Tesla Model 3

Tesla Model 3 | foto: Jan Majurník

Německý hacker útočí na tesly, umí je částečně ovládat na dálku

  • 26
Devatenáctiletý hacker tvrdí, že se naboural do palubního systému více než 25 tesel ve 13 zemích. David Colombo tvrdí, že dokázal na dálku otevřít dveře a okna, zapnout rádio, zablikat světlomety, a dokonce nastartovat motor a začít „bezklíčově řídit“.

Němec, který se prezentuje jako IT specialista, také tvrdí, že dokázal deaktivovat systémy proti krádeži vozidel a zjistit, zda je v autě řidič.

Colombo původně na Twitteru tvrdil, že má v rukách „plné dálkové ovládání“ tesly, později objasnil, že nikdy nebyl schopen převzít obsluhu vozu tak, aby „ovládal řízení nebo zrychlení a brzdění na dálku“, píše New York Post.

„Ano, potenciálně bych mohl odemknout dveře a začít teslu ovládat,“ napsal na sociální síti. „Ne, nemohu zasahovat do řízení, pouze spouštět hudbu na maximální hlasitost nebo rozblikat světla,“ uvedl a zdůraznil, že na dálku řídit tyto tesly nemůže. Následně ovšem Colombo dodal, že jeho příspěvek nebyl o „zranitelností v infrastruktuře Tesly“, ale spíše o chybách, které dělají vlastníci aut.

Colombo na Twitteru také tvrdí, že dokázal deaktivovat Sentry Mode, technologii, která má chránit proti krádeži používající vestavěné kamery ve vozidle. Jakmile systém detekuje nebezpečí, začnou kamery zaznamenávat záběry z okolí vozidla. Záznam se poté přenese majiteli vozidla prostřednictvím mobilní aplikace.

„Mohl bych také zjisti, kde se auto nachází, zda je přítomen řidič a tak dále,“ tweetoval Colombo.

Původně také tvrdil: „Zdá se, že neexistuje způsob, jak najít vlastníky a nahlásit jim to.“ Poté ovšem uvedl, že ho Tesla kontaktovala a záležitost vyšetřuje.

Vlákno Colomba na Twitteru se stalo virálním a získalo více než 6 600 reakcí, 1 300 sdílení a téměř 300 odpovědí, všímá si New York Post.

Německý mladík se podle své stránky na LinkedInu specializuje na kybernetickou bezpečnost, první kus počítačového kódu prý napsal v deseti letech. Cílem jeho společnosti je „pomáhat každé firmě chránit se před neustále se vyvíjejícími a nebezpečnými hrozbami v kybernetickém prostoru“.

„Loni na podzim se generální ředitel Tesly Elon Musk zavázal, že bude spolupracovat s regulačními orgány na zajištění ochrany osobních údajů řidičů elektromobilů před hrozbou hackerů,“ připomíná New York Post.

„S rychlým růstem technologií autonomního řízení vzbuzuje zabezpečení dat vozidel větší obavy veřejnosti než kdykoli předtím,“ řekl Musk na konferenci o elektromobilech.

„Do roku 2025 bude odhadem 470 milionů vozidel, která budou připojena k počítačové databázi, což z nich udělá zralé cíle pro kyberzločince,“ píše New York Post. Očekává se, že do té doby bude mít automobilový trh s kybernetickou bezpečností hodnotu přibližně 4 miliardy dolarů.

Útok dronem

Magazín Quattroruote připomíná, že to není první případ, kdy se hacker proboural do systému Tesly. „Loni v květnu například dva němečtí výzkumníci zaútočili na palubní systém vozu Tesla dronem a převzali kontrolu nad stejnými funkcemi, o kterých informoval Colombo.“

Bezpečnostní výzkumníci Ralf-Philipp Weinmann z Kunnamon, Inc. a Benedikt Schmotzle z Comsecuris GmbH objevili chybu v zabezpečení v open-source softwarové komponentě (ConnMan) používané v automobilech Tesla, která jim umožňovala zaútočit na auta a ovládat jejich infotainment přes wi-fi. „Bylo možné odemknout dveře a kufr, změnit polohu sedadel, režimy řízení i akcelerace,“ popsal magazín Electrek.

„V tomto případě firma Elona Muska zareagovala aktualizacemi, které měly problém vyřešit,“ popisuje Quattroruote. Italský magazín si všímá, že firem zabývajících se kybernetickou bezpečností vozidel stále přibývá a dobře prosperují. Otázku ochrany aut před útoky hackerů se zabývá také nově vznikající legislativa.