Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Drtivá většina Čechů odmítá elektromobil, přestože v něm nikdy neseděla

Víc než třetina Čechů (35 %), kteří si plánují koupit nové auto, sáhne po benzinovém, 15 % po dieselovém, 13 % po hybridním a 4 % po voze na CNG nebo LPG. Téměř třetina (31 %) se dosud nerozhodla. O elektromobilu uvažují jen 2 % zákazníků, ale zároveň 82 % přiznalo, že s tímto typem auta nemají žádnou osobní zkušenost.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Vyplývá to z exkluzivního průzkumu, který již po šesté zpracovala poradenská společnost EY. Probíhal letos v listopadu a zúčastnilo se ho 568 lidí. Stejný průzkum zároveň proběhl i v Maďarsku, Rusku a v Turecku. Jde převážně o privátní zákazníky, přestože nejde vyloučit, že někteří oslovení si koupí auto jako podnikatelé na IČO. Mezi jednotlivými zeměmi panují často velké rozdíly. O koupi nového auta například uvažuje 50 % Čechů a 68 % Turků, ale naopak pouze 37 % Maďarů či celých 80 % Rusů.

Osmdesát procent Čechů plánuje nákup aut do půl milionu a pouze 3 % nad milion korun. Ačkoli benzin preferuje stále největší procento dotázaných (35 %), je to výrazně méně než před rokem (50 %). Naopak vyrostl zájem o nějakou formu hybridního (z 6 na 13 %) a plynového pohonu (z 2 na 4 %). Preference dieselu klesla ze 17 na 15 %. Nejvíc se však změnil podíl nerozhodnutých – z 22 na 31 %. Významný rozdíl je v tom mezi muži a ženami. Až 37 % žen není rozhodnuto (proti 25 % mužů), zatímco muži naopak preferují hybridní motory (v poměru 19 ku 6 %).

Pouze 2 % však uvažují o elektromobilu, což je stejně jako před rokem. Méně je to jen u Rusů (1 %), naopak zájem má 7 % Turků a 9 % Maďarů. Průzkum zároveň odhalil, že respondenti mluví o něčem, s čím nemají zkušenost. V elektromobilu nikdy nejelo celých 82 % dotázaných, ani jako řidiči, ani jako spolujezdci.

„Možné výhody elektromobility Češi spatřují především v potenciálním snížení provozních nákladů. Ty ocenila více než polovina řidičů zvažujících si koupit elektromobil. Jejich rozhodování ve značné míře ovlivňují i plánované regulace, a to především na úrovni větších měst. Pro tyto řidiče je důležitým momentem i snižování emisní a hlukové zátěže,“ dodává k tomu Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor, a nabízí i opačný pohled. „Hlavním limitujícím faktorem jsou naopak stále vysoké pořizovací ceny těchto typů automobilů – trnem v oku je to 67 % řidičů.“

Průzkum EY odhalil i několik dalších zajímavých skutečností. Například pro 78 % respondentů, kteří uvažují o koupi auta s elektrickým pohonem, je velmi důležitá úroveň digitalizace vozu. Celkově je to důležité pro 45 % dotázaných. 9–12 měsíců je ochotno si počkat na vůz preferované značky jen 18 % respondentů, u auta s rozpočtem nad 1,25 mil. je to však už 100 %. Přes internet je ochotno si koupit auto jen 16 % Čechů. 

„Co se týče značek samotných, lze konstatovat, že Češi jsou specifičtí tím, že si udržují spíše neutrální postoj. Největší důležitost jim přikládají řidiči ve věkové skupině od 45 do 60 let, a i mezi nimi jde o méně než dvě desítky procent,“ uvedl Petr Knap.

Co naopak hraje prim při rozhodování, je cena, kterou za klíčovou považují dvě třetiny tuzemských řidičů. Zvýšenou důležitost pak přikládají i kvalitám, jako je předchozí zkušenost, bezpečnost a nízká spotřeba paliva. Naopak dobrý poprodejní servis považuje za důležitý jen zhruba 30 procent respondentů a konektivita ovlivňuje rozhodování v méně než desetině případů.

Téměř polovina řidičů využívá služeb nezávislých autoservisů. Vůle svěřit své vozidlo do péče autorizovaných prodejců navíc výrazně klesá se stářím automobilu. Zatímco u automobilu starého tři až čtyři roky by autorizovaný autoservis navštívilo téměř 70 procent respondentů, u vozidel starších osmi let jejich počet razantně klesá na 35 procent. Pro využívání služeb autorizovaných prodejců jsou důležité hlavně materiální výhody, především poměr ceny a výkonu, výhodný věrnostní program a případně spektrum doplňkových služeb.

Nabídka digitalizovaných prodejních a poprodejních procesů roste ze strany poskytovatelů každým rokem, nicméně český zákazník je ve využití online služeb stále opatrný, zvlášť u ojetých vozů. Při koupi ojetého automobilu by žádná z nich nepřesvědčila více než polovinu tuzemských vlastníků. Ti si naopak důsledně stojí za tím, že potřebují svůj vůz fyzicky vidět, než se rozhodnou koupi finalizovat. Pokud už některé ze služeb považují za užitečné, jde především o online záznam vozidla, servisní knížku nebo osvědčení o aktuálním stavu vozu.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...