David a Goliáš: Boj o život!

  17:20aktualizováno  17:20
Jak si vedlo v crashtestech? Stále častější kritérium, podle kterého se řidiči rozhodují při nákupu nového auta. Než je auto vůbec připuštěno do silničního provozu, musí jich automobilka několik rozbít a prokázat tak jejich bezpečnost.
Audi A3 - čelní pohled

Audi A3 - čelní pohled | foto: Audi

Hledí se na ochranu jak pasažérů uvnitř, tak i nechráněných účastníků silničního provozu - chodců.

Několikrát do roka pak automobilky vyčkávají se zatajeným dechem, jak si jejich nové modely vedly v crashtestech nezávislých organizací, které se zabývají bezpečností.

V Evropě je nejznámější EuroNCAP a její známé hvězdičkové hodnocení ve třech různých disciplínách. Za mořem je to NHTSA, Američané mají systém hodnocení ještě sofistikovanější.

Kompakt proti kamionu!
Při laboratorních crashtestech se auta rozbíjejí o bariéru přesně stanovených rozměrů, tuhosti apod. Mnohým ale vrtá hlavou: "Jak si moje auto povede v reálném životě, v kterém se na silnici potkávám s auty mnohokrát většími?"  Jak asi dopadne "nákupní vozík", kterým manželka vozí děti do školy, když se střetne s kamionem?

***

Nejčerstvější výsledky Crashtestů EuroNCAP

Jak si vedla Škoda Octavia?

***

Něco podobného napadlo i techniky z nizozemského zkušebního institutu TNO. A poslali malé Audi A3 proti velkému a těžkému tahači Scania!

Jak si reprezentant nižší střední třídy, jehož platformu využívá i nová Škoda Octavia vedl? Při nepřímém 75 procentním čelním nárazu (osobní auto bourá do nákladního 75 % své šířky) Audi A3 v rychlosti 60 km/h do kamionu Scania, vybaveného dnes již rozšířenými zábranami proti podjetí, došlo sice k výrazným deformacím čelní části modelu vozu, ovšem nerozbilo se ani čelní sklo, vlastní prostor pro cestující nebyl nijak vážně narušen a prostor pro nohy byl jen minimálně deformován.

Jak si vedlo Audi A3 v crashtestech EuroNCAP?

**** pasažéři / * chodci / *** děti

Více ZDE

Výsledky měření specialistů institutu TNO, hodnotících vliv nárazu na strukturu vozu z pohledu zachování dostatečného „životního“ prostoru, prokázaly, že všechny sledované veličiny ležely zcela bezpečně hluboko v povoleném pásmu daném zákonnými normami.

Test Audi A3

Audi A3 Sportback 3,2i DSG

Jak na to?
"Základem je pevná karoserie s přesně definovanými deformačními zónami," říkají u Audi. K tomu potom přistupuje složitý systém prvků pasivní bezpečnosti. Nejzákladnějšími prvky, bez kterých se moderní auto neobejde, jsou zapnuté(!) bezpečnostní pásy a velkoobjemové airbagy. Činnost airbagů přitom řídí velmi citlivá čidla – ve struktuře vozu jich je ukryto celkem šest (po jednom u levé a pravé strany masky chladiče, v B-sloupcích karoserie a v podbězích zadních kol). Senzory dokážou rozpoznat druh a sílu nárazu a podle toho aktivovat příslušné airbagy.


Fotografie ve velkém rozlišení

Více o CRASHTESTECH:

Jak testování probíhá?

Nová disciplína: děti

Autoři: ,

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

Najdete na iDNES.cz