„Očekávám, že Elon Musk tam v úterý bude,“ řekl deníku ministr hospodářství spolkové země Braniborsko Jörg Steinbach. „Když nějaká Gigafactory zahajuje provoz, první auta se předávají za přítomnosti Elona Muska,“ dodal.
Web Teslarati se dostal k pozvánce na slavnostní otevření německé továrny, kterou automobilka poslala svým zákazníkům. Akce má začít mezi devátou a desátou dopolední, registrace běží do 11 hodin. „Prohlídky továrny se budou konat od 11:00 do 13:00, poté bude od 13:30 do 14:30 následovat skutečné předání Modelu Y zákazníkům,“ cituje web z pozvánky. Po focení v 15:00 Tesla naplánovala do továrny oslavu, která má trvat do deváté hodiny večerní.
Tesla získala povolení zprovoznit německý závod od braniborských úřadů v březnu. Do té doby budovala továrnu v braniborském Grünheide nedaleko Berlína s předběžnými povoleními. Závod měl být původně otevřen loni v létě, zahájení výroby se ovšem kvůli různým problémům několikrát odsouvalo (čtěte zde).
Nová Gigafactory, jak Tesla svým fabrikám říká, je ústředním bodem Muskových ambicí porazit lídra evropského trhu koncern Volkswagen. Ten má v současnosti v Evropě čtvrtinový podíl na prodeji elektromobilů, zatímco Tesla drží podíl 13 procent.
Braniborské ministerstvo životního prostředí v únoru uvedlo, že Tesla bude muset ještě splnit další požadavky a předložit některé dokumenty, než bude moci být závod uveden do provozu, námitek mělo být kolem čtyř set. Tesla stavěla svůj závod v Grünheide nedaleko Berlína postupně s předběžnými povoleními, které je možné získat, pokud nic zásadního nesvědčí proti tomu, aby byl projekt schválen.
Závod, který má nakonec vyrábět baterie a postupně až 500 000 aut ročně, Tesle poskytne výrobní základnu na jednom z nejkonkurenčnějších automobilových trhů světa. Na dnu otevřených dveří v říjnu 2021 Tesla uvedla, že má za cíl v Berlíně vyrábět každých 45 sekund jednu Teslu Y, klíčem k úspěchu má být „armáda robotů“. Automobilka v nové továrně v předsériové „ladící“ fázi vyrobila přes tisíc aut.
Plány na výstavbu továrny zpozdila pandemie, byrokracie a protesty proti využívání vody. Němečtí představitelé přitom opakovaně signalizovali, že projekt podporují, protože vytvoří tisíce pracovních míst v regionu, který má nízký podíl těžkého průmyslu. Musk už dal dříve najevo rozladění z toho, jak fungují německé zákony a povolovací řízení. Snažil se ovšem také projekt co nejvíce podpořit. Na twitteru psal německy, setkal se s místními politiky a loni na podzim uspořádal na staveništi slavnost ve stylu Oktoberfestu.
Tesla expanduje v Evropě mimo jiné proto, že prodej elektrických aut, která se dobíjejí ze zásuvky, se na tomto kontinentě slibně zvyšuje. Podle agentury BloombergNEF se v tomto regionu loni investovalo do elektrifikace dopravy 113 miliard USD (2,6 bilionu Kč), což bylo téměř o 50 procent více než v roce předchozím. Očekává se, že trh s elektromobily v Evropě bude v příštích letech mnohem větší a konkurenceschopnější než ve Spojených státech.