Diskuse k článku

Země EU se dohodly na snížení emisí u aut o pětatřicet procent

Osobní automobily vyráběné v Evropské unii by od roku 2030 měly vypouštět o 35 procent méně CO2 než v roce 2021, dodávky pak o 30 procent méně. Po třinácti hodinách jednání se na tom v Lucemburku v úterý 9. října pozdě večer dohodli ministři životního prostředí členských zemí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O43n70d86r96e21j 79S60u28c96h32y 9471696411

Zrovna na Andreje a taková krásná novinka :D EU škrcení pokračuje a to už teď máme emisní limity, jako nikde na světě. Ve výsledku jen zdraží auta v eu, nakonec se vyplatí sem tahat ne-eu verze aut. Vše zaplatíme nakonec z vlastní kapsy - mimo dražší nákupku, častější poruchy, složitější servis, ve finále vyšší spotřeba - ty auta nejedou, takže to každý šlape a snížení emisí o nic v globálním měřítku. Elektroauta mají ekologickou stopu zatím ještě vyšší, tam je to další dotační byznys. Spíš by se měli zaměřit na zefektivnění zemědělské výroby, stejně jako třeba na lodní nebo leteckou dopravu - doporučuji přísný dokument https://www.csfd.cz/film/441157-temna-stranka-lodni-dopravy = 1 lod 3-3500 ppm oxidu siry, 1 auto v EU (euro 5) cca 10 ppm, 1 lod = 50 000 000 aut a pluje jich cca 60 000tis. Jenže buzerovat a seškrtit lidi a koncové spotřebitele, je snažší než ultramiliardáře a agrosery. To by skrytí vlastníci z německa, norska a jiných eu zemí nesměli mít společnosti v Liberii apod. Mimochodem největší firmy v lodní dopravě mají obraty skoro jak apple a kdyby se u nich řešili nějaké emise z dopravy, tak to má už dopad globálně.

0/0
11.10.2018 10:23
Foto

L60u58k71a98s 42B55a85l38a86d48a 2610421

Projížděl jsem Srbskem a hořela tam skládka komunálního odpadu a nikdo to neřešil, ale tady se brojí jak o život. No nic, jdu si koupit koně, snad nebude moc prdet nebo mi zakazou i ho.

+2/−3
10.10.2018 16:17

J32i10ř51í 64S42c79h96w94a34c35h 8158224378726

Aha takže Srbsko náš vzor v nicneřešení?

Proč u nás třídit odpad, když někde v Asii ho hrnou přímo do moře, že....

A pokud ti vadí, že tvůj příští vehikl by snad neměl smrdět, tak to je tvůj problém, já to naopak velmi přivítám, že mi nezasmradíš vzduch co musím dýchat.

+1/0
10.10.2018 23:10

I27v86a33n 12Z35y29k43á46n 9460573969906

Měli bychom bez otálení přistoupit k dostavbě původně plánovaných jaderných bloků našich JE. Jejich výstavba není otázka pěti deseti let. A je jisté, že budou země časem sankcionovány za špinavou energii z tepelných elektráren. Pokud nechceme být závislí na importu energie zvenčí a být vydíratelní, je nejvyšší čas.

0/0
10.10.2018 14:50

M38a61r38t98i57n 42V10o57l59f 8461376273

Když jim po cestách budou furt jezdit staré křápy, tak to nová auta se sníženýma emisema nezachrání...

0/0
10.10.2018 14:35

F54r66a14n89t44i64š33e46k 92B30ě28l23o20v98s24k59ý 6162135650144

Takže rekapitulace. Současná norma Euro6 povoluje CO2 u benzínu 1 a u nafty 0,5 https://cs.wikipedia.org/wiki/Emisn%C3%AD_norma_Euro

Tudíž nafta již tuto normu dávno s rezervou splňuje. Teď ještě přiznat že hon na dízly byla akce zelených mozků a tudíž můžeme pro změnu zakázat vjezd benzíňáků do velkých měst.

0/−1
10.10.2018 14:21

J27i84ř81í 16S66c71h96w16a63c94h 8728684378866

Máš jeden zcela zásadní problém. Pleteš si CO a CO2.

Takže tvoje následné blábolení o "zelených mozcích" je poněkud směšné....

+1/0
10.10.2018 23:25

P73e18t73r 76P42o56s23p41í66š91i67l 4188794436316

Pochybuji, že se to podaří. Možná se u aut o něco emise sníží, ale zase jich přibude, takže efekt bude nula. A pokud poroste letecká doprava stejným tempem jako dosud, nedivil bych se, kdyby toho CO2 bylo v atmosféře stále víc a víc.

Navíc stačí, aby bouchla třeba na Islandu sopka, a veškeré snahy přijdou vniveč.

+3/0
10.10.2018 13:30

M10a43r98t40i34n 61K50a48r28á17s37e97k 9618483868658

No je treba pochopit, ze ta "regulace CO2" je jen prostredek k tlaku na automobilkz k castecnemu prechodu na alternativni paliva - ktere nejenzne maji nizsi emise CO2 (ktere zas tolik nevadi) ,ale maji i lepsi emise skodlivych latek, a nespotrebovavaji tolik draze importovane ropy....

0/0
10.10.2018 13:33

E33m50i51l 71N37o84v97á39k 1885713700714

Aha, takže Vy tvrdíte, že o CO2 u aut vlastně vůbec nejde, a skutečným cílem je tedy něco úplně jiného, než snížit emise CO2. Rozumím tomu správně?

A co je podle Vás cílem celého toho šílenství kolem emisních povolenek (předpokládám, že jste zaznamenal). Taky něco jiného? Prosím prozraďte mi, co to je, úplně se třesu nedočkavostí.

0/0
10.10.2018 14:02

M50a49r73t13i88n 35K29a73r71á35s37e55k 9498563338388

No emisni povolenky jsou samozrejme mirene ciste na CO2, ono taky v tech provozech, kterych se dotyka nejvic (cementarny, energetika) toho CO2 vznika radove vice nez v autech, proto ty emisni povolenky....

Teyko rict jak "moc" jde u aut co CO2, kazdopadne ten navazny efekt - tzni cistejsi auta an alternativni pohon, je mnohem vice viditelny a ma n lidi nesrovnatelne vetsi dopad. O to same se snazi i v USA, Cine a jinde, jen na to jdou trochu neobratne a misto nejakeho univeryalniho limitu a prostoru pro kreativitu automobilek, treba direktivne narizuji primo vyrobu elektroaut, coz je za me mnohem horsi koncept...

0/0
10.10.2018 14:10

E23m48i84l 42N15o52v80á51k 1565923780384

Zatímco v Evropě Vám tedy připadá systém, kdy se stanoví limity na CO2, aby se ve výsledku snížily emise jiných "škodlivých látek", jako "obratnější"?

Zaznamenal jste, že právě díky nesmyslné honbě za co nejnižšími emisemi CO2 prostřednictvím tzv. downsizingu se naopak problém s emisemi NOX a drobných pevných částic zvětšil?

0/0
10.10.2018 14:21

M15a24r42t94i72n 77K76a56r66á87s33e57k 9598603458598

Ano je obratnejsi - protoze dava automobilkam volnost jak toho dosahnout - nekdo si muze vystacit s tim, ze bude delat mensi auta a pohon na CNG, nekdo se pusti ve velkem do elektroaut, nekdo pluginhybridy, a nekdo treba prijde jeste s jinym resenim, to mi prijde pro dlouhodoby rozvoj autoprumslu mnohem lepsi nez (v roce 2025 budete prodava minimalne 5% elektroau na baterky, a v roce 2030 minimalne 15% elektroaut na baterky).....

Jinak problem s NOx je zpusoben jen tim, ze automobilky prisly na to jak "chytre" obejit homologaci. Kdyby na to neprisly, tak delaji motory jako dneska, ktere v pohode plni i mnohem prisnejsi normu, nez u ktere doslo k "dieselgate"....

0/0
10.10.2018 14:28

E77m25i43l 81N45o51v15á59k 1585313850174

"Jinak problem s NOx je zpusoben jen tim, ze automobilky prisly na to jak "chytre" obejit homologaci. Kdyby na to neprisly, tak delaji motory jako dneska, ktere v pohode plni i mnohem prisnejsi normu, nez u ktere doslo k "dieselgate"" - takže z toho vyplývá, že problém s NOx byl zavedením přísnějších norem definitivně vyřešen - paráda!

A ještě mi prozraďte, proč tedy na snížení škodlivých látek jde EU tak rafinovaně přes CO2, které, jak píšete, zas tolik nevadí. Proč prostě nestanoví limity přímo na ony "škodlivé látky", které navíc rovněž rafinovaně odbourala zpřísněním norem?

Teda bruslíte v tom hezky:-)

0/0
10.10.2018 15:15

M44a31r32t46i77n 35K93a42r30á23s23e54k 9828543608658

Normy na ty skodlive latky mame uz nejaky 25 let ne? Ale tema nijak neudelate castecny prechod na alternativni paliva - bud budou takove, co splni i diesel - tzn automobilka bude donekonecna delat spalovaky, nebo budou za hranou, a to by automobilka musela ze dne na den delat jen auta na alternativni pohon, coz je ponekud "mimo realitu" ne?

Problem s NOx - nevim co porad resite - motor ktery normu plni je proste o kousek drazsi nez ten co ji plni jen naoko, a drivejsi jednodussi homolgaci proste i ten "hodne spinavy" motor prosel, dnesni homolgace samozrejme neni neprustrelna, ale neda se tak snadno obejit a v praxi to vypada ze to motory ty normy opravdu plni i v realu a nejen papirove.

Bruslit nikde nebruslim, ale proste kdyz vam to nedochazi, tak se to snazim nejak polopaticky rozpsat....

+1/0
10.10.2018 15:20

E81m96i19l 56N91o29v15á96k 1245633940334

To jsem Vám velice vděčný, že mi to vysvětlujete takto polopaticky, a vyvaroval jste se použití cizích termitů. Ještě mi, prosím Vás, jako pětiletému dítěti, vysvětlete jednu věc:

V jednom příspěvku napíšete:

"Ano je obratnejsi - protoze dava automobilkam volnost jak toho dosahnout - nekdo si muze vystacit s tim, ze bude delat mensi auta a pohon na CNG, nekdo se pusti ve velkem do elektroaut, nekdo pluginhybridy, a nekdo treba prijde jeste s jinym resenim"

Ve druhém příspěvku zase:

"Normy na ty skodlive latky mame uz nejaky 25 let ne? Ale tema nijak neudelate castecny prechod na alternativni paliva - bud budou takove, co splni i diesel - tzn automobilka bude donekonecna delat spalovaky..."

Nezamotal jste se do toho trochu? Zároveň chcete dávat automobilkám volnost, a zároveň je chcete donutit k přechodu na alternativní paliva, aby donekonečna nedělali "spalováky". Proč Vám to tolik vadí, když jim chcete dát volnost a splní normy?

Já už se v tom totiž opravdu ztrácím. K čemu jsou tedy podle Vás normy na CO2? Jednou tvrdíte, že protože "maji i lepsi emise skodlivych latek", podruhé zase "Normy na ty skodlive latky mame uz nejaky 25 let ne? Ale tema nijak neudelate castecny prechod na alternativni paliva". Jediné, co již od Vás vím, že normy na CO2, nejsou na CO2, protože to u automobilů zase tolik nevadí, vadí jen

v cementárnách a energetice;-D

0/−1
10.10.2018 18:52

J77i90ř88í 22S28c54h69w59a53c12h 8348234828196

zamotal se do toho totálně ty, je to prostě na tebe moc složité.....a jelikož jsi evidentně přesvědčen o své pravdě, tak jakékoliv vysvětlování bude ztráta času.....Rv

0/0
10.10.2018 23:19

E64m45i94l 30N67o90v67á59k 1985923490884

O jaké "mojí pravdě" to prosím Vás mluvíte? Račte si mé příspěvky přečíst pořádně (klidně několikrát). Má tvrzení v nich žádná nejsou, (pokud tedy nepočítáte větu "Teda bruslíte v tom hezky") pouze kladu otázky panu Karáskovi, který si v odpovědích evidentně protiřečí.

0/0
11.10.2018 8:50

P97e86t38r 12Š40k79o21d40a 5477960444320

No jo, tady se honíme za dalším snižováním emisí, pak přijedete do Řecka a potkáváte běžně takové kouřící popelnice, že vám to hlava nebere.

0/0
10.10.2018 13:23

J65o70s36e15f 94K32r53b16e31c 3787466943421

Přísnost na osobáky musí být. Hlavně že nám na silnicích jezdí tohle ("z vlastní zahrádky" z minulého týdne; datum na kameře rozhozené):

https://vimeo.com/user90455697/review/294333806/72082eab37

0/0
10.10.2018 12:38

V78l67a73d64i86s32l38a23v 35Ž15i80d61e65k 3728320810

Náklaďáky jsou taky normu, nikdo by dnes starou Liazku vyrobit nemohl.

+1/0
10.10.2018 12:45

J12o97s34e96f 97K84r44b34e95c 3337926963271

Chápu, ale nechápu, jak tohle může projít na STK.

+1/0
10.10.2018 12:46

V45l90a64d59i65s44l47a41v 71Ž72i41d57e98k 3368570100

To taky nechápu.

0/0
10.10.2018 12:48

J10i24ř70í 86S42c98h96w44a96c17h 8808694888296

protože tam mají "nějaké předpisy EU" takzvaně "na háku"......;-)

0/0
10.10.2018 13:13

T61o36m14á30š 38K86u44c69h10a23ř 3667461638661

Protože opravit to reálně nejde, takže technická má cenu hodnoty vozidla.

0/0
10.10.2018 13:22

M61a34r65t37i45n 97K48a32r91á81s56e57k 9578653618308

No v CR obecne jsou v provozu vraky nad kterymi zustava rozum stat. A kdyz pak vyjedou do zahranici, kde je po chvili odchyti policajti a poslou an mistni STK, tak se jeste lidi vztekaji na "buzeraci"....

0/0
10.10.2018 13:28

J47o40s59e12f 83K21r94b72e32c 3367716233781

omlouvám se za nefunkční předchozí link...

https://vimeo.com/294333806

0/0
10.10.2018 17:24

T10o86m28á42š 59B80e39r54k56a 2135602834636

Přechod na EV bude velká změna. Jde o úplně nové návyky a nutnost přípravy infrastruktury, ale určitě se to vyplatí. Opravdu se přejde na EV až s autonomními vozy, kdy ve městech nebude potřeba auta vůbec vlastnit a veškerá doprava bude formou služby. Jako s taxíkem, ale výrazně levnější. V takovém případě se spalováky nevyplatí už ani ekonomicky.

0/−1
10.10.2018 12:37

D86a80n38i55e40l 86A22d44a60m 2457980331163

Názorný příklad nekompetentnosti EUropolitiků. O technickém řešení nemají páru, zato jsou často pod parou, jako předseda Juncker.

0/−1
10.10.2018 12:37

V59l50a54d42i71s75l21a60v 78Ž13i55d70e38k 3328120490

Toto rozhodavali ministři životního prostředí. EK navrhovala 30 %.

0/0
10.10.2018 12:46

D17a84n13i97e32l 36A41d85a50m 2977260811913

Kolik odborníků na vývoj spalovacích motorů má ta EK?

Myslím, že má jen 27 odborníků na nesmysly.

+1/−1
10.10.2018 12:56

M87a51r67t95i60n 57K33a93r15á58s28e21k 9878743308598

Primo EK asi zadneho, proto taky normy pro auta pisou z velke casti samy automobilky....

0/0
10.10.2018 13:20

D51a83n25i82e21l 58A95d90a47m 2137610281273

...a proto si dají nesplnitelné závazky...;-D;-D;-D;-D

0/0
10.10.2018 13:24

M11a85r35t23i43n 95K21a67r28á70s36e51k 9918833898978

Presne tak, uz pres 20 let si davaji nesplnitelne zavazky, ktere pak nejakym zazrakem plni....

0/0
10.10.2018 13:27

D49a13n24i52e20l 29A48d73a97m 2757140401183

A automobilky pak platí miliardy € na pokutách, protože nesplnitelné závazky musí nějak ošulit.

0/0
10.10.2018 13:34

J10i68ř19í 30S42c86h40w27a35c62h 8618854628406

ale ty závazky splnitelné samozřejmě byly (plní je dnes naprosto běžně). Pokuty platí proto, že je ošulily z důvodu úspor nákladů, aby více vydělaly.

+1/0
10.10.2018 23:34

J26i96ř21í 84S16c13h16w56a14c22h 8248124578756

Pro mne je produkce CO2 problém druhotný. Já nevím (na rozdíl od mnoha zdejších diskutérů) zda CO2 vyprodukovaný člověkem má na globální oteplovaní vliv velký, malý nebo žádný. Ale jsem ochoten nějaký jeho vliv připustit, ale to je nepodstatné.

Snahu o jeho omezení vnímám v naprosto jiné rovině, o které se vůbec nemluví. Omezení produkce CO2 pod fyzikální schopnosti spalovacího motoru znamená omezení počtu spalovacích motorů, přechod na plugin hybridy čí elektromobily, a to pro mne znamená to hlavní: méně zamořený vzduch spalinami, který dýchám ve velkém městě 24 hodin denně, nějaké globální přímé a nepřímé emise v konfrontaci s lokálním znečištěním mám u zadnice.;-)

+1/−1
10.10.2018 11:49

V15l73a69d96i44s62l87a61v 35B81u82r63y57š21e18k 1849882897574

tak však ani snižování CO2 u aut nemá zastavit či zpomalit globální oteplování, ale snížit spotřebu fosilních paliv u aut a přinutit výrobce a spotřebitele, těm se to líbit nebude, k přechodu na bezemisní auta ze kterých nejde čmoud a saze a které když budou jezdit po městech, tak se v nich bude mot i normálně dýchat

+3/0
10.10.2018 12:08

P42e84t42r 81Č78e92r54m12á96k 9628615259300

Ta rovina je trochu jinde a to finanční. Limity co2 na úrovni EU jsou pouze doporučené průměry které je možné překročit (ale zaplatit). K tomu existuje čilý obchod s emisnímy povolenkami, a také klauzulí o tom že auto s elektrikou se započte do průměru hned 2x (a samozřejmě s nulou).

Suma sumárum především business, že by to vytlačilo spalovací motory se nedal říct, jednak hodně automobilek s vědomím tohoto schválně při letošních homologacích trochu hodnoty pustili (aby se jim pak úspora vykazovala snadněji) a jednak metodika měření je stále nedc a jak se změní nebo upraví za 13 let težko soudit.

0/0
10.10.2018 13:37

T71o38m69á59š 56K87u26c64h95a62ř 3187591598331

Pokud mám věřit smysluplnosti tohoto rozhodnutí, pak chci znát čísla, tedy jaké jsou typické přímé i nepřímě emise vzniklé v souvislosti s výrobou a provozem auta se spalovacím motorem a elektromobilu, tedy včetně emisí vzniklých při výrobě baterií, elektřiny, těžbě ropy, výroby paliva a jeho distribuci. Chci opravdu na číslech vidět, jaký je rozdíl mezi těmito dvěma druhy pohonu. Protože z dílčích informací, které se mi podařilo dohledat se zdá, že minimální. :-P

+7/−2
10.10.2018 11:15

T30o51m98á92š 13K38u22c66h27a72ř 3877361258651

Pane Bláho, pokud ty informace máte, tak místo mínusek sem s nimi. ;-)

+1/0
10.10.2018 11:41

D69a43v59i38d 29T30e48r36i48n78g25l 9397424690

Pokud mate zajem o vsechny dokumenty,podle kterych se rozhodnuti EP,EK,rozhoduje,zaznami jednani,argumenty pro a proti,a vse co se tyka rozhodovani,neni nic jednodussiho nez se na prislusne organy obratit.Podle zakona vam musi vse poskytnout.

http://obcan.ecn.cz/index.shtml?apc=pj--1-141179&sh_itm=35eab02658c799e6801846af684ee956&add_disc=1

0/0
10.10.2018 11:52

P25e29t46r 28B69l42á94h77a 6750207619313

;-D;-D;-DNa těchto diskuzích je hrozná sranda, jak se tady bojuje a nadává o něčem, co už je dávno rozhodnuto, spalovací auta končí a postupně je nahradí EV. Ale něž to tady v ČR pochopíme, tak se budu chodit do diskuzí bavit a budu vkládat další nové rekordní prodej EV ;-D;-D;-D

0/−1
10.10.2018 12:00

T26o42m25á12š 41K83u10c89h49a39ř 3927741988311

Než budou v ČR nahrazena auty na baterky, tak už bude dávno vymyšleno něco lepšího, ale ČR bude teprve budovat síť dobíjecích stanic. Podobně jako to bylo s DVBT.;-)

0/0
10.10.2018 13:26

V14l10a13d71i53s34l23a82v 33B57u56r67y88š96e94k 1369472817614

čísla, pořád čísla, to je demagogie, čísla, dneska jsem se v Brně nadýchal 1 kila sazí, přitom provozem aut především dieselových to bylo 999,7 g, emise vzniklé při výrobě byly z toho jednoho kila sazí 0,12g, ty číslo, tady máš čísla

0/0
10.10.2018 12:12

P18e67t26r 19S16p62a22t96z58i69e35r79e17r 7344942435734

Jak je vidět, tak když se zvláště čechům sáhne nějak na jejich modlu největší..a to jsou auta...tak se zlobí a kopou a nadávají........stejně jako ve vedlejším článku o vození dětí do škol....taky se tam poukazuje na nesmyslnost aut.......a pak že češi jsou hlavně ateisti....kdepak..je tu nová víra...v automobilismus a plechové miláčky...a proto má každý doma minimálně jedenoho...lépe dva....

Teď vážně...je potřeba si uvědomit, že díky automobilismu si opravdu planetu likvidujeme rychleji než rakovina svého hostitele. Člověk má být tvor inteligentní a má si sám uvědomit, že to co se děje nyní...nemá s kvalitou života na zemi vůbec nic společného. Život stojí na dobré vodě, zdravém vzduchu a kvalitní půdě....nikoliv na autech nebo penězích....a to je potřeba si uvědomit. A navíc člověk ve své egoistické namyšelnosti nelikviduje jen sebe..ale i ostatní faunu i floru. Když se v lese srazí srnka..tak se říká jak je hloupá když vběhla do cesty.......není tomu tak...srnka je v lese doma...a tak ne že srnka šla přes cestu...ale cesta vede přes les.

+1/−2
10.10.2018 10:56

T72o75m17á88š 76K91u29c42h77a83ř 3367411108511

Elektromobil nabíjený elektřinou vyrobenou z větší části spalováním tento problém ale neřeší.

+1/−1
10.10.2018 11:19

T43o66m36á27š 68K94u41c85h61a47ř 3707101848731

On je totiž problém v tom, kolik tun a s jakou účinností a s jakou produkcí CO2 celého řetězce na kWh za den přemístíme. A dokud není Sahara zasravěna solárními články a elektřina je tak z větší části vyráběna spalováním čehokoli, v lepším (možná) případě atomem, tak eletromobily CO2 vůbec neřeší.

+1/0
10.10.2018 11:48

J86i31ř86í 81S71c10h92w73a18c84h 8118774498276

a jak jsi přišel na to, že cca "30-40-50%" se rovná "nic"

0/0
10.10.2018 12:00

E85m30i43l 22N32o37v35á37k 1725673670254

Opravdu může automobilismus za všechny ekologické problémy světa? Elektromobilitou se tyto problémy mají podle Vás vyřešit? Nebo chcete automobily rovnou zakázat? A v čem jsou podle Vás Češi tak specifičtí oproti jiným národům?

Můžete tyto Vaše hluboké myšlenky trochu rozvést?

+1/0
10.10.2018 11:21

Najdete na iDNES.cz