Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fabia dobře chrání dospělé, hůř dopadl test pro děti

Škoda Fabia je robustní malý vůz, který dobře chrání dospělé pasažéry, ale méně bezpečný už je pro děti.
Škoda Fabia je robustní malý vůz, který dobře chrání dospělé pasažéry, ale méně bezpečný už je pro děti. Takové jsou závěry nezávislých nárazových testů evropského programu hodnocení bezpečnosti nových vozů nazvaných Euro NCAP.

Mladoboleslavský automobil absolvoval přední náraz dvakrát: jednou bez airbagu spolujezdce a podruhé s ním. Druhá zkouška dokázala, že hrudník spolujezdce trpí v takovém případě méně. Přesto se v protokolu konstatuje, že airbag spolujezdce mohl zlepšit bezpečnost druhého pasažéra ještě výrazněji. Dítě v bezpečnostní sedačce však fabia dobře neochránila. Vinna je podle Euro NCAP konstrukce použité sedačky Britax Römer Prince, která se ve fabii neosvědčila. "Škoda Auto respektuje výsledky testu a tuto sedačku přestáváme nabízet. Těm, kteří si ji pořídili, nabízíme výměnu," říká Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí automobilky. Kritiku sklidil i návod, který by měl poradit, na které sedadlo je nejlepší sedačku s dítětem umístit. Z hodnocení Euro NCAP rovněž plyne, že řidičův airbag funguje ve fabii bezproblémově a dobře chrání hlavu i hrudník. Při nárazu navíc nedochází ke kontaktu mezi volantem a řidičem. Tento střet bývá nebezpečný. Tvrdá hmota, z níž je vyrobena spodní část přístrojové desky malé škodovky, "poranila" při čelním nárazu kolena testovací figuríny. "Během vývoje fabie jsme provedli několik nárazových zkoušek a výsledky ukázaly, že přístrojová deska není pro řidiče větší hrozbou než u konkurence," tvrdí Krauskopf. Řidičova noha od kolena dolů je však v tomto voze dobře chráněna. Lepší bezpečnost by podle Euro NCAP přinesl tříbodový pás na prostředním místě vzadu. Škoda Auto montuje do fabie pás dvoubodový. Ten při nárazu nemusí tak dobře ochránit před zraněním pánve a páteře. "Do budoucna plánujeme i alternativní montáž třetí opěrky hlavy spolu s tříbodovým pásem," připouští Krauskopf. Při bočním nárazu do fabie chrání řidiče a spolujezdce měkké polstrování středního sloupku před větším zraněním. Škodovka však nevybavuje vůz automaticky bočními airbagy - hrudník pasažéra je tak při bočním nárazu vystaven velkému tlaku. Proto dostala fabia v této části testu průměrné hodnocení s konstatováním, že výsledek je přijatelný. "Boční airbagy je možné si doobjednat (za příplatek - pozn. red.), což odpovídá současným požadavkům českého trhu. V některých zemích dodáváme všechny airbagy již v základním modelu Classic," říká Krauskopf. Euro NCAP v hodnocení bezpečnosti fabie uvedla, že by Škoda Auto měla vzít víc v úvahu i to, jaké nebezpečí hrozí při převozu dítěte v sedačce na místě spolujezdce při nevypnutém airbagu. Upozornění o tomto nebezpečí označil zkušební protokol jako matoucí a nálepku na předním skle, jež má posádku varovat, ohodnotil jako snadno odstranitelnou, a proto i potenciálně nefunkční. Pro srovnání: někteří výrobci nabádají k bezpečnému chování v autě velkými neodstranitelnými písmeny například na sluneční cloně. Při nárazové zkoušce s chodcem dopadla fabia jako ostatní vozy - pro kolemjdoucí není bezpečná.

Výsledky crash testů Euro NCAP

Vůz Boční a Srážka s Rok testu
čelní náraz chodcem

malé vozy

Toyota Corolla 1.3 *** ** 1998
Citroën Saxo 1.1 ** ** 2000
V* New Beetle **** ** 1999
Daewoo Matiz SE *** ** 2000
V* Golf **** ** 1998
Fiat Punto 55S ** * 1996

střední třída

Fiat Punto 1.2 **** ** 1999
Audi A4 *** 1) ** 1997
Fiat Seicento 1.1 ** 1) ** 2000
BM* 3 ** 1) ** 1997
Ford Fiesta 1.25 *** 1) * 1996
Citroën Xantia ** 1) * 1997
Ford Fiesta 1.25 *** * 2000
Ford Mondeo *** 1) ** 1997
Ford Ka 1.3 *** * 2000
Honda Accord 1.8 **** ** 1999
Hyundai Atos GLS *** ** 1999
Mercedes C ** ** 1997
Nissan Micra 1.0 ** ** 1996
Nissan Primera *** ** 1997
Nissan Micra 1.0 ** ** 2000
Opel Vectra *** 1) ** 1997
Opel Corsa 1.0 *** ** 1999
Peugeot 406 ** ** 1997
Opel Corsa 1.2 ** * 1996
Renault Laguna *** 1) ** 1997
Peugeot 206 1.3 **** ** 2000
Rover 600 ** 1) ** 1997
Renault Clio 1.2 **** ** 2000
Saab 9-3 **** * 1999
Renault Clio 1.2 ** * 1996
Saab 900 ** 1) ** 1997
Seat Ibiza 1.4 *** ** 2000
V* Passat *** ** 1997
Škoda Fabia 1.4 **** ** 2000
Volvo S40 **** ** 1997
Toyota Yaris 1.0 **** ** 2000

vyšší třída

V* Polo 1.4 *** * 1996
Audi A6 *** ** 1998
V* Polo 1.4 *** ** 2000
BM* 5 **** * 1998

nižší střední třída

Mercedes E **** ** 1998
Audi A3 1.6 **** ** 1997
Opel Omega *** ** 1998
Citroën Xsara 1.4 *** ** 1998
Saab 9-5 **** ** 1998
Daewoo Lanos 1.4 *** 1) ** 1998
Toyota Camry **** ** 1998
Fiat Brava 1.4 ** ** 1998
Volvo S 70 **** ** 1998
Ford Escort 1.6 ** ** 1999
Volvo S 80 **** ** 2000
Ford Focus 1.6 **** ** 1999

velkoprostorové vozy

Honda Civic 1.4 *** 1) ** 1998
Chrysler Voyager ** * 1999
Hyundai Accent 1.3 ** 1) ** 1998
Mitsubishi Space *. *** ** 1999
Mercedes A **** - 1999
Nissan Serena 1.6 *** ** 1999
Mitsubishi Lancer ** 1) ** 1997
Opel Sintra *** 1) * 1998
Nissan Almera 1.4 ** 1) * 1999
Peugeot 806 2.0 *** * 1999
Opel Astra 1.6 **** * 1999
Renault Espace 2.0 **** ** 1998,1999
Peugeot 306 1.6 *** * 1997
Toyota Picnic 2.0 **** ** 1999
Renault Mégane 1.6 **** * 1998, 1999
V* Sharan *** ** 1999
Suzuki Baleno 1.6 ** 1) ** 1998

Poznámka: více hvězdiček znamená vyšší bezpečnost, 1) u těchto vozů testy zjistily riziko vážného poranění členů posádky
Pramen: Euro NCAP
Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...