Československý vynález: geniální hadička uhasí auto i atomovou elektrárnu

aktualizováno 
Nový hasící systém, jehož instalaci plánuje Dopravní podnik hlavního města Prahy do požárem ohrožených autobusů, je nesmírně účinný. Výbuch paliva při extrémním testu dokonce otevřel motorový prostor. Přesto samohasicí systém požár uhasil.

Plameny umělého požáru, které vydatně krmil kyslík, měly několik metrů (z fotografie jsou odstraněny identifikační znaky autobusu). | foto: DPP

U osobního vozu se plameny šíří velmi rychle a uhasit je svépomocí bylo donedávna téměř nemožné. Prakticky jste bezmocní. Musíte jednat rychle, nesmí vás paralyzovat strach či cokoliv jiného, co vám brání vystoupit. Reálně máte k dispozici jen několik sekund, než oheň zachvátí celé vozidlo. Jen tak si můžete zachránit život.

Fotogalerie

Pokud s sebou vozíte hasicí přístroj a máte dostatek odvahy, tak můžete odjistit zámek kapoty motorového prostoru, kterou tím mírně pootevřete. Hasit musíte vzniklou škvírou, při plném otevření kapoty vám hrozí uhoření. Navíc je v této extrémně nebezpečné situaci účinnost hašení jen malá.

Ve srovnání s osobními auty jsou na tom autobusy lépe. Při požáru mají cestující relativně dost času na opuštění vozidla. V obou případech je bohužel téměř stoprocentní jistotou ohořelý vrak.

Hadička hasí přímo proti plamenům

Neutěšený stav mění patentovaná hadička naplněná hasivem, která při požáru hasí přímo proti plamenům.

Během posledního roku hořelo pražskému dopravnímu podniku (DPP) šest autobusů jednoho typu. Vyšetřování jednoznačně neurčilo příčinu, proto padlo rozhodnutí nainstalovat automatický hasící systém. Nejprve proběhl reálný test, který měl ověřit jeho účinnost.

Do vyřazeného autobusu nejprve technici nainstalovali hadici systému Proteng.

Do vyřazeného autobusu nejprve technici nainstalovali hadici systému Proteng. Jeho aplikace byla relativně jednoduchá, nebyly nutné zásahy do konstrukce. Díky umístění pokrýval všechna možná ohniska požáru.

Test začal vložením nádob s hořlavinou do motorového prostoru. Hořlavinou nešetřili, simulovala se nejhorší možná situace. Pod autobus ještě technici umístili nádobu, která měla v případě potřeby zabránit rozlití hořící kapaliny do okolí. V blízkosti byli pochopitelně připraveni hasiči.

Po uzavření motorového prostoru přišlo na řadu zapálení hořlaviny. Ozvala se...
Plameny umělého požáru, které vydatně krmil kyslík, měly několik metrů.
Výsledek reakce hasícího systému.

Po uzavření motorového prostoru přišlo na řadu zapálení hořlaviny. Ozvala se detonace, která dokonce otevřela víko motorového prostoru. Plameny byly vydatně krmeny kyslíkem, měly několik metrů. To, co následovalo, přítomné příjemně překvapilo. Proteng požár uhasil i přes extrémně nepříznivé podmínky a potvrdil, že je dostatečně výkonný.

Díky výsledkům testu budou autobusy DPP bezpečnější. Až proběhne výběrové řízení a s ním spojené náležitosti, tak bude samohasicí systém přednostně instalován do požárem ohroženého typu autobusu. Výhodou řešení je, že hasicí hadice lze po vyřazení vozu nainstalovat do jiného autobusu.

Jak funguje samohasicí systém

V případě požáru systém se sám aktivuje a do prostoru, odkud přišel požár, aplikuje hasící plyn. Nepotřebuje napájení, čidla ani další vymoženosti.

„Nasměrování hasícího plynu umožňuje polyamidová hadice o průměru 18 milimetrů, ve které je natlakovaná účinná hasicí látka FM-200 (chemicky heptafluorpropan, pozn. red.),“ říká Peter Rončák ze společnosti Proteng Distribution CZ.

Pokud v motorovém prostoru vznikne požár a hadice se ohřeje na teplotu 100 °C, stoupne v ní tlak hasicího plynu z původních pěti na patnáct barů.

Systém je navržen tak, aby se nespustil žárem slunce, kdy teplota pod kapotou může být vyšší než sto stupňů. Až když hadičku olizují plameny, polyamidová stěna hadice praskne v místech nejvyššího tepelného namáhání.

Tímto způsobem vznikne tryska, která přímo proti plamenům uvolní hasicí plyn, který hasí omezením přístupu kyslíku. Zároveň místo ochladí (umožní to zákony fyziky, které platí pro prudce rozpínající se plyny), aby se zabránilo opětovnému samovznícení.

Hadička s heptafluorpropanem ochrání i stařičkou škodovku

Samohasicí zařízení tudíž místo požáru neznečistí jako práškové hasící přístroje. Také nehrozí omrzliny, které může způsobit sněhový hasící přístroj. Navíc je hasící plyn zdravotně nezávadný. Svým fungováním tedy připomíná dřívější reklamní slogan: geniálně jednoduché, prostě geniální. Systém má patentovaný Slovák, vyrobcem je firma z Česka.

Požáry postihují auta bez ohledu na hodnotu vozidla. Luxusní značka za několik milionů se může ocitnout v plamenech stejně rychle jako stařičká škodovka, jejíž majitel jezdí jednou za měsíc. Systém tedy nachází uplatnění i v osobních vozech.

Samohasicí hadice namontovaná v motorovém  prostoru
Polyamidová hadice o průměru 18 mm  ve které je natlakovaná účinná hasicí látka...
Samohasicí hadice namontovaná na víko kapoty motorového prostoru

Aplikace samohasicího systému je velmi jednoduchá a pomocí vázacích pásek je hotová během několika minut. Sada, která se nainstaluje do motorového prostoru stojí pár tisícovek.

Na rozdíl od běžných hasicích přístrojů systém nepotřebuje revize, jelikož se jedná o nízkotlaké zařízení. Kontrolu provádíte vizuálně.

Pražskému dopravnímu podniku shořelo za uplynulý rok šest autobusů. Video ukazuje požár jednoho z nich, který vypukl na začátku loňského prosince:

Proteng chrání i atomové elektárny

Použité hasivo je čisté a netoxické. Není to inertní plyn, ve kterém se udusí přítomní lidé, není to voda, která při hašení napáchá vedlejší škody. Neznečistí okolí jak prášek z práškových přístrojů, nehrozí omrzliny, jako u sněhových přístrojů.

Proto se systém na přání aplikuje do datových center, nových autobusů Solaris. Samohasící hadice najdete v zařízeních NATO, armády, či atomových elektrárnách (Mochovce, Jaslovské Bohunice, Kalininskaja - Ruská federace). Mnozí si hadici montují do hlavního rozváděče elektřiny ve svém domě.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Porsche vydalo zelené dluhopisy, bude s nimi financovat elektromobilitu

Porsche Taycan

Výrobce sportovních luxusních aut Porsche AG, který patří do automobilové skupiny Volkswagen, vydal svou největší emisi...

Na Teplicku vyvíjí nová autoskla, snižuje se hmotnost, přidávají funkce

Linka je schopna vyrobit až 2,5 milionu kusů bočních autoskel ročně. Na snímku...

Firma AGC Automotive Czech v Chudeřicích na Teplicku vyvíjí nová skla do automobilů. Splnit musí požadavek na...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Najdete na iDNES.cz