorovných žlutých čar, které jsou nadřazené bílým vodorovným.
„V koloně je vhodné užívat střídavou jízdu. Zvyšuje se tím podélný odstup vozidel a i čas na případnou reakci na dopravní situaci,“ dodává Martin Farář a radí, jak předjíždět: „Řidič se nesmí dívat na předjížděné vozidlo nebo na bezpečnostní hrazení mezi protisměrnými pruhy. Kvůli tomu má řidič tendenci vozidlo od této překážky oddalovat a může zavadit druhou stranou vozidla o jiná vozidla nebo hrazení. Řidič se při předjíždění ideálně dívá před sebe do dálky, do míst, kam chce jet, volant drží pevně, ale ne křečovitě.“
„Ve chvíli, kdy před námi jede kamion, který nelze bezpečně předjet a navíc jede maximální rychlostí 60km/h místo 80km/h, přijdeme na 10kilometrovém úseku o maximálně 2,5 minuty. Riskování dopravní nehody, která může způsobit hodinové zdržení, za ty minuty nestojí,“ dodává šéf BESIPu.
Pozor na široké auto
Kampaň také připomíná, že ve zúženích se nemusíte se svým širokým autem do levého jízdního pruhu vejít. „Do levého pruhu smějí vozidla maximálně o šířce 2,2 metru, omezení ovšem může být i na šířku 2,0 metru. S těmito rozměry mohou mít problém moderní SUV,“ varuje Martin Farář. Rozhodující je okamžitá šířka vozidla včetně nákladu, tedy i včetně zrcátek, nikoliv celková šířka vozidla, která je uvedena v technickém průkaze vozidla.
Dálniční pruh musí být široký aspoň 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský kamion může mít návěs dokonce o deset centimetrů širší.
Octavia má včetně zrcátek na šířku 216 centimetrů, na obou stranách tedy zbývá ve dvouapůlmetrovém pruhu k okrajům 17 centimetrů místa. To je v osmdesátikilometrové rychlosti hodně málo i pro zkušeného šoféra. A na některých místech je levý pruh zúžený dokonce na 2,2 metru.
S centimetry navíc, které nabídnou dělicí pruhy (ty mají být podle normy široké čtvrt až půl metru), se počítat nedá. Široký návěs kamionu, do kterého se opře vítr, se rozkývá, a půlmetrová rezerva je pak málo, zvlášť když se míjí s vyšším autem, třeba právě se Škodou Yeti.
Podle výzkumů německé Dekry patří právě předjíždění kamionu ve zúženém pruhu k nejstresovějším řidičským situacím. „Zhruba 65 procent dotázaných přiznalo, že při předjíždění kamionu často pociťují nepříjemný pocit v žaludku spojený s obavami, jestli bez problémů místem projedou,“ uvádí průzkum z roku 2010. Podle něj 42 procent šoférů raději ani do levého pruhu na dálničních stavbách nezajíždí, mezi ženami jde dokonce o celou polovinu.
Vjezdem do levého pruhu s příliš širokým autem řidiči porušují předpisy. Což se ovšem zjistí jen při nehodě. Za takový přestupek je pokuta do dvou tisíc korun.
Když na německých dálnicích stoupla nehodovost, rozhodla se německá policie zakročit i na zúžených místech dopravních staveb. Právě tam se podle německých policistů odehraje každá šestá nehoda. Policie u našich západních sousedů se ovšem nesoustředí jen na prosté měření rychlosti, jak bývá obvyklé. Kontroluje také, zda konkrétní vozidlo není širší než levý jízdní pruh, který bývá na zúžených místech určen jen pro auta do dvou metrů šířky.
Řidiči, kteří zapomenou k rozměrům svého vozu připočítat i zpětná zrcátka, dostanou v Německu pokutu. Podle německých policejních statistik se do levého zúženého pruhu nevejde až 80 procent aut, která tudy nevědomky projíždějí.
Sledujte značkyNa portálových tabulích, přenosných světelných nebo i obyčejných dopravních značkách získává řidič průběžné informace o provozu na dálnici a tedy i před uzavírkou. Nejčastěji jsou zde zobrazovány informace o průjezdnosti úseku, případně o délce kolony. Nejpozději se řidič dozví o dopravní uzavírce 2 kilometry před ní. Délka kolony se ovšem může v závislosti na provozu měnit. |