Jak opravit bezdušovou pneumatiku?

  9:48aktualizováno  9:48
Manželka nechala v pneuservisu opravit píchnuté kolo, na kterém je obutá bezdušová pneumatika. Opravář jí do pláště namontoval duši, a tím oprava skončila. Zaplatila v pneuservisu téměř tři stovky. Jde to jinak?
František Jirkal, Chodová Planá

Odborníci míní, že vložení vzdušnice do pláště je jen jedním ze způsobů opravy bezdušové pneumatiky (na boku má označení tubeless). Nepovažují jej však za nejlepší. Druhým způsobem je oprava pláště zvláštním opravným hříbkem nebo tyčinkou, které se zalepí vulkanizačním lepidlem do pneumatiky v místě poškození. Za opravu pomocí duše zaplatí majitel felicie 175 korun za vzdušnici a stokorunu za montážní práce a vyvážení.

Soutěžní slovo pro pátek 8. března 2002:

aut.

Pravidla soutěže a ceny najdete ZDE.

Druhý způsob opravy přijde v případě použití hříbku na 230 až 250 korun, s tyčinkou na 50až 70 korun. Cena se rozumí za jeden defekt. Podle slov Tomáše Heřmana, technika plzeňského servisu Barum Continental, který patří k největším v republice, má vzdušnice umístěná do bezdušového pláště nevýhody. Především řidič přichází o hlavní trumf bezdušových pneumatik. Ten spočívá v tom, že v případě defektu z nich uniká vzduch podstatně pomaleji než z klasické duše. "Z duše ujde vzduch během okamžiku a řidič nestačí včas zastavit. Hrozí mu havárie a pneumatice zničení.

To platí hlavně při rychlé jízdě. Za druhé má plášť typu tubeless na vnitřní straně žebrování, které způsobuje opotřebení duše. Za třetí přes ventil vniká pod plášť voda, která způsobuje korozi ráfku," uvedl Heřman. Oprava bezdušové pneumatiky pomocí hříbku nebo tyčinky se dělá zásadně ve specializovaných servisech, neboť vyžaduje zkušenosti a zvláštní náčiní. Nejprve se určí místo úniku vzduchu a plášť se sejme z disku. Opravit se dají pouze defekty v běhounu pneumatiky. Ta se upne do přípravku a otvor po průrazu se vyčistí speciální frézou. Do díry se zasadí z vnitřní strany pláště hříbek rozměrů podle velikosti poškození, od průměru tří milimetrů až po šest milimetrů. Ten se zavulkanizuje do pláště a přesahující část se odřízne.


Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Další z rubriky

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Najdete na iDNES.cz