Světová premiéra komunálního vozu ze Zlína. Enviel chce konkurovat multikáře

  • 42
Zlínská technologická a inovační společnost NWT představuje svůj nejnovější projekt Enviel, komunální užitkový automobil na elektrický pohon, který má konkurovat slavným multikárám.

První český komunální elektromobil vyrobil ve Zlíně start-up Enviel podporovaný společností NWT.

Vozy Enviel zhruba o velikosti známé multikáry nejprve zamíří na český trh, kde chce získat zhruba desetinový podíl.

„Současná technologie dieselových pohonů již není úplně vhodná pro využití v komunálních službách, proto jsme se rozhodli jít cestou elektromobilu. Do vývoje jsme investovali nižší desítky milionů korun,“ uvedl společník Envielu Ladislav Chudý.

Multifunkční vůz s celoročním využitím je určený ke správě parků, údržbě zeleně, úklidu, pracím na staveništi nebo správě výrobních areálů. Kromě lokálně bezemisního provozu má nabídnout nízké náklady, ergonomický uživatelský komfort a celou řadu dalších nadstandardních funkcí.

Malý „náklaďák“ s kompaktními rozměry a celkovou hmotností 3,5 tuny má pohon všech kol.

K vozu lze připojit další nástavby, jako je valník, třístranný sklápěč, sněhová radlice, sypač, kropicí a cisternová nástavba a vysokozdvižná plošina. Uchycení je totožné se stejně zaměřenými pracovními auty (Multicar, Alficar, Zebra...).

„Naši vizi převedli do reality osvědčení designéři ze společnosti Vehicles Creators Group, která se postarala i o prototyp kabiny. Od začátku jsme se snažili vytvořit multiplatformu využitelnou i pro další výrobní řady vozidla,“ vysvětlila finanční ředitelka NWT Martina Vítková.

Vůz o hmotnosti 3,5 tuny má dojezd na baterie v městském provozu zhruba 250 kilometrů, což vystačí na celý den provozu.

Roční produkce by podle Chudého mohla dosáhnout až 200 vozů podle zájmu měst a obcí. Základní cena podvozku bez nástavby je 3,2 milionu korun bez DPH.

Výrobce uvádí, že díky dotacím ministerstva životního prostředí ze státního fondu, určeným pro vozidla s nízkými nebo nulovými emisemi, si města mohou pořídit elektrické komunální stroje výhodněji. „Dotace pokryjí jak nákup vozidla a dobíjecí stanice, tak úhradu operativního leasingu,“ uvádí NWT. Náklady na provoz vozidla výrobce vyčíslil na korunu na kilometr.

Enviel v číslech

  • celková hmotnost 3,5 3,5 tuny
  • výkon 72 kW
  • maximální rychlost 100 km/h
  • kataforézně lakovaný rám
  • třímístná kabina s antikorozní ochrannou kataforézním lakováním
  • nápravy IVECO
  • převodovka s redukcí
  • tempomat
  • každá náprava má svůj diferenciál, zadní s uzávěrkou
  • pohon 4x4 (s možností vypnutí přední nápravy)
  • nezávislé topení v kabině
  • rekuperace elektrické energie při brzdění
  • kapacita akumulátorů až 90 kWh
  • nosnost nákladu 1500 kg
  • posilovač řízení, ABS
  • vzdálený přístup k diagnostice vozu
  • univerzální 230 V zásuvka pro odběr až 5 kW

Elektromobil