Jak řídit orkánu navzdory

  15:30aktualizováno  15:30
Namísto sněhu trápí Česko silný vítr. V takových chvílích je bezpečnější nevyjíždět. Když už musíte sednout za volant a vyrazit vstříc větru, ulevte noze na plynu a buďte opatrní. Nejvíce ohrožené jsou dodávky, varují odborníci.

Vítr převrací kamion na 7. kilometru dálnice D8 | foto: Radek CihlaMF DNES

Vítr nesmí řidiče překvapit, pak se s ním dá - nemá-li sílu ničivého tornáda - vypořádat. Jet pomalu a držet volant oběma rukama, tak zní nejdůležitější rady zkušených řidičů.

Hlavně pomalu a opatrně
Bývalý autokrosový závodník Jindřich Kottek upozorňuje, že jízda v silném větru vyžaduje tu nejvyšší opatrnost. "Nejlepší je samozřejmě vůbec nevyjíždět. Ale když už je to nutné, je třeba jet především pomalu, abychom mohli včas zastavit před náhlou překážkou, například spadlým stromem, značkou atd," říká Kottek.

Druhým pravidlem je pevně držet volant a maximálně se věnovat řízení. Zároveň je třeba velké pozornosti v místech, kde se střídá terén, na výjezdech z lesa, v místech, kde končí zářez dálnice, na mostech, tedy tam, kde je možné očekávat nejvyšší možné nápory větru.

Zároveň Kottek doporučuje vyhnout se jízdě po silnicích lemovaných stromořadím – zejména křehkými topoly.

Ve velkém větru jsou podle Kottka nejvíce ohroženy lehké vozy s velkou plochou – tedy hlavně osobní dodávky a malé lehké nákladní vozy. "Prudký vítr může snadno smést vozidlo z vozovky." Naopak těžké vozy jsou podle Kottka ve velkém větru ve výhodě.

V extrémních situacích je pak třeba ihned zapomenout na hrdinství a co nejrychleji zastavit a vyhledat úkryt.

Aerodynamika v praxi
Automobilky dlouho šlechtí aerodynamiku svých aut. Známý koeficient Cx vyjadřuje jak dobře prořezává vzduch, ale také se projevuje do spotřeby vozidla.

S koeficientem aerodynamického odporu - jak se správně tato bezrozměrná veličina nazývá - se výrobci u svých modelů rádi chlubí. Zajímají se ale také o to, jak auto odolává bočnímu větru?

"Automobilky tvrdí, že při vývoji odolnost vůči bočnímu větru zohledňují," říká zkušební technik Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD Dekra) Ivan Zatyko. "Je ale otázka, na kolik se pak při konečném návrhu tento aspekt prosadí proti záměrům designérů," dodává.

Lze jen odhadovat, nakolik technici s obřími větráky ustoupí umělcům v designérských centrech a technologům, kteří auto uvádějí do výroby.

***
Minulé léto například tovární tým F1 japonské automobilky Honda otevřel nový aerodynamický tunel v Brackley ve Velké Británii. Technici zde umí nasimulovat jízdu v rychlosti až 290 km/h. Obří ventilátory o průměru 5,3 metru ženou vzduch vpřed rychlostí až 80 metrů za sekundu.
***

Pozor na dodávky
"Nejhorší jsou lehké dodávky a 3,5 tunové přívěsy. Jsou vysoké, s relativně malou stabilitou," říká Ivan Zatyko.

"Velký čtyřicetitunový kamion je těžký, má sice velkou boční plochu, ale když je zatížený, neměl by být s nestabilitou způsobenou větrem problém," pokračuje.

"Prázdný kamion je na tom o poznání hůř. Do velké plochy plachty se opře vítr a s kamionem má řidič co dělat," dodává Zatyko.

Dlouholetý řidič z povolání Přemysl Toman říká: "To, že se do auta opírá vítr, moc znát není, hodně však záleží na autě. Snad nikdy jsem neřídil malé auto, nyní jezdím velkou Toyotou Land Cruiser, která nemá s poryvy větru problémy. Třeba stará dvanáctsettrojka (Škoda 1203 pozn. red.) ale byla na vítr hodně náchylná."

"Ve větru musíte auto neustále řidit, stále korigujete volantem směr," dodává.

S přívěsem nebrzdit, víc plynu
Řidič, který má velkou zkušenost s řízením dodávek, radí: "V takových případech platí víc než kdy jindy pravidlo: Před mostem a zatáčkou, do které není vidět, vždycky zpomalit!"

"Je také vhodné znovu zkontrolovat nahuštění gum, případně trochu přidat, aby auto, případně přívěs, tolik ´neplaval´."

"Pro jistotu také překontrolujeme rozložení a upevnění nákladu - měl by být co nejblíže těžišti auta," radí.

Když už se do auta opře vítr, dáváme okamžitě "kontra" (točíme volantem na druhou stranu než kam cestuje auto). "Když vítr ´rozhodí´ přívěs, NIKDY nebrzdíme, snažíme se situaci srovnat přidáním plynu."

U dálnic řidiče o tom, odkud vítr fičí, informují speciální ukazatele, jakési dlouhé pruhované "ponožky". Řidič tak může být o sekundu dříve připraven, odkud ho poryv větru zasáhne.

Předpověď počasí Aktuální předpověď počasí:
pocasi.idnes.cz
Předpověď počasí

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Najdete na iDNES.cz