Nejnovější zmrtvýchvstání se seriózně chystá ve Velké Británii. V motoristických kruzích proslulý entuziasta Tim Fenna si v srdci ubytoval tradičního výrobce puristických roadsterů Healey.
Jeho láska k legendárním kostitřasům sahá doslova až za hrob, proto se po dvouletém náročném vyjednávání za podpory skupiny HFI stala skutečností dohoda s rodinou Healeyů o navrácení slavné značky do života.
Eminentní zájem měla také společnost GB Sports Car Company, jejíž oživovací plány byly spojeny se solventní čínskou firmou Nanjing Automotive. Nicméně v těchto závodech získal rozhodující náskok právě Fenna se silnou anglo-americkou společností za zády.
On sám to komentuje slovy, že nemá zájem o žádný velký spor, jen chce vyrábět krásné sporťáky s nádechem nostalgie.
Existuje první již pojízdný koncept, který se intenzivně dokončuje a bude pravděpodobně vystaven jako velké překvapení londýnské British Motor Show letos v červenci.
Podle tvůrce se jedná o moderně tvarovaný dvoumístný roadster klasické koncepce s třílitrovým řadovým šestiválcem, který prý duchovně navazuje na velký model Austin-Healey 3000 z roku 1959. Pro sériovou produkci se prý počítá i s kupé a dalšími verzemi, které podle poněkud tajuplného prohlášení vyplní okraje tradičních tříd.
V těchto dnech probíhá výběr vhodné lokality pro továrnu ve Walesu a britském středozemí, o jejím konečném umístění prý rozhodne především řemeslná zručnost tamějších lidí, ze kterých si budoucí vedení vybere cca 400 zaměstnanců. Ve hře je i alternativa Warwick, kde Donald Healey před půlstoletím svoje rychlé vozíky již vyráběl.
Další staroanglická značka s nadějí na brzké znovuzrození je Triumph, kterou získalo BMW v balíčku se značkami bývalého BMC (Rover, Mini). Pravděpodobně již ve stádiu stavby prototypu je roadster Triumph na podvozkových skupinách nového MINI. I zde je rozhodně nač se těšit.
Přímý konkurent Mercedesu SLK a Porsche Boxster bude vznikat pravděpodobně ruční výrobou, konečnou cenou ani obchodními plány se Fenna zatím nechlubí. Proti záloze 1000 Ł je možné objednat na internetové adrese www.hfiautomotive.com jeden z budoucích 203 vyrobených kusů s tím, že kdo přijde dřív, bude si moci zvolit i pořadové číslo. Číslo 203 značí hodnotu padesátiletého rychlostního rekordu Donalda Healeyho z amerického Bonneville s upraveným Austinem-Healey 100/4. Záloha bude později odečtena od prodejní ceny, ovšem kdy to bude, zatím jasné není. |
Nový Healey 3000 vznikl s použitím ocelového prostorového rámu, vyvinutého techniky švédského Volva v devadesátých letech pro nikdy nerealizovaný prototyp. Ten už se jedné praktické aplikace dočkal - švédská společnost Josse Car na jeho základě zrealizovala elegantní retro-roadster indigo, který vznikl v počtu několika prototypů s použitím dvousestkoňového třílitrového šestiválce, přední nápravy a pětistupňové převodovky z modelu Volvo 960. Ambiciózní plány malé firmy se však obrátily v prach a několik stovek závazných objednávek zůstalo nesplněno. |