Japonský tajfun GT-R nabírá sílu

aktualizováno 
Porsche, ferrari? Kultovní nářadí pro japonského rychlého a zběsilého řidiče se jmenuje jinak: Nissan Skyline GT-R. Nová generace dostává obměněné jméno, ale stejně nekompromisní obsah. Nissan GT-R přijíždí.

Nissan GT-R | foto: Nissan

 

popisek Očima Japonce
GT-R šokuje autosalon

Autosalony Nissanu vyhledávají hlavně milovníci výletů do hor, luk a strání - legendu jménem Patrol zná asi každý. Městský trpaslík micra byl zase vůbec prvním evropským autem roku, pocházejícím z Japonska. Nabídka téhle značky, jejíž úspěch v Evropě nyní stojí na veleúspěšném qashqai, má ale ve světě mnohem zajímavější položky.

Ochutnávka GT-Rka proběhla v roce 2002 konceptem Proto. První setkání naživo probíhají nyní v Tokiu. "R" v názvu by česky mohlo znamenat "rychlost" a taky by to bylo správně, oficiální výklad ale říká, že to je "racing" neboli anglicky závod(ní). A závodní náčiní tenhle čtyřmístný nissan opravdu je.

Pradědeček "GéTé-eRka" vznikl v roce 1989 a jeho vývoj probíhal docela jinak, než je tomu obvyklé v našich končinách. Namísto stavby úplně nového sportovního auta, oblečeného do tomu odpovídajícího kabátu, se vzal obyčejný hranatý model, který byl v právě po ruce.

Zjev postupem času a generací stále více ověšený křídly, výdechy a mřížkami ale klamal tělem, dovnitř se totiž schovala technika hodná závodního speciálu, ať už jde o motor, nebo podvozek.

Nejnovější Nissan GT-R nezůstává svému jménu nic dlužen, vždyť už zajel severní smyčku Nürburgringu za 7:38:54, což je lepší čas než zajelo Bugatti Veyron nebo Lamborghini Murciélago.

Na pohled budí respekt, agresivní tvary mluví za vše. Vcelku vysokou hmotnost 1740 kilogramů a docela konvenční proporce jednoduše přepere síla přeplňovaného šestiválce.

Nutno však přiznat, že aerodynamický koeficient Cx = 0,27 svědčí o dobře odvedené práci ve větrném tunelu.

Délka je 4655 milimetrů, GT-R je široké 1895 a vysoké 1370 mm. Devatenáctipalcové ráfky obouvají pneumatiky 255/40 vpředu a 285/35 vzadu. O zpomalení se starají patnáctipalcové kotouče Brembo.

Přeplňovaný šestiválcový 3,8litr rozjede tuhle raketu na třístovku, přesněji 310 km/h. Z nuly na stovce je za 3,5 sekundy. Maximální výkon je 480 koní (350 kW), mluví se ale také o verzi s výkonem 530 koní.

O přenos 588 newtonmetrů krouticího momentu na všechna čtyři kola se stará šestistupňový dvouspojkový automat. Motor dopují dvě turbodmychadla, každá ze čtyř koncovek výfuku má průměr 120 milimetrů. Velký důraz je kladen na kvalitu. Motory pro GT-Rko se budou montovat ručně.

Na komfortní hlouposti uvnitř zapomeňte, tohle je auto pro opravdové závodníky. Elektronika řidiči přes velký displej na přístrojovce bude dávat informace o úhlu natočení volantu, o tom, jak velké je přetížení, o tlaku v turbodmychadlech, o poloze plynového pedálu nebo tlaku vyvinutém na brzdový pedál... samozřejmostí je stavitelný podvozek od komfortního modu až po ten závodnický. Nastavit se dá také míra netečnosti stabilizačního systému anebo rychlost řazení převodovky.

Myslelo se také na bezpečnost, kromě tradiční nálože airbagů nechybí také kolení a také speciální "vystřelovací" kapota, která se v případě srážky s chodcem nadzvedne, a zmenší tak riziko poranění o tvrdý motor, který je pod ní schován.

Na japonském trhu bude k mání od pondělí 4. listopadu. Speciální barva, kterou má na fotkách, se jmenuje “Ultimate Silver” a je ručně leštěna.

Cena je stanovena na 80 tisíc dolarů, tedy nějakých jeden a půl milionu korun, což je bohužel částka určená pro Ameriku. Pro nákup v Evropě bude třeba připravit mnohem kulatější sumičku.

Autor:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Slovensko připravilo miliony na podporu elektroaut, minule se nevyčerpaly

Slovensko bude znovu poskytovat dotace na nákup elektromobilů a plug-in hybridů vybavených elektrickým i spalovacím...

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

Mercedes větří krizi: propouští a chce ušetřit miliardu

Výrobce luxusních vozů Mercedes propustí zhruba tisíc lidí, aby do roku 2022 uspořil přes miliardu eur (25,6 miliardy...

Modré zóny vynesly Praze půl miliardy. Odpůrce mají i mezi městskými částmi

Pokus, při kterém byly v Praze uzavřeny pro dopravu oba břehy Vltavy v prostoru Malé Strany a Smetanova nábřeží, opět...

DĚTI TESTUJÍ: Jak jim chutnal Pribináček v kapsičce?
DĚTI TESTUJÍ: Jak jim chutnal Pribináček v kapsičce?

Kdo jiný by měl vyzkoušet chuť nového Pribináčka Kapsíka než děti. Jak dopadl tenhle tvarohový dezert, který na pultech obchodů najdete ve dvou variantách: kakaové a vanilkové.

Najdete na iDNES.cz