Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Japonský tajfun GT-R nabírá sílu

aktualizováno 
Porsche, ferrari? Kultovní nářadí pro japonského rychlého a zběsilého řidiče se jmenuje jinak: Nissan Skyline GT-R. Nová generace dostává obměněné jméno, ale stejně nekompromisní obsah. Nissan GT-R přijíždí.

Nissan GT-R | foto: Nissan

 

popisek Očima Japonce
GT-R šokuje autosalon

Autosalony Nissanu vyhledávají hlavně milovníci výletů do hor, luk a strání - legendu jménem Patrol zná asi každý. Městský trpaslík micra byl zase vůbec prvním evropským autem roku, pocházejícím z Japonska. Nabídka téhle značky, jejíž úspěch v Evropě nyní stojí na veleúspěšném qashqai, má ale ve světě mnohem zajímavější položky.

Ochutnávka GT-Rka proběhla v roce 2002 konceptem Proto. První setkání naživo probíhají nyní v Tokiu. "R" v názvu by česky mohlo znamenat "rychlost" a taky by to bylo správně, oficiální výklad ale říká, že to je "racing" neboli anglicky závod(ní). A závodní náčiní tenhle čtyřmístný nissan opravdu je.

Pradědeček "GéTé-eRka" vznikl v roce 1989 a jeho vývoj probíhal docela jinak, než je tomu obvyklé v našich končinách. Namísto stavby úplně nového sportovního auta, oblečeného do tomu odpovídajícího kabátu, se vzal obyčejný hranatý model, který byl v právě po ruce.

Zjev postupem času a generací stále více ověšený křídly, výdechy a mřížkami ale klamal tělem, dovnitř se totiž schovala technika hodná závodního speciálu, ať už jde o motor, nebo podvozek.

Nejnovější Nissan GT-R nezůstává svému jménu nic dlužen, vždyť už zajel severní smyčku Nürburgringu za 7:38:54, což je lepší čas než zajelo Bugatti Veyron nebo Lamborghini Murciélago.

Na pohled budí respekt, agresivní tvary mluví za vše. Vcelku vysokou hmotnost 1740 kilogramů a docela konvenční proporce jednoduše přepere síla přeplňovaného šestiválce.

Nutno však přiznat, že aerodynamický koeficient Cx = 0,27 svědčí o dobře odvedené práci ve větrném tunelu.

Délka je 4655 milimetrů, GT-R je široké 1895 a vysoké 1370 mm. Devatenáctipalcové ráfky obouvají pneumatiky 255/40 vpředu a 285/35 vzadu. O zpomalení se starají patnáctipalcové kotouče Brembo.

Přeplňovaný šestiválcový 3,8litr rozjede tuhle raketu na třístovku, přesněji 310 km/h. Z nuly na stovce je za 3,5 sekundy. Maximální výkon je 480 koní (350 kW), mluví se ale také o verzi s výkonem 530 koní.

O přenos 588 newtonmetrů krouticího momentu na všechna čtyři kola se stará šestistupňový dvouspojkový automat. Motor dopují dvě turbodmychadla, každá ze čtyř koncovek výfuku má průměr 120 milimetrů. Velký důraz je kladen na kvalitu. Motory pro GT-Rko se budou montovat ručně.

Na komfortní hlouposti uvnitř zapomeňte, tohle je auto pro opravdové závodníky. Elektronika řidiči přes velký displej na přístrojovce bude dávat informace o úhlu natočení volantu, o tom, jak velké je přetížení, o tlaku v turbodmychadlech, o poloze plynového pedálu nebo tlaku vyvinutém na brzdový pedál... samozřejmostí je stavitelný podvozek od komfortního modu až po ten závodnický. Nastavit se dá také míra netečnosti stabilizačního systému anebo rychlost řazení převodovky.

Myslelo se také na bezpečnost, kromě tradiční nálože airbagů nechybí také kolení a také speciální "vystřelovací" kapota, která se v případě srážky s chodcem nadzvedne, a zmenší tak riziko poranění o tvrdý motor, který je pod ní schován.

Na japonském trhu bude k mání od pondělí 4. listopadu. Speciální barva, kterou má na fotkách, se jmenuje “Ultimate Silver” a je ručně leštěna.

Cena je stanovena na 80 tisíc dolarů, tedy nějakých jeden a půl milionu korun, což je bohužel částka určená pro Ameriku. Pro nákup v Evropě bude třeba připravit mnohem kulatější sumičku.

Autor:
  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test nejlepších aut pro přepravu dětí: dostupnost, bezpečnost a prostor

Která auta jsou nejvhodnější pro instalaci dětských autosedaček? Prověřili jsme 18 modelů. Pouze do několika z nich se...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky
Premium

Nejstarší osmiválec v aktivní službě. Bentley ho používá už šedesát let

Už šedesát let aktivní kariéry za sebou má motor řady L-series, který původně vznikl pro značky Rolls-Royce a Bentley....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Do roku 2030 v Evropě převládnou auta do zásuvky, předpovídá studie

Do roku 2030 se bude v Evropě prodávat více elektrických a hybridních aut než vozů se spalovacím motorem. Podíl čistě...

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz