Diskuse k článku

Hloupá překážka: Chybí jednotný systém dobíjení elektromobilů

Elektromobilita je hlavně z pohledu evropských úředníků prezentována jako jediná správná cesta automobilového průmyslu. Používání elektromobilů ovšem brání nejen vysoké ceny aut, ale i některé vysloveně hloupé překážky. Třeba dobíjení na veřejných stanicích je podstatně komplikovanější než u normálních benzinek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V56í48t 68O35ž37a51n86a 1828918785494

Nic horšho než Plyfazer si ČEZ vybrat nemohl!

+1/0
7.12.2018 19:43

J79o20s27e57f 58Š52o35l24t68e32s 8274318940413

To je pravda. Zvlášť když si klidně mohl vybrat českého provozovatele.

0/0
7.12.2018 20:05

K98a98r98e51l 57M86a78z51a90č 3747363836389

Za současných technologií, cen a infrastruktury je elektromobilita tak, jak je pojímána, obrovský nesmysl.

Ona totiž není ani ekologičtější než nové benzínové motory. Jestli EU bude takto silou dále postupovat, vyvolá je krizi a nepokoje. V Francii to už začalo - jedním z důvodů původně plánovaného zdražení benzínu je podpora "ekodopravy". Dnes tady byl také článek o tom, kolik lidé přijde o práci atd.

+3/−7
6.12.2018 22:52

P64a32v74e32l 97S23o60b66o43t17k21a 5150414

Nechte to na trhu.

+2/0
6.12.2018 19:58

J92a80r68d25a 86S25o51k13o42l 1196868821921

Takže jako vždy. Pravice neví co dělá levice Rv

0/0
6.12.2018 19:28

P36a91v91e40l 74S65o82b25o50t84k14a 5980514

Ale kdepak.

Vědí to moc dobře, a levice naopak ví moc dobře co dělá pravice, proto teď vyplouvá na povrch tolik korupčních afér.

0/−2
6.12.2018 20:33

M98a96r27t47i42n 64P43r46o81k47o58p 6206157200955

Nový rodinný pětimístný EV hatchback stojí již od cca 900 000,- . A je jedno jaký konektor napětí, nebo proud používá.

Je opravdu problém systém nabíjení , nebo někdo v předtuše , že EV tak už neuspějí hledají objetniho beránka na kterého ten nápad hodí ?

Protože nebudou chtít uznat že od začátku to byl nereálný dráhy sen pro "elitu".

0/−2
6.12.2018 18:52

J23o23s28e42f 22Š21o40l67t39e51s 8254798390743

Tak když si vezmu třeba Kia Niro, tak tu máte ve fosilní verzi již od 610 tisíc. Plug-in verze stejného modelu stojí od 984 tisíc, nicméně když si zjistíte rozdíly ve výbavě, tak je rozdíl jenom asi 100 tisíc korun. A elektrická verze bude stát asi 1,1 milionu. Takže jenom asi o 200 tisíc korun dražší než spalovací verze s 1,6 benzínem. Přitom bude mít 150 kW, zrychlení kolem 6 s na 100 km/h, dojezd 500 km a prakticky nulové provozní náklady. Za jak dlouho projezdíte 200 tisíc? Docela rychle. Započítejte do toho taky to, že nemusíte každý rok na prohlídky do servisu, tady se jezdí obrok a nic se v podstatě nemění, jenom brzdovka, stěrače a kabinový filtr... A jezdit můžete asi za 30 halířů na km. Benzínová verze by jezdila tak za 2 Kč na km. Při takovém rozdílu se vám cenovka vrátí po ujetí méně než 80 000 km.

+1/0
7.12.2018 20:11

K19a64r28e39l 82N25o98v14á45k 8914481500376

No tak to by mohla EU v rámci politiky snižování elektroodpadu nařídit USB-C, ne?

0/0
6.12.2018 18:12

A91n55t20o92n26í55n 77S15v54o71b90o79d18a 3854843869792

projeďte Evropu autem na LPG a budete potřebovat několik redukcí, takže nic nového :-(

+3/0
6.12.2018 17:19

M12a23r28e65k 51J71a48n54e86č79k23a 1967236243961

To není nic nového, protože každý výrobce vždy chce prosadit své řešení konektoru a je to napříč elektrotechnickým odvětvím již dlouhé roky zcela běžná věc. Stačí se jenom podívat na rozdílné síťové zásuvky v domácnostech v jiných státech. A ony LPG redukce se vám vlezou v pohodě do menší krabičky všechny, ale ty potřebné nemalé konektory s kabely pro elektromobil vám zaberou velkou část kufru ;-)

+1/0
6.12.2018 17:56

A30n71t88o40n46í95n 15S86v23o29b41o59d73a 3674903449892

dnes stačí jeden univerzální kabel na běžné dobití

0/0
6.12.2018 18:07

M27a59r14t68i47n 24K73a88r68á31s77e11k 9898343408738

V EU je standardní konektor CCS, který mají všechny nové budované stanice i většina starých stanic. Stejně tak logicky používají tento konektor u aut (krom nissanu)

+2/0
6.12.2018 18:32

P77a65v21e65l 23O96t49i64s26k 2236781387

nejde ani tak o konektory ale o způsoby placení

0/0
6.12.2018 22:46

M51a17r93t23i22n 31M61a33i95k47s26n13a51r 3254723168452

Mě by asi ani nevadilo, pokud by šlo místo čipů používat čipovou občanku... :)

0/0
6.12.2018 13:42

J64o44s27e50f 34Š42o92l23t78e78s 8614458170293

Tohle ovšem už neplatí. Jednotný systém skutečně neexistuje, ale existuje zákonná povinnost, že i když ke stanici přijede zahraniční zákazník bez registrace, musí mít nějakou okamžitou možnost si nabít. ČEZ to takto řeší přes službu Polyfazer (aplikace v mobilu). Ostatní to řeší zase jinak. Nicméně ta možnost existuje, byť zpravidla není moc ekonomická.

+1/0
6.12.2018 13:14

J81i96ř60í 20S40e78h70n16a75l 6225188222536

Proc musim mit mobil (zrejme s datovym pripojenim a potazmo roamingem), abych si natankoval (nabil) auto? Proc proboha nemuzu normalne zaplatit hotove nebo kartou jako za benzin nebo za noviny v traficea v klidu odjet?

Proc si lidi myslej ze je normalni se furt ohanet najekajma aplikacema v mobilu, ktery ale z principu vubec potreba nejsou? Vam to prijde normalni, pouzivat misto penez aplikaci, resp. pouzivat penize a jeste k tomu aplikaci?

+5/0
6.12.2018 14:06

J68o72s49e20f 55Š33o91l19t76e23s 8924338650683

Placení hotově nebo kartou je holt drahé na obsluhu nebo složité z hlediska poskytovaných služeb... Ale je pravda, že to lze řešit.

+1/−1
6.12.2018 14:23

J79i29ř18í 82S53e44h11n19a83l 6685288212956

Ale blbost. Je to stejne v pohode jako placeni kartou kdekoliv jinde. Jasne ze si banka strhne poplatek, ale to je stejny jajko u jakykoliv jiny transakce. Samozrejme technicky ani financne neni zadny problem aby to fungovalo stejne jako bezobsluzny stojan s benzinem, ktere jsou vsude na svete samozrejmosti (akorat u nas ne).

Skutecnej duvod je jedinej - provozovatel taktizuje, chce si udelat stalou klientelu na ukor ostatnich atd. Pausaly, tarify, proste z toho delaj sluzbu, misto zbozi. Kdyby takhle postupoval kazdej, tak mate v mobilu aplikaci k pekari, aplikaci do trafiky, aplikaci do hospody, aplikaci k jinymu pekari, aplikaci k verejnymu zachodu na dalnici, ale jinou aplikaci k verejnymu zachodu v metru, protoze to provozuje nekdo jinej. Takhle to fakt delat nejde. Kdyz pojedete do ciziny, budete napred tejden instalovat mistni aplikace abyste se najedl, napil, vy.... a podobne. A i tohle je jeden z duvodu proc v soucasnym pojeti je ta elektromobilita naprosta blbost. Nejen ze to nefunguje technicky, ale jeste to bere cloveku svobodu a prudi ho to s takovejmahle kravinama. Prijedete vystavenej k nabijecce a zacnete zkoumat jak vubec zaridit abyste si mohl nabit. A v krajnim pripade to vubec nepujde. Ono je neco jinyho jezdit doma kolem komina, nabijet v garazi a obcas nabit na nejaky z vyzkousenejch nabijecek kde uz to mam zmaknuty, a neco jinyho je vzit proste auto, platebni kartu a v pohode jet kam me napadne. To prvni jde, to druhy nikoliv. Resp. par geeku je ochotnych to absolvovat, bezny clovek ale ne. Dokud se s timhle nezatoci tak se na masovou elektromobilitu neda vubec pomyslet. Polovina obyvatelstva tohle vubec nezvladne, zatimco prijet k pumpe, dat do nadrze bud zelenou nebo cernou hadici a pak jit dovnitr jakymkoliv zpusobem zaplatit zvladne uplne kazdej.

+4/0
6.12.2018 16:24

J15i85ř73í 21S74e22h34n80a68l 6205158222356

A mimochodem, je mnohem jednodussi udelat jednorazovou automatickou transakci platebni kartou a vydat z tiskarny na stojanu uctenku, nez si vest databazi uzivatelu, jejich cipu a parovat s tim ty transakce. Tyhle obstrukce navic provozovatele stojej dalsi usili a musej bejt drazsi, nez kdyz to bude bez nich.

+3/−1
6.12.2018 16:28

M60i94r88e86k 83T96u46r54e15č46e94k 4913102380102

V devititi obchodech z deseti zaplatim pohodlne (a rychle) jakoukoliv kartou, cena je stejna jako pri placeni hotovosti. Tak PROC je neco "složité z hlediska poskytovaných služeb" a navic drazsi kdyz se zase jedna jen a jen o bezny produkt ???

0/0
6.12.2018 21:37

J33o71s39e35f 85Š15o79l23t70e37s 8284228900563

Protože nabíjení není jako nalévat benzín. Můžete platit za kWh, což se dělá blbě předem, můžete platit za čas nabíjení... Dokonce jednorázový poplatek za nabití apod.

0/−1
6.12.2018 21:48

P55a47v48e72l 48O31t75i57s87k 2786401377

A v čem konkrétně je to problém platební kartě je jedno jestli platí za kWh nebo za čas, prostě zaplatíte vyměřenou částku, a platba předem, no netvrdte mi , že v dnešní době nelze udělat nabíječku tak že si třeba natukal kolik kWh chcete, nebo čas a zaplatil a nabíječka by se po dosažení zaplacené hodnoty prostě vypla, na tom přece není nic složitého.

0/0
6.12.2018 22:44

J98i68ř40í 68S73e78h29n33a51l 6685858422816

Totez byste mohl o u benzinu. Tam nastesti takova blbost nikoho nenapadla. Platit oredem kartou za kWh samozrejme muzete, a to snaz nez platit predem za litry benzinu, coz jde taky uz desitky let. Nehledejte problem kde zadny neni.

+1/0
7.12.2018 7:26

T98o74m89á19š 72G22r68o27s42s24m89a49n54n 6604658602111

Proc to neresit hned ze? Staci se poucit z mobilu. Kazdy vyrobce ma jiny typ nabijeni. U mobilu je to malickost ale resit auta az kdyz je pozde je trosku mimo misu. V tom by se to melo sjednotit hned v zarodku. Pak budu vozit plny kufr redukci aby si vubec nabil auto

0/0
7.12.2018 16:07

T81o47m16á73š 52K24u12c96h59a47ř 3217361318951

Vrážet peníze do bateriové elektromobility mi přijde asi jako vrážet peníze do veterináře, aby zachránil život neživotaschopnému kotěti, co se narodilo jen se třema nohama, jedním okem a bez ledvin.

I když nakonec za spoustu peněz (dotací) kotě bude chvíli žít, vždy bude mít jen tři nohy, jedno oko a denně bude na dialýze.:-/

+4/−1
6.12.2018 12:23

M79a85x 15D49e75v81a96i69n66e 6244390507979

Někteří si nekupují elektromobil kvůli ekologickému cítění, ale kvůli požitku z jízdy (zrychlení, styl ovládání plynu a brzdy atd.).

Zdar Max

+1/0
6.12.2018 23:03

F54i83l39i74p 72T84ř18e83b46a 6983610678256

Čert vem platby a stanice, ale proč se na jednotné ZÁSUVCE nedohodnou alespoň automobilky?

+5/−1
6.12.2018 12:05

T65o58m20á71š 67K93u12c62h27a57ř 3807781548611

Bojkotují elektromobilitu? ;-)

+2/0
6.12.2018 12:24

M30a98r49t46i16n 37D83u60f98e15k 3632817608584

Nikoliv. Ale znáte to. Každý začal svou cestu někde jinde. Jeden v Koreji, další v Japan, další v USA.

0/0
6.12.2018 16:28

M20i71r12e68k 49T23u24r80e14č18e13k 4673822130522

To same pocitace se vyrabi po celem svete a tradá!! Vsechny funguji stejne vsude, a jejich interface, USB ports, WIFI, Bluetooth, HDMI a jine vychytavky take a bez sebemensiho problemu...

0/0
6.12.2018 21:46

M30a21r26t90i16n 62D31u26f98e21k 3312187378734

Máte pravdu, ale jen při pohledu ze současnosti. Vždyť vývoj počítačů běží desítky let a zaznamenal obrovský pokrok a ms dos se etabloval až časem. Commodore, Atari a další vyvíjely vlastní systémy, které byly posléze poraženy.

+1/0
6.12.2018 21:59

J59a72r61o39m29í12r 67K47r19á75l 4850219164849

K tomu bych dodl jen: bohužel. :-/

0/0
7.12.2018 11:35

J67o42s97e33f 26Š76o94l61t43e70s 8444678140183

Už se dávno dohodly. Musely. Nařídila to EU. Takže od minulého roku musí mít všechny rychlonabíjecí stanice CCS konektor, pomalé nabíjecí stanice Mennekes Typ 2 a všechna auta v podstatě nuceně přešla na CCS, dokonce i nový Leaf v 60 kWh variantě bude mít asi už CCS.

+5/−1
6.12.2018 13:15

V80í51t 49O12ž92a72n75a 1438538935304

bohužel nebude. R.I.P. Leaf

0/0
7.12.2018 19:48

J73o33s28e53f 78Š81o39l75t19e20s 8244538870203

Tak ono to zatím není taková trága, Chadema jsou až na výjimky stále všude.

0/0
7.12.2018 20:05

F14i56l82i77p 10T95ř58e67b10a 6433100948446

"Jen výjimečně narazíte na stanici, která nenabízí všechny tyto možnosti."

Naposledy, když jsem hledal benzínku, která bere CCS, ujel jsem 80 km.

+1/0
6.12.2018 11:58

R70a14d91e94k 66N63e79u32m55a31n38n 5252262648855

začal jsi hlkedat v Drážďanech?

0/0
6.12.2018 18:31

J74a42r70o41m35i57r 14N61o71v86a70k 1263304765740

Je velmi zvláštní že EU ač strká svůj nenechavý r*pák téměř do všeho toto nevzrušuje. Stejně jako se v zásadě podařilo prosadit jednotné nabíjení u mobilních telefonů tak se musí direktivně prosadit i jednotný způsob nabíjení elektromobilů. Jinak ty jejich fantasmagorické kecy o přechodu na elektromobilitu nezní moc přesvědčivě ..

+4/0
6.12.2018 11:36

J60o53s45e80f 43Š41o48l16t32e57s 8314558330343

Už se dávno stalo. Viz výše. EU nařídila jednotný rychlonabíjecí standard CCS a ten se vyžaduje.

+1/−1
6.12.2018 13:16

P36e55t70r 79V41a12r23g67a 3675343130450

stalo, ale zbytečně brzo ;-D

Sjednocení u mobilů nastalo, až jich mezi lidmi byly milióny kusů, takže tady začali zbytečně brzy ;-)

0/0
6.12.2018 21:16

J55o86s42e93f 76Š19o15l34t53e63s 8644728290143

Nabíječka mobilu stojí 50 Kč na výrobních nákladech. U rychlonabíječky auta je to cca 300 tisíc.

+1/0
6.12.2018 21:47

P40e11t32r 34V12a98r81g16a 3475623430690

Já to chápu - ale po sjednocení u mobilů volali lidi roky než k tomu došlo a "lidi to chtěli" a to už mobil byl dávno běžným produktem.

U EV je tomu dneska obráceně - ještě to ani zdaleka nemá významné část a už do EU protlačila silou, aniž "lid to žádal" ;-D

0/0
6.12.2018 21:49

J59a95n 42S57v39a76t23e18k 4388126598446

Smysluplné řešení by spočívalo v určité rozměrové unifikaci zdrojů (baterií, chcete-li), kdy by řidič přijel na "pumpu" a tam by obsluha jednoduchým způsobem vyjmula zdroj (baterii) z auta a nahradila jej již nabitým. Výhodou by bylo zrychlení "tankování" a navíc možnost rozložení nabíjení (nejen za přítomnosti elektroauta) na 24/7.

Kdyby se výrobci dohodli na jednotné konektivitě zdroje (baterie) k rozvodům elektroauta a na rozměrovém a tvarovém sjednocení zdrojů, odpadla by asi největší překážka k rozšíření "elektromobility". Navíc by takto časově přívětivý způsob "tankování" elektrické energie umožňoval státu v budoucnu "hrát si" s tzv. "silniční daní" (u běžného paliva benzín/nafta je speciální daň). Někteří řidiči by sice dál "dobíjeli" doma, mnoho z nich by však (zejména při delší cestě) možnost rychlé (byť dražší) varianty "tankování" asi uvítalo.

Nicméně i výrobcům mobilů to trvalo pár let, než se na něčem dohodli, takže dohody na unifikaci zdrojů (baterií) do elektroauta, umožňujících rychlou výměnu na "pumpě", se asi jen tak nedočkáme...

+2/−7
6.12.2018 11:24

J25i36ř78í 24P28a11u12l 3166255687822

Švýcaří něco takového zkoušeli(-jí) u autobusů MHD, ale tam je trochu jiná situce, ve vámi popisované variantě by baterie nemohla být majetkově součástí auta, ale majetkem provozovatele daného systému. A ten systém by asi celosvětově nemohl být jeden.

+1/0
6.12.2018 11:46

M18i36l66a12n 77K43r55á15l 8363568231741

Představa že vyjedu s novou teslou ze showroomu za 2,5 míče a při prvním "natankování" mi dají 10 letou baterii- k nezaplacení;-D

+2/0
6.12.2018 13:48

M45i74r56e31k 16T42u51r90e32č72e29k 4743662830542

To je taky prvni co me hned napadne pri tom "genialnim napadu" vymeny superdrahe baterie, jeden z nejdrazsich komponentu elektroauta.

Nehlede na to, ze napr. benzin si natankuji a obslouzim se sam a behem par minut, na vymenu nekolikatunove baterie musi byt specialni (kvalifikovana) obsluha a zarizeni, coz zase mnohem prodrazi udajnou vyhodu "levnejsiho" provozu elektroauta.

0/0
6.12.2018 21:55

K36a33r43e42l 67R52y80s 9733749300499

No to by spíš bylo tak, že byste měl o poznání levnější Teslu bez akumulátorů a akumulátory byste měl půjčené - aby byly v použitelném stavu by byla věc firmy, která by to půjčování a dobíjení provozovala, stejně jako to teď funguje třeba s plynovými bombami.

+1/0
6.12.2018 22:22

P55a16v59o68l 14K39u87b79r64a48n 6829360550842

Skúšalo sa to - moc sa to neujalo. Ľudia chcú mať auto celé svoje a nie platiť ešte niečo navyše každý mesiac.

+1/0
7.12.2018 8:24

M19a35r40t27i14n 93P81l12z75á70k 2597989328794

Teď jsou baterky naskládány doslova všude, vyplnuji každé volné místečko v podvozku. Pokud by měla auta používat výměnný akupack, který by měl unifikovaný tvar a rozměry a byl přístupný zvenku kvůli výměně, narostly by rozměry auta, případně značně klesla kapacita baterie, nemluvě o vyšším těžišti atd

+3/0
6.12.2018 13:59

Najdete na iDNES.cz