Drahé kovy se z jedné třetiny využívají v autoprůmyslu, v klenotnictví jen z...

Drahé kovy se z jedné třetiny využívají v autoprůmyslu, v klenotnictví jen z pětiny. | foto: Newspress

Auta jsou pokladnice drahých kovů. Ceny rekordně rostou, výroba zdražuje

  • 22
Mám tě ráda jako měď! Kdyby dnes natáčeli film Byl jednou jeden král, tak by pohádková Maruška možná použila trochu jiné přirovnání. Automobily jsou stále dražší nejen kvůli většímu počtu povinných prvků bezpečnostní výbavy, ale také v souvislosti s prudkým vzrůstem cen nejčastěji používaných kovů. A bude hůř.

Mnozí svým autům říkají zlatíčka. Možná vůbec netuší, jak blízko jsou pravdy. Více než třetina všech drahých kovů končí právě v nich, zatímco ve špercích je to překvapivě jen pětina. Automobilky mají v tabulce prvků silně zatržené nejen železo či hliník, ale také zlato, stříbro, platinu či palladium. 

S autem si kupujeme i velmi malé množství (gramy či jen miligramy) těchto drahých kovů, které jsou kvůli svým vlastnostem nezbytné pro správné fungování katalyzátorů, airbagů a některých prvků elektroinstalace a integrovaných obvodů.

Zlato vzhledem ke své odolnosti vůči vlivům prostředí slouží především pro zajištění dobré vodivosti důležitých spojů v elektronických obvodech. Výborná elektrická a tepelná vodivost stříbra a jeho odolnost proti korozi pomáhají v některých prvcích elektroinstalace. A drahé kovy jsou i součástí stále rozsáhlejší elektronické výbavy moderních aut. 

Jen v českém průmyslu se celkově ročně zpracuje asi 150 tun stříbra, 10 tun zlata a 8 tun platiny. A velká část z nich směřuje do aut. Není tedy divu, že automobilový průmysl mnohdy do značné míry ovlivňuje i ceny těchto komodit, což se nejnověji projevilo na ceně palladia, které se používá nejen do katalyzátorů pro eliminaci nežádoucích emisí, ale rovněž v rozbuškách airbagů.

Roste i cena oceli, mědi a dalších kovů

Neroste však jen cena drahých kovů, ale i těch běžnějších. Také poptávka po oceli, mědi a hliníku letos dosahuje maxim, s tím rostou i jejich ceny. Bloomberg Commodity Spot Index, jeden z ukazatelů sledující vývoj cen nejdůležitějších komodit, vyskočil na nejvyšší hodnotu od roku 2011, přičemž kovy v letošním roce zatím vzrostly o 21 %. Podle analytiků společnosti JPMorgan Chase & Co. cena nejčastěji využívaných nerostných surovin, které obvykle tvoří asi 10 % výrobních nákladů běžného automobilu, od loňského března vzrostla o 83 %.

K dražším vstupům v autoprůmyslu notně přispívá i ocel, používaná pro výrobu celé řady dílů podvozků, motorů a kol. Rekordní růst její ceny má na svědomí především Čína (v současnosti suverénně největší producent), která omezila její produkci. A oživení světové ekonomiky zdražuje i železnou rudu.

Rychle roste cena mědi, hojně využívaná zejména v elektromobilech. Ty jí podle konzultační firmy Wood Mackenzie potřebují kvůli většímu množství kabeláže oproti autům se spalovacím motorům až třiapůlkrát více.

Lithium se „stěhuje“ do aut

S elektromobilitou souvisí i stále vzrůstající cena lithia, které se ve značné míře používá v bateriích elektromobilů. Většina článků totiž používá nějakou kombinaci lithia, kobaltu a niklu, jejichž ceny za poslední rok vyskočily minimálně o 47 %. Tuna uhličitanu lithného a hydroxidu lithného, z něhož se lithium získává, má v roce 2024 podle analytiků dosáhnout maxima kolem 340 000 Kč a 400 000 Kč za metrickou tunu, což by oproti dnešnímu stavu znamenalo v prvním případě nárůst cen o přibližně 43 % a ve druhém o více než 200 %.

To by s ohledem na jejich silné zaměření na elektromobily mohlo poškodit zejména Teslu a Volkswagen. A nelze se divit, že tyto i další značky hledají alternativní řešení, jako např. baterie s pevným elektrolytem, které tyto kovy nepotřebují. Tesla loni v únoru koupila za čtvrt miliardy dolarů firmu Maxwell Technologies a Volkswagen zase průběžně investuje stovky milionů dolarů do amerického start-upu QuantumScape. Aktivní v tomto směru jsou i další, zejména BMW a Ford.

Mnichovský výrobce slovy svého finančního ředitele Nicolase Petera očekává, že v letošním roce dojde k růstu cen jím nakupovaných komodit až o miliardu eur, přičemž očekává radikální zdražení především u rhodia, oceli a palladia. Není tedy divu, že BMW i další automobilky dlouhodobě pracují na tom, aby se v blízké budoucnosti mohly vyhnout růstu cen získáním potřebných surovin recyklací co největšího množství materiálů. 


Elektromobil