Cupra má šancí být první automobilkou nové doby: věří virtuálnímu světu NFT

Španělská automobilová značka Cupra slaví 4. narozeniny. Při této příležitosti oznámila automobilka přípravu dvou nových modelů a novou strategii Cupra2, která automobilku mimo jiné zavede i do digitálního světa. Vznik celé nové značky tak začíná dávat čím dál větší smysl. Tedy, alespoň v daných souvislostech.

Když před čtyřmi lety vznikla Cupra coby samostatná značka lehce vyčleněná ze španělského Seatu, na první pohled to moc smysl nedávalo. Ano, Seat dlouhodobě tak trochu trpí určitou krizí identity, kdy se španělská značka koncernu VW tak nějak pohybuje v pozicích jak sportovní značky, tak značky cenově dostupné. Ne, že by se to muselo vylučovat, ale Seat v tom i vzhledem k neustálým změnám plánů ve vedení koncernu pořád tak trochu „plaval“. Cupra coby samostatná sportovní značka tak na první pohled pomohla ukotvit i samotný Seat, nicméně to automobilka mohla udělat sama o sobě.

Pravý důvod existence Cupry jsme se ale vlastně dozvěděli až nyní, v době čtvrtého výročí vzniku značky, které Cupra oslavila 22. 2. 2022. Firma totiž představila svůj plán Cupra2 (číst to máme jako Cupra na druhou), jehož součástí je mimo jiné i intenzivní vstup do digitálního světa – a to rovnou do světa momentálně velmi rezonujících pojmů Metaverse a NFT. Zatímco Seat tedy zůstává svěží, ale přitom víceméně tradiční automobilkou pro mainstreamového zákazníka, Cupra potvrzuje, že chce být dynamická. A to nejen co se jejích skutečných aut týče. A že se vlastně nebojí ničeho.

Cupra tedy naznačuje, že chce být vším, jen ne tradiční automobilkou. Je to možná první skutečný pokus o definici „automobilky nového věku“. Věku, kdy samotná individuální mobilita nebude tím jediným, co mají automobilky zákazníkům zpřístupňovat a hlavně to, na čem mohou vydělávat. Řada automobilek se dnes z role „výrobců automobilů“ snaží pasovat do role „prodejců mobility“, kam spadají i plány na různé vlastní služby sdílení vozů a další přidružené služby. Ty mají Seat a Cupra také v plánu (a částečně už v portfoliu), nicméně Cupra jde dál. Ukazuje, že předmětem byznysu automobilek nemusí v budoucnu být pouze samotné fyzické dopravní prostředky a služby na nich založené.

Za volantem Cupry Formentor

Před časem jsme měli možnost krátce okusit kompaktní SUV Cupra Formentor. Auto, které se na fotkách tváří jen jako trochu přizvedlý hot-hatch má ve skutečnosti úplně jiný charakter. Charakter, který nám ve světle nastíněné strategie dává o něco větší smysl, než sám o sobě. I když má totiž Cupra Formentor výkon 310 koní, na stovku zrychlí za 4,9 sekundy a její turbomotor má zátah jako lokomotiva (a také zlověstně šumící turbo), do chování hot-hatchů má daleko. I v nejsportovnějším jízdním režimu totiž zůstává Cupra Formentor relativně komfortní. Je dobře ovladatelná, ale emoce si namísto zatáček rozhodně ponechává na ty vzácné chvíle, kdy řidič může plynový pedál, víc než jen polechtat někde na rovince. Ne že by se Cupra Formentor v zatáčkách chovala jakkoli záludně – ne, jede jako po kolejích a oblouky zvládá suverénně i v rychlostech, ve kterých se do nich vzhledem k pudu sebezáchovy většina řidičů naštěstí nevrhne. Ale k té divočině v zatáčkách vlastně tolik jako hot-hatche nevybízí. Celkový charakter dělá z Cupry Formentor spíš překvapivě rychlý express i na dlouhé trasy, který se přitom neztratí ani na té zakroucené okresce. Řidič si v něm může své každodenní cesty do práce a z práce trochu „opepřit“, ale dlouhé štreky si užije v pohodlí a ve stylovém prostředí kabiny. Tak trochu nám Cupra připomíná tradiční americké muscle-car vozy: rychlá, vizuálně divoká a efektní. Zároveň je však přizpůsobená době a evropskému prostředí: je tedy kompaktní a má v sobě i špetku té praktičnosti.

U aut jako takových samozřejmě Cupra zůstane. Během virtuálního setkání s novináři to potvrdil Wayne Griffiths, předseda představenstva značky Cupra. „Naše auta jsou určena generaci zákazníků, kteří nemají komu co dokazovat, ale zároveň chtějí vystoupit z řady a nechtějí jezdit auty, kterými jezdili jejich rodiče a prarodiče,“ naznačil zaměření značky na mladé a dynamicky smýšlející řidiče, kteří si jízdu vozem Cupra budou moci dovolit i díky různým alternativním způsobům vlastnictví a provozování automobilů. „Chceme provokovat naším designem. Jsme značkou pro mladou generaci řidičů a jsme emotivní, a to jak ve spalovacím, tak elektrickém světě,“ dodal Griffiths. Zároveň oznámil, že firma chystá další dva svébytné modely, které doplní její stávající portfolio.

Vedle aut ale chystá Cupra i vstup do virtuálního světa. Značka oznámila, že letos spustí platformu Metahype, která má být součástí světa Metaverse – ve kterém zase pro změnu mnozí vidí nástupce dnešní podoby internetu. A co ve virtuálním světě Cupra nabídne? Kromě interakce se zákazníky a fanoušky značky, třeba včetně virtuálních hudebních festivalů, i auta. „Můžeme vytvořit digitální dvojče našeho auta a nabídnout ho v metaverzu. Nebo to můžeme udělat i naopak, nejprve vyvinout kompletní digitální vůz, a ten pak přetavit ve skutečné auto,“ naznačuje Wayne Griffiths možnosti.

Připouští přitom, že zatím konkrétní podobu „nabídky“ značky ve virtuálním světě nezná, firma teprve zkoumá možnosti. „Rozhodně to ale nevnímáme jen jako marketingovou aktivitu. Metaverse je budoucnost a kdo tam do deseti let nebude, nebude vůbec. Naši zákazníci budou v Metaverse trávit čas, bude to zábavní a obchodní platforma,“ říká Griffiths. Jistý si je však v tom, že Cupra nebude pouze prodávat virtuální autíčka, kterými by mohli uživatelé doplnit své avatary ve virtuálním světě. „V tom nevidíme žádnou přidanou hodnotu a my přidanou hodnotu tvořit chceme,“ vysvětluje Griffiths.

Roli by podle něj v budoucnu mohly v aktivitách Cupry hrát takzvané nezaměnitelné tokeny – NFT. To je relativně nový pojem založený na blockchainu, kdy digitální token zcela jasně definuje sám sebe (a je tedy jedinečný) a zároveň může takto odkazovat i na fyzický produkt. 

NFT by mohl, zjednodušeně řečeno, být jakýmsi VIN auta v digitálním světě. Jak s tím Cupra nebo jiní naloží, to ukáže až čas. Cupra také ukázala, jak si představuje onu možnou přidanou hodnotu a propojení virtuálního a skutečného světa. V rámci prezentace ke 4. výročí ve videu ukázala myšlenku nezvyklé závodní série: třeba na letištní ploše by se utkali závodníci ve vozech Cupra. Plocha by byla prázdná, místo výhledu z oken auta by však závodníci měli na hlavě brýle pro virtuální realitu a v nich vytyčenou trať. Ta by mohla být i velmi futuristická, jako z nejdivočejších počítačových her.

Cupra tedy hledá cestu, jak do digitálního světa proniknout, ale zároveň zachovat význam samotných skutečných aut. Tedy, alespoň prozatím – kdo ví. Naznačená cesta značky teď možná zní a působí až příliš futuristicky, příliš technokraticky. Ale kdo ví. Třeba Metaverse jednou skutečně bude tím, co si dnes někteří nedovedou představit ani v nejdivočejších snech a Cupra může jednou být známa jako první automobilka tohoto digitálního světa. A první automobilka, která bude mít nulové flotilové emise ne proto, že se zbavila spalovacích motorů, ale že se zbavila aut úplně.

To však dost předbíháme a dáváme prostor vlastní fantazii: o ničem takovém představitelé značky nehovořili. Momentálně tedy můžeme mladé značce popřát hodně štěstí k jejím čtvrtým narozeninám a mnoho úspěchů do budoucna. Ať už je ta budoucnost jakákoli.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025