Japonský tajfun GT-R nabírá sílu

aktualizováno 
Porsche, ferrari? Kultovní nářadí pro japonského rychlého a zběsilého řidiče se jmenuje jinak: Nissan Skyline GT-R. Nová generace dostává obměněné jméno, ale stejně nekompromisní obsah. Nissan GT-R přijíždí.

Nissan GT-R | foto: Nissan

 

popisek Očima Japonce
GT-R šokuje autosalon

Autosalony Nissanu vyhledávají hlavně milovníci výletů do hor, luk a strání - legendu jménem Patrol zná asi každý. Městský trpaslík micra byl zase vůbec prvním evropským autem roku, pocházejícím z Japonska. Nabídka téhle značky, jejíž úspěch v Evropě nyní stojí na veleúspěšném qashqai, má ale ve světě mnohem zajímavější položky.

Ochutnávka GT-Rka proběhla v roce 2002 konceptem Proto. První setkání naživo probíhají nyní v Tokiu. "R" v názvu by česky mohlo znamenat "rychlost" a taky by to bylo správně, oficiální výklad ale říká, že to je "racing" neboli anglicky závod(ní). A závodní náčiní tenhle čtyřmístný nissan opravdu je.

Pradědeček "GéTé-eRka" vznikl v roce 1989 a jeho vývoj probíhal docela jinak, než je tomu obvyklé v našich končinách. Namísto stavby úplně nového sportovního auta, oblečeného do tomu odpovídajícího kabátu, se vzal obyčejný hranatý model, který byl v právě po ruce.

Zjev postupem času a generací stále více ověšený křídly, výdechy a mřížkami ale klamal tělem, dovnitř se totiž schovala technika hodná závodního speciálu, ať už jde o motor, nebo podvozek.

Nejnovější Nissan GT-R nezůstává svému jménu nic dlužen, vždyť už zajel severní smyčku Nürburgringu za 7:38:54, což je lepší čas než zajelo Bugatti Veyron nebo Lamborghini Murciélago.

Na pohled budí respekt, agresivní tvary mluví za vše. Vcelku vysokou hmotnost 1740 kilogramů a docela konvenční proporce jednoduše přepere síla přeplňovaného šestiválce.

Nutno však přiznat, že aerodynamický koeficient Cx = 0,27 svědčí o dobře odvedené práci ve větrném tunelu.

Délka je 4655 milimetrů, GT-R je široké 1895 a vysoké 1370 mm. Devatenáctipalcové ráfky obouvají pneumatiky 255/40 vpředu a 285/35 vzadu. O zpomalení se starají patnáctipalcové kotouče Brembo.

Přeplňovaný šestiválcový 3,8litr rozjede tuhle raketu na třístovku, přesněji 310 km/h. Z nuly na stovce je za 3,5 sekundy. Maximální výkon je 480 koní (350 kW), mluví se ale také o verzi s výkonem 530 koní.

O přenos 588 newtonmetrů krouticího momentu na všechna čtyři kola se stará šestistupňový dvouspojkový automat. Motor dopují dvě turbodmychadla, každá ze čtyř koncovek výfuku má průměr 120 milimetrů. Velký důraz je kladen na kvalitu. Motory pro GT-Rko se budou montovat ručně.

Na komfortní hlouposti uvnitř zapomeňte, tohle je auto pro opravdové závodníky. Elektronika řidiči přes velký displej na přístrojovce bude dávat informace o úhlu natočení volantu, o tom, jak velké je přetížení, o tlaku v turbodmychadlech, o poloze plynového pedálu nebo tlaku vyvinutém na brzdový pedál... samozřejmostí je stavitelný podvozek od komfortního modu až po ten závodnický. Nastavit se dá také míra netečnosti stabilizačního systému anebo rychlost řazení převodovky.

Myslelo se také na bezpečnost, kromě tradiční nálože airbagů nechybí také kolení a také speciální "vystřelovací" kapota, která se v případě srážky s chodcem nadzvedne, a zmenší tak riziko poranění o tvrdý motor, který je pod ní schován.

Na japonském trhu bude k mání od pondělí 4. listopadu. Speciální barva, kterou má na fotkách, se jmenuje “Ultimate Silver” a je ručně leštěna.

Cena je stanovena na 80 tisíc dolarů, tedy nějakých jeden a půl milionu korun, což je bohužel částka určená pro Ameriku. Pro nákup v Evropě bude třeba připravit mnohem kulatější sumičku.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Najdete na iDNES.cz