Vedle iphonů také auta a autobusy. Foxconn chystá výrobu elektroaut v Evropě

  • 2
Tchajwanská společnost Foxconn představila své první tři prototypy elektromobilů. Firma, která je známá především jako smluvní dodavatel spotřební elektroniky a vyrábí například chytré telefony iPhone pro americkou společnost Apple, tak pokračuje v expanzi do automobilového průmyslu.

Foxconn představil prototypy sportovně-užitkového vozu (SUV), sedanu a autobusu. Prototypy vyrobila firma Foxtron, která je společným podnikem Foxconnu a tchajwanského výrobce automobilů Yulon Motor.

Sedan, na jehož vývoji se podílela italská designérská společnost Pininfarina, by měla v příštích letech prodávat nejmenovaná automobilka mimo Tchaj-wan, zatímco SUV by se mělo v roce 2023 objevit na tchajwanském trhu pod jednou ze značek firmy Yulon. Autobus, který ponese značku Foxtron, by měl v příštím roce začít jezdit v několika tchajwanských městech ve spolupráci s místními dopravním podniky.

Sedan „Model E“, který se možná svým označením inspiroval u americké elektromobilky Tesla, jež je na poli bateriové mobility celosvětovým fenoménem a průkopníkem, se chlubí výkonem 750 koní, díky němuž pokoří stokilometrovou rychlost za 2,8 sekundy. Foxconn slibuje dojezd až 750 kilometrů.

Italský deník La Repubblica uvádí, že Model E postavili v Itálii v ateliérech slavného studia Pininfarina, které se kromě designu zabývá také výrobou prototypů.

„Jsme velmi hrdí na to, že můžeme světu ukázat model, který představuje to nejlepší ze schopností Pininfariny a je prvním krokem v důležité strategické spolupráci mezi oběma společnostmi. Sdílíme stejné hodnoty, jako je zájem o inovace a udržitelnost. Nyní máme partnera, se kterým společně prozkoumáme budoucnost elektrické mobility,“ okomentoval Silvio Angori z Pininfariny, italskou společnost aktuálně vlastní indický koncern Mahindra.

Elektrické SUV v podání Foxconnu pak nese označení Model C.

Foxconn je největším smluvním výrobcem elektroniky na světě a hodlá se stát velkým hráčem také na světovém trhu s elektromobily. „Zatím dělá Foxconn (v oblasti elektromobilů) docela dobrý pokrok,“ uvedla analytička technologického sektoru Kylie Huangová ze společnosti Daiwa Capital Markets.

Foxconn nově oznámil, že se chystá vyrábět elektromobily kromě Číny také v Evropě, Indii a Latinské Americe. V Evropě hodlá mimo jiné nepřímo spolupracovat s německými automobilkami, uvedl předseda správní rady Foxconnu Joung Liou. Foxconn se chce stát významným hráčem na globálním trhu s elektromobily a již uzavřel dohody s americkou firmou Fisker a thajskou PTT PCL.

Liou řekl, že kvůli omezením týkajícím se zveřejňování informací nemůže zatím ke svým plánům v Evropě, Indii a Latinské Americe poskytnout žádné podrobnosti. Ani to, kam se soustředí výroba firmy v Evropě.

Na dotaz, zda bude Foxconn spolupracovat s německými automobilkami, Liou odpověděl, že nepřímo. V časovém harmonogramu by však Evropa měla být na prvním místě, za ní bude následovat Indie a Latinská Amerika. Tam je velmi pravděpodobné Mexiko.

Foxconn při výrobě aut bude používat svůj model nazývaný BOL - podle anglických slov Build, Operate a Localie (postavit, provozovat a lokalizovat). To znamená, že bude investovat s partnery do výstavby a provozu místních továren a následně prodávat výrobky místním spotřebitelům.

Společnost Foxconn začala poprvé hovořit o svých ambicích v oblasti elektromobilů v listopadu 2019. Letos například oznámila dohodu, že bude vyrábět elektromobily pro americký startup Fisker. Začátkem tohoto měsíce koupila montážní závod amerického výrobce elektrických vozů Lordstown Motors.

V červnu koupila továrnu na čipy na Tchaj-wanu, aby byla schopna v budoucnu pokrýt poptávku po čipech pro auta.

Cílem firmy je dodávat do období let 2025 a 2027 komponenty nebo služby pro deset procent elektromobilů na světě. Smyslem tohoto kroku je rozšířit si zdroje příjmů od výroby smluvní výroby elektroniky. Liou dodal, že Tchaj-wan má pro výrobu elektrických aut přirozenou výhodu, a to díky silné pozici u softwaru a polovodičů.

Foxconn v Česku

Foxconn působí i v České republice. Dceřiná společnost tchajwanského výrobce má výrobní závody v Pardubicích a Kutné Hoře. Výrobce počítačů a informačních technologií Foxconn CZ loni meziročně zvýšil tržby z prodeje výrobků a služeb zhruba o deset procent na 88 miliard korun. Tržby z prodaného materiálu vzrostly z dvou miliard na 13 miliard korun, naopak tržby za prodej zboží klesly o 2,8 miliardy korun. Zisk po zdanění se snížil z o 48 procent na 340 milionů korun.

Allan Bowie Keown, jednatel Foxconn CZ poukázal na to, že firma těží z rostoucího trendu přesouvat výrobu z Číny, aby snížila riziko pro zásobovací řetězce svých zákazníků.

Podle jednatele firma čelila vážnému nedostatku mnoha komponentů. Kromě toho se potýkala s neočekávanými náklady na udržování svých výrobních provozů v České republice způsobených opatřeními proti koronaviru.

Firma podle svých internetových stránek v Česku vyrábí mimo jiné počítače, monitory, přenosné kyslíkové přístroje, síťové přepínače a směrovače, servery, bezdrátové přístupové body, teleprezence, VoIP telefony, centrální síťová úložiště a vyrábí a na míru konfiguruje servery, disková pole a serverové sestavy. 

Naprostá většina výrobků a služeb společnosti směřovala na export. V tuzemsku firma vykázala vloni tržby asi 0,3 procenta.

,

Elektromobil