Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pražské ulice se uvolňují, stále jsou ale nejucpanější. Hlavně ve čtvrtek

  1:00aktualizováno  9:36
Pokud se chcete vyhnout nejhorší dopravní špičce v Praze, nevyjíždějte autem v úterý ráno a ve čtvrtek odpoledne. Po Brně pak raději nejezděte ve čtvrtek a v pátek odpoledne. V tu dobu jsou dopravní zácpy v moravské metropoli vůbec nejhorší v zemi.

Ilustrační snímek | foto: idnes video

Vyplývá to z průzkumu společnosti TomTom, která sledovala hustotu dopravy v Praze, v Brně a Ostravě a spočítala čas navíc, který řidiči stráví v dopravních zácpách.

Brno dostihlo Prahu ve dvou ze tří sledovaných parametrů: v celkové úrovni dopravní zácpy a odpolední špičce. Řidiči v obou městech musejí počítat s tím, že na cestě stráví kdykoli během dne o 27 procent a v odpolední špičce v průměru o 47 procent více času, než v době, kdy jsou silnice volně průjezdné.

V Praze je situace na silnicích nejhorší v době ranní špičky, kdy řidičům jízda autem trvá o 52 procent déle, v Brně je to 41 procent. Řidiči, kteří denně dojíždějí do práce v dopravní špičce v Praze, tak stráví za rok na cestách navíc 114 hodin, v Brně pak 101 hodin.

O poznání lépe se jezdí v Ostravě, kde řidiči stráví ročně na silnicích o 66 hodin více, než kdyby k zácpám vůbec nedocházelo.

Doprava v Praze se mírně lepší

Podle průzkumu se dopravní situace v Praze od roku 2008 s mírnými výkyvy zlepšuje. Metropole se v porovnání s velkými světovými městy nad 800 tisíc obyvatel umístila na 74. místě a v hustotě dopravy je na tom podobně jako Vídeň nebo Frankfurt nad Mohanem.

Čas strávený v dopravní zácpě

Česká republika

Praha: 27 procent

Brno: 27 procent

Ostrava: 18 procent

Údaj v procentech představuje čas navíc, který řidiči stráví v dopravní zácpě oproti době, kdy jsou silnice volné.

Praha se loni dostala do nejhorší dopravní zácpy ve čtvrtek 30. dubna, den před prvním ze dvou prodloužených květnových víkendů. Čtvrteční odpolední špičky v hlavním městě byly v tomto roce nejhorší z celého týdne, mezi 17 a 18 hodinou dosahovaly 51 procent. Naopak nejsnáze se odpoledne jezdí v pondělí, kdy na silnici strávíme o 42 procent času víc než v době, kdy jsou silnice volně průjezdné.

V ranních špičkách je doprava nejhustší mezi 8 a 9 hodinou, v týdnu je nejhorší úterý, v těsném závěsu je pondělní ranní špička. Relativně nejklidnější je v ranní špičce situace v pátek, kdy jsou silnice ucpanější o 37 procent v porovnání s klidovým stavem.

Jízda po Brně je snazší ráno

V Brně jsou ranní dopravní špičky snesitelnější, ty odpolední jsou naopak podobné jako v Praze, ve čtvrtek a v pátek mezi 16 a 17 hodinou, kdy hustota dopravy dosahuje maxima, jsou dokonce brněnské silnice hůř průjezdné než v hlavním městě. Nejvyšší hustota dopravy z celého loňského roku zde byla naměřena 15. října. Na vině byla kombinace deštivého počasí a řady uzavírek ve městě i na dálnici D1.

Světové metropole s nejhoršími dopravními zácpami

  1. Mexico City: 59 procent
  2. Bangkok: 57 procent
  3. Istanbul: 50 procent
  4. Rio de Janeiro: 47 procent
  5. Moskva: 44 procent
  6. Bukurešť: 43 procent
  7. Salvador: 43 procent
  8. Recife, Brazílie: 43 procent
  9. Čcheng-tu, Čína: 41 procent
  10. Los Angeles: 41 procent

Údaj v procentech představuje čas navíc, který řidiči stráví v dopravní zácpě oproti době, kdy jsou silnice volné.

Hustota dopravy ve světě vzrostla od roku 2008 o 13 procent, liší se však podle kontinentu. Zatímco v Severní Americe zhoustla o 17 procent, v Evropě pouze o dvě procenta. Důvodem je pravděpodobně ekonomický růst v Severní Americe. Údaje za Evropu silně ovlivňují jihoevropské státy jako Itálie a Španělsko, kde se hustota dopravy v posledních osmi letech výrazně snížila.

Takzvaný TomTom Traffic Index vychází letos už popáté. Loni sledoval dopravní situaci ve 295 městech ve 38 zemích na šesti kontinentech. Společnost TomTom má pro průzkum k dispozici 14 trilionů dat nasbíraných za osm let.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...