Čtvrtek 23. září 2021, svátek má Berta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. září 2021 Berta

Čung-chua: Čínský národ vyráží dobýt Evropu

  13:46
Evropské automobilky zažívají těžké časy. Nejenže léta trpí pod náporem levnější konkurence ze strany japonských a korejských značek, ale teď budou muset odolávat útoku výrobců vozů z Číny.

Čínské automobilky ve spolupráci s evropskými dovozci plánují v nejbližších měsících prudkou expanzi do Evropy, kde se prodává nejvíc aut na světě po USA.

S Číňany vyjednávají také američtí dealeři aut, a tak by se Čína mohla během několika let stát významnou automobilovou velmocí, jak se to předtím povedlo Japonsku nebo Jižní Koreji.

Zatím v Evropě příliš mnoho čínských aut není. Začínají se však objevovat například v Rusku, kde se prodej automobilů v posledních letech prudce vzmáhá. Na začátku roku začali někteří ruští prodejci nabízet sportovní užitkový vůz čínské automobilky GreatWall Automobile, a to za ceny až o 35 procent nižší, než za jaké v Rusku prodávají svá auta jiní asijští výrobci.

O víkendu se Číňané předvedli na právě zahájeném autosalonu v Lipsku. Jde o jejich první show na velké evropské akci tohoto typu, přičemž Němci kvůli vysoké nezaměstnanosti vnímají čínskou konkurenci velmi citlivě. Zástupci automobilky Brilliance China Automotive Holdings spolu s evropským dovozcem aut Euro Motors z Gibraltaru představili sedan Čung-chua, což lze do češtiny volně přeložit jako Čínský národ.

Auto má konkurovat vozům, jako je Opel Vectra nebo Ford Mondeo. Ty se v Německu prodávají od zhruba dvaceti tisíc eur. Čung-chua má být levnější, ale jeho cena bude známa do podzimu, kdy se auto má začít prodávat v Německu. Podle německého listu Handelblatt chtějí Číňané od příštího roku prodat nejméně pět tisíc vozů ročně.

Podle Reinera Roethlinga z Auto Motors se vůz už tři roky prodává v Číně, ale v Evropě bude k mání v lepší výbavě s klimatizací, CD přehrávačem a elektrickým ovládáním oken. Mluvčí Euro Motors tvrdí, že jeho firma je přesvědčena o úspěchu modelu Zhonghua v Německu. „Je to vysoce kvalitní výrobek. Nic, co by působilo lacině,“ uvedl v deníku The Wall Street Journal Europe.

Podle něho si Brilliance vybrala Německo jako vstupní bránu do Evropy, protože „je to největší automobilový trh a je nejobtížnější se na něm prosadit. Když dokážete uspět v Německu, dokážete uspět všude.“

Čínská premiéra v Lipsku přichází jen pár měsíců poté, co tradiční britská značka MG Rover ohlásila plán spojení s jinou čínskou státní automobilkou v Šanghaji.

Před několika dny pak italský magazín Quattroruote napsal, že v Itálii probíhají utajované testy superlevného čínského auta za 4000 eur, tedy 120 tisíc korun. Auto se jmenuje Happy Emissary, v překladu šťastný posel. Vůz vyrábí státní čínská automobilka FAW. Miniautu s průměrnou spotřebou pod pět litrů na 100 kilometrů přitom nemají chybět airbagy, posilovač řízení nebo elektricky ovládaná okna. Více ZDE

Ani Spojeným státům se zřejmě čínská automobilová invaze nevyhne. Americký dovozce aut Visionary Vehicles patřící podnikateli Malcolmu Bricklinovi oznámil, že od roku 2007 začne dovážet do USA pět různých modelů od čínského podniku Chery Automobile.

Vyhlídka, že se do Evropy a Ameriky začnou dovážet levná auta z Číny, straší zdejší výrobce již několik let. Číňané mají oproti nim jednu obrovskou výhodu - nízké výrobní náklady na zaměstnance. Zatímco v USA vyjde jeden dělník na 20 eur, a v Německu dokonce 28 eur na hodinu, v Číně stačí 75 centů.

Avšak Číňané mají zároveň jednu nevýhodu. Budou teprve muset prokázat americkým a evropským zákazníkům, že jejich auta jsou kvalitní a bezpečná stejně jako ta vyráběná zavedenými značkami. „Špatné uvedení na trh jedné jediné čínské značky může způsobit, že ti další a třeba i lépe připravení to budou mít ještě těžší,“ zhodnotila šance čínských automobilek ve své nedávné studii společnost Ernst & Young.

Auto za 120 000 pro Evropu: Čínské Happy Emissary

Magická hranice dvouset tisíc korun, kolem které oscilují ceny nejlevnějších aut, která můžeme v autosalonech najít, by pro Happy Emissary neměla představovat sebemenší problém ...VÍCE

MADE IN CHINA. Nejen hračky a oblečení, ale z Číny už do Evropy míří také hotová auta. Prvním je limuzína Čung-chua (v anglickém přepisu Zhonghua, v českém překladu „Čínský národ“), která si o víkendu odbyla premiéru na autosalonu v Lipsku.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda testuje nový sedan. Slavia se představí ještě letos

Premium Česká značka chystá nový sedan pro indický trh. Testy prototypu ovšem probíhají i v Evropě. Na vývoji pracuje jak...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Jak se král kalkulaček, digitálek a počítačů přepočítal s elektrotříkolkou

Geniální britský vynálezce Sir Clive Sinclair, který zemřel minulý týden, stál u zrodu stovky inovativních produktů a...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

V USA zkoumají dalších 30 milionů aut pro podezření na nebezpečné airbagy

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) začal zkoumat na 30 milionů aut pro podezření na vadné...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...