Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. ledna 2022 Zdeněk

Jak řídit orkánu navzdory

  15:30
Namísto sněhu trápí Česko silný vítr. V takových chvílích je bezpečnější nevyjíždět. Když už musíte sednout za volant a vyrazit vstříc větru, ulevte noze na plynu a buďte opatrní. Nejvíce ohrožené jsou dodávky, varují odborníci.

Vítr převrací kamion na 7. kilometru dálnice D8 | foto: Radek CihlaMF DNES

Vítr nesmí řidiče překvapit, pak se s ním dá - nemá-li sílu ničivého tornáda - vypořádat. Jet pomalu a držet volant oběma rukama, tak zní nejdůležitější rady zkušených řidičů.

Hlavně pomalu a opatrně
Bývalý autokrosový závodník Jindřich Kottek upozorňuje, že jízda v silném větru vyžaduje tu nejvyšší opatrnost. "Nejlepší je samozřejmě vůbec nevyjíždět. Ale když už je to nutné, je třeba jet především pomalu, abychom mohli včas zastavit před náhlou překážkou, například spadlým stromem, značkou atd," říká Kottek.

Druhým pravidlem je pevně držet volant a maximálně se věnovat řízení. Zároveň je třeba velké pozornosti v místech, kde se střídá terén, na výjezdech z lesa, v místech, kde končí zářez dálnice, na mostech, tedy tam, kde je možné očekávat nejvyšší možné nápory větru.

Zároveň Kottek doporučuje vyhnout se jízdě po silnicích lemovaných stromořadím – zejména křehkými topoly.

Ve velkém větru jsou podle Kottka nejvíce ohroženy lehké vozy s velkou plochou – tedy hlavně osobní dodávky a malé lehké nákladní vozy. "Prudký vítr může snadno smést vozidlo z vozovky." Naopak těžké vozy jsou podle Kottka ve velkém větru ve výhodě.

V extrémních situacích je pak třeba ihned zapomenout na hrdinství a co nejrychleji zastavit a vyhledat úkryt.

Aerodynamika v praxi
Automobilky dlouho šlechtí aerodynamiku svých aut. Známý koeficient Cx vyjadřuje jak dobře prořezává vzduch, ale také se projevuje do spotřeby vozidla.

S koeficientem aerodynamického odporu - jak se správně tato bezrozměrná veličina nazývá - se výrobci u svých modelů rádi chlubí. Zajímají se ale také o to, jak auto odolává bočnímu větru?

"Automobilky tvrdí, že při vývoji odolnost vůči bočnímu větru zohledňují," říká zkušební technik Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD Dekra) Ivan Zatyko. "Je ale otázka, na kolik se pak při konečném návrhu tento aspekt prosadí proti záměrům designérů," dodává.

Lze jen odhadovat, nakolik technici s obřími větráky ustoupí umělcům v designérských centrech a technologům, kteří auto uvádějí do výroby.

***
Minulé léto například tovární tým F1 japonské automobilky Honda otevřel nový aerodynamický tunel v Brackley ve Velké Británii. Technici zde umí nasimulovat jízdu v rychlosti až 290 km/h. Obří ventilátory o průměru 5,3 metru ženou vzduch vpřed rychlostí až 80 metrů za sekundu.
***

Pozor na dodávky
"Nejhorší jsou lehké dodávky a 3,5 tunové přívěsy. Jsou vysoké, s relativně malou stabilitou," říká Ivan Zatyko.

"Velký čtyřicetitunový kamion je těžký, má sice velkou boční plochu, ale když je zatížený, neměl by být s nestabilitou způsobenou větrem problém," pokračuje.

"Prázdný kamion je na tom o poznání hůř. Do velké plochy plachty se opře vítr a s kamionem má řidič co dělat," dodává Zatyko.

Dlouholetý řidič z povolání Přemysl Toman říká: "To, že se do auta opírá vítr, moc znát není, hodně však záleží na autě. Snad nikdy jsem neřídil malé auto, nyní jezdím velkou Toyotou Land Cruiser, která nemá s poryvy větru problémy. Třeba stará dvanáctsettrojka (Škoda 1203 pozn. red.) ale byla na vítr hodně náchylná."

"Ve větru musíte auto neustále řidit, stále korigujete volantem směr," dodává.

S přívěsem nebrzdit, víc plynu
Řidič, který má velkou zkušenost s řízením dodávek, radí: "V takových případech platí víc než kdy jindy pravidlo: Před mostem a zatáčkou, do které není vidět, vždycky zpomalit!"

"Je také vhodné znovu zkontrolovat nahuštění gum, případně trochu přidat, aby auto, případně přívěs, tolik ´neplaval´."

"Pro jistotu také překontrolujeme rozložení a upevnění nákladu - měl by být co nejblíže těžišti auta," radí.

Když už se do auta opře vítr, dáváme okamžitě "kontra" (točíme volantem na druhou stranu než kam cestuje auto). "Když vítr ´rozhodí´ přívěs, NIKDY nebrzdíme, snažíme se situaci srovnat přidáním plynu."

U dálnic řidiče o tom, odkud vítr fičí, informují speciální ukazatele, jakési dlouhé pruhované "ponožky". Řidič tak může být o sekundu dříve připraven, odkud ho poryv větru zasáhne.

Předpověď počasí Aktuální předpověď počasí:
pocasi.idnes.cz
Předpověď počasí

Autoři:
  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

VIDEOTEST: Elektroškrabka omrzlé okno očistí; hlučí a potřebuje pevnou ruku

Mezi nejotravnější discipliny zimního řidiče patří škrábání oken od námrazy. Pokud nemáte auto schované v garáži, nebo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do elektroaut lidi netlačíme, ukazujeme jejich výhody i nevýhody, říká šéf Škody

Premium Byl to velmi dobrý rok ojetin a servisu, hodnotí loňskou bilanci českého zastoupení Škody Auto jeho šéf Jiří Maláček....

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Ojetiny vládnou Česku, prodá se jich třikrát víc než nových aut

Prodej ojetých aut v Česku se loni zvýšil o 4,4 procenta na 738 000 vozů. Jejich průměrná cena stoupla o 13 procent na...

KVÍZ: Vyzkoušejte si další sadu nových otázek do autoškol

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily další sadu pětatřiceti nových otázek pro závěrečné testy v...

Nejprodávanější Hyundai přišel o diesely, do nošovické i30 už se nevrátí

Hyundai i30 je jedničkou českého trhu u privátních zákazníků. Automobilka ovšem v průběhu podzimu z ceníku vymazala...

VIDEOTEST: Elektroškrabka omrzlé okno očistí; hlučí a potřebuje pevnou ruku

Mezi nejotravnější discipliny zimního řidiče patří škrábání oken od námrazy. Pokud nemáte auto schované v garáži, nebo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...