I+SOLO: maďarské šlapací auto má vyjet do čtyř let

aktualizováno 
Maďarsko, to je tokajské, uherák, Balaton a guláš. Ale automobilový koncept budoucnosti? Kdo to kdy slyšel. Modrá přerostlá fazole na kolech jménem I+SOLO ale rozhodně pozornost zaslouží. Sedí v ní tři vedle sebe, pohání ji slunce nebo svaly posádky, a dokonce se může kamarádit s dalšími soly.

Solo se před letními prázdninami představilo premiérově v budapešťském muzeu modelu dopravy, v těchto dnech se s ním společnost Antro chlubí na pařížském autosalonu. Stojí až úplně na konci poslední haly ve stánku, kterého si všimnete na první pohled, je totiž celý recyklovatelný. Postavili ho ze dřeva a kartonu.

Na pařížském autosalonu tvrdí, že už mají investory pro sériovou výrobu. A jak ta věc z budoucnosti vlastně funguje? Uvnitř sedí trojice cestujících vedle sebe, sedadlo řidiče je pouze lehce posunuté vpřed, pro lepší výhled. 

O pohon se stará čtveřice elektromotorů ukrytých za jednotlivými koly. Lithium-iontové baterie napájí fotovoltaické články na střeše a při brzdění sbírají energii rekuperací. Pouze s tím ale solo nevystačí na delší než pětadvacetikilometrovou jízdu. Takže přichází na řadu svaly posádky.

Všichni tři cestující před sebou mají dva pedály, když chtějí jet, musí dobíjet akumulátory šlapáním. Prý to opravdu funguje, solo umí jet na lidský a sluneční pohon až padesátikilometrovou rychlostí.

Když se jede mimo město, jde do práce malý spalovací motor, který umí spalovat benzin, ethanol, případně jiná biopaliva. Na stokilometrovou vyjížďku mu bude stačit 1,8 litru paliva. 270kilové přibližovadlo budoucnosti s délkou 312 centimetrů a šířkou 1,92 metru pak umí uhánět až stočtyřicítkou. Pro úsporu hmotnosti je celý rám auta vyrobený z uhlíkového kompozitu, v zájmu úspory paliva se šlechtila také aerodynamika (Cx<0,22).

Maďarský koncept I+SOLO

Řidič má před sebou jakýsi hybrid volantu a řídítek. Rukojeti mají otočná madla, jaká známe třeba z motorky. Jednou rukou se brzdí, druhou se přidává "plyn".

Další specialitou sola je možnost vyjet na výlet v šesti. Dvě sola se spojí zády k sobě v jedno I+DUO (prý to netrvá déle než 10 minut) a jede se. Jen se šestičlenná společnost musí dohodnout, na kterou stranu se pojede...

Bláznivá šlapací budoucnost na maďarský způsob je prý vzdálená jen čtyři roky. Plánovaná cena má být kolem 12 tisíc eur.

Maďarský koncept I+SOLO

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Pražský soud uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v Dieselgate

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v kauze...

Madrid zruší omezení pro vjezd starých aut do centra města

Seat Ibiza

Nové vedení madridské radnice zruší omezení pro vjezd neekologických aut do centra města, které je v platnosti od...

Autofotka týdne: Elektrický tahač bez řidiče nastoupil do služby

Volvo Vera

Jmenuje se Volvo Vera a převáží náklad mezi logistickým střediskem a přístavem ve švédském Göteborgu. Obejde se bez...

Najdete na iDNES.cz