Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ford používá techniku z první světové války k vylepšení současných aut

Takzvaná akustická zrcadla se používala ještě před vynálezem radaru k včasné detekci blížících se nepřátelských letadel a vzducholodí. Tuto techniku dnes používají některé automobilky, včetně Fordu, k vylepšení současných modelů.

Akustická zrcadla pomáhají konstruovat tišší vozy. | foto: Ford Motor Company

Ford použil akustická zrcadla při vývoji SUV Escape, které k nám zanedlouho dorazí jako nový Ford Kuga.

Princip akustického zrcadla je jednoduchý: plocha parabolického tvaru odráží zvukové vlny z okolí do jednoho místa, kde je zachytává mikrofon. Ten při správném nastavení citlivosti může s předstihem zachytit zvuky, které neuslyšíme běžným poslechem. Akustické zrcadlo funguje vlastně naprosto stejně jako parabola pro příjem satelitního signálu: jen namísto vln "z vesmíru" zachytává zvukové vlny z okolí.

Akustické zrcadlo z první světové války

V první světové válce se systém používal pro včasné varování před blížícími se nepřátelskými letadly a vzducholoděmi. Mikrofony byly schopné letouny odhalit daleko dříve, než byly viditelné pouhým okem. S tím jak vzrůstala rychlost letadel, a také s vynálezem radaru, se ale akustická zrcadla stala zbytečná, tedy alespoň v oblasti vojenské strategie.

V automobilovém průmyslu ovšem slouží akustická zrcadla i dnes. Typicky je používají výrobci luxusních vozů. Ford je jednou z prvních automobilek, která toto technické řešení použila při vývoji masového modelu. Stejně jako v případě války, i v automobilové branži odhalují akustická zrcadla něco, co není vidět a pro člověka dokonce ani slyšet.

Akustická zrcadla totiž pomohou odhalit případná slabá místa, která mohou ovlivňovat hlučnost automobilů. Používají se ve dvou případech: odhalují místa, která se nadměrně podílí na vzniku aerodynamického hluku při obtékání vozu vzduchem a také odkrývají slabá místa, kudy může hluk pronikat do kabiny.

Akustická zrcadla pomáhají konstruovat tišší vozy

Procedura hledání nevhodných míst je také vcelku jednoduchá: akustické zrcadlo se pomalu posouvá podél automobilu a mapuje úroveň hluku. Z naměřených dat se pak dá jasně poznat, odkud přesně přichází nežádoucí hluk. V případě aerodynamického hluku se vývojáři pochopitelně soustředí na různé výstupky na karoserii a zkouší například různé tvary zpětných zrcátek a dalších dílů, které jsou nejproblematičtější. V případě zvukotěsnosti kabiny pak probíhá zkouška trochu naruby: zdroj zvuku je umístěn v kabině vozu a akustické zrcadlo "pátrá", kudy zvuk uniká z kabiny ven.

Ford Escape takto strávil v aero-akustickém větrném tunelu v německém vývojářském středisku automobilky 160 hodin. Výsledkem by měl být fakt, že escape (a tedy nová Kuga) bude jedním z nejtišších vozů své kategorie.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...