Jak si vedou známé automobilky ve svých zemích

  16:28aktualizováno  16:28
V jednom směru má mladoboleslavská automobilka ve světě téměř výsadní postavení sotvakde lze nalézt obdobu takové suverenity na domácím trhu, s jakou válcuje konkurenci v České republice značka Škoda Auto.

Dovozci zahraničních vozů aplaudují každému procentu, o které se jim podaří "ukousnout z koláče" prodeje osobních aut na úkor domácího výrobce. V roce 2003 měla Škodovka stále ještě téměř 48 procent: z necelých 150 000 prodaných nových osobních aut bylo více než 71 000 škodovek.

Druhá nejsilnější značka - a tedy první zahraniční - je Renault. S počtem něco přes 9000 prodaných vozů měla podíl na trhu už jen 6,1 procenta. Dosavadní suverenita je do jisté míry dána i tím, že Škoda Auto je stále jediným velkým výrobcem na tomto trhu. Jak je tomu v jiných zemích?

Slovensko
Východní sousedé mají zatím také jediného velkého výrobce koncern Volkswagen. Svou produkci sice už také počítá ve stovkách tisíc aut ročně, ale z hlediska prodeje není na domácím hřišti zdaleka favoritem. Tím je stále značka Škoda Auto, která s 22 500 prodanými vozy okupuje téměř 44 procent slovenského trhu s osobními vozy. Značka VW je se 4500 prodanými vozy druhá, na ni se těsně tlačí třetí Renault.

Německo
Složitější to mají německé automobilky. Tam loni šest největších značek (VW, Mercedes, Opel, Audi, Ford a BMW) spolu s dalšími menšími získalo necelé dvě třetiny domácího trhu, představujícího 3 240 000 registrovaných nových aut. Na dovozce zůstal zbytek, o něco větší třetina trhu. Vůbec nejvíce jako jedna značka má na kontě VW - 18,5 procenta. Mezi dovozci v Německu vyhrál Renault s téměř podobným podílem jako v Česku - 6,6 procenta.

Rakousko
U jižních sousedů vyrábějí osobní vozy tři značky: Chrysler, Jeep a Mercedes. První je co do velikosti produkce největší, jako celek představuje celková roční výroba všech tří jen něco kolem 100 000 aut. V osmimilionovém Rakousku se přitom loni prodalo přes 300 000 nových osobních vozů, o 7,4 procenta víc než v roce 2002.

Ale domácí značku byste mezi favority v prodeji marně hledali. Nejprodávanější je stále Volkswagen s podílem na trhu 17,1 procenta, což představuje 51 200 nově přihlášených vozidel. Na druhém místě byl loni Opel (+8,7 procenta na 26 600 vozů). Menší prodej než předloni naopak zaznamenaly BMW (-3,6 procenta) a Mercedes (-13,6 procenta).

Nejprodávanějším typem zůstává VW Golf; Škoda Fabia byla loni čtvrtá. Největší zvýšení prodeje loni zaznamenaly značky Hyundai (+52 procent) a Mazda (+42 procent). Polepšily si i další japonské, korejské, italské a francouzské značky: Peugeot o 12,1 procenta, Renault o 7,6 procenta. Renault tak v celkovém prodeji předhonil Ford (-vyhoupl se na třetí příčku.

Itálie
Celkově zde bylo loni prodáno 2 238 800 automobilů. Z toho je italské výroby 28 procent a dovezená produkce představuje 72 procent. Prodej domácích vozů vypadal takto: Fiat 20,5, Lancia 3,9, Alfa Romeo 3,6 procenta. Dovoz: Ford 8,8, Renault 7,4, Opel 7,3 procenta... Škoda s 19 600 prodanými auty zabírá 0,9 procenta trhu.

Italskou kuriozitou je značka SMART, která zde prodala 30 800 vozítek, což představuje 1,4 procenta trhu, a to je vůbec největší podíl této značky na světě. Přitom ještě počátkem 70. let FIAT sám o sobě kryl 70 procent a ještě počátkem 90. let podíl vozů italské produkce na prodeji byl přes 50 procent. Ale výrobci vývoj podcenili a mysleli si, že Italové budou kupovat fiaty v každém případě. Až nové modely Fiat Panda a Fiat Idea mají firmu povznést opět nad 30 procent.

Španělsko
I když pro mnohého je tato země spojována s domácí značkou SEAT, ve skutečnosti je co do produkce až třetí, za španělskými závody značek Renault a Citroën. V zemi, kde se loni prodalo na 1,3 milionu nových osobních aut, se svým podílem 145 000 vozů představuje jen 11 procent na trhu.

Velká Británie
V ostrovní zemí je situace poněkud jiná. Britský automobilový trh byl až do 70. let minulého století zásobován takřka výhradně britskými výrobci: od skromných austinů a morrisů přes středostavovské rovery a elegantní jaguáry až po luxusní bentley a rolls-royce. Auta na britských silnicích byla "Made in England". Ve druhé polovině 70. let uspořádali dělníci automobilového průmyslu pod vedením odboráře "rudého" Robb Robinsona řetěz stávek za vyšší platy. Několikaletými boji přispěli k rozvratu britského automobilového průmyslu: britská auta se stala kvůli vyšším dělnickým platům příliš drahá, malí výrobci se slučovali do větších celků, aby zmodernizovali a zlevnili výrobu. Devadesát tisíc pracovních míst bylo ztraceno.

Tento stav otevřel dveře kontinentálním a japonským výrobcům aut, kteří byli schopni konkurovat nižšími cenami. Některé britské firmy byly prodány plně či částečně zahraničním výrobcům: Rolls-Royce německému BMW, Bentley VW a Jaguár Fordovi.
Z britského automobilového průmyslu zůstal nezávislý pouze MG Rover vlastněný konsorciem investorů. Import ze zemí "za železnou oponou" byl pro nízký standard výrobků nepatrný. Stará škodovka byla terčem mnoha vtipů. Tato situace se naprosto změnila od převzetí Škodovky Volkswagenem. Důkaz nabízí třeba srovnání s renomovanou švédskou značkou Volvo: podle poslední statistiky nově registrovaných automobilů Škodovka dosáhla 1,42 procenta trhu, Volvo má 1,5 procenta.

V celkové statistice vede ze značek Ford (14,9) a Vauxhall, což je domácí značka koncernu GM, produkující vozy prodávané jinde pod značkou Opel (12,7), následují VW (8), Renault (7,3) a Peugeot (7,2). Anglický MG Rover má pouze 3,7 procenta. A přitom nejvíc vozidel na britském kontinentu se vyrábí pro značky Nissan, Toyota a Peugeot. Ale jsou to auta určená vesměs pro kontinentální Evropu. Například Toyota má na svém "domácím" britském trhu podíl jen 4,8 procenta, tedy zhruba stejně jako v průměru v celé Evropě. Pro srovnání: v USA má 11,2 trhu a v Japonsku 42,6 procenta.

Švýcarsko
Nejzajímavější trh už proto, že země - až na několik sportovních speciálů - osobní automobily nevyrábí. Zde jsou jednoznačným pánem trhu značky VW a Opel; každá sama pro sebe má kolem 10 procent trhu. S odstupem pak následuje Toyota. Poslední housle nehraje ani značka Škoda s podílem více než 1,5 procenta.

Připravili: Miroslav Hájek a zahraniční spolupracovníci MFD - Renata Havranová, Josef Kašpar, Zuzana Poláková a David Zelinger (ORF)

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

Najdete na iDNES.cz