Ronaldo teď konkuruje v Itálii papeži, ale taky se kvůli němu stávkuje

  8:00aktualizováno  12:35
Stávkování je jedna z disciplin, ve které Italové vynikají. Poznal to každý, kdo se někdy třeba pokusil cestovat po Apeninském poloostrově autobusem. V továrnách Fiatu dnes úplný fofr nemají, ale zrovna ta v Melfi jede na plné obrátky. Dnes se tam mělo stávkovat kvůli Cristianu Ronaldovi. Nakonec nepracuje jen pět dělníků.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Ne snad, že by si chtěli dělníci vymoci, aby k lince, kde montují auta, dostali televize, aby nepřišli o žádný zápas nové hvězdy Juventusu. Jde o platy - jejich a taky nové hvězdy turínského klubu.

Italskoamerickou automobilku FCA i fotbalový klub Juventus totiž ovládá holdingová společnost Exor, kterou kontroluje italská rodina Agnelliů. Svazu Unione Sindacale di Base (USB) se nelíbí, že Juventus za Ronalda zaplatil 100 milionů eur (2,6 miliardy Kč) v době, kdy automobilka FCA provádí úsporná opatření.

Italskými médii po oznámení fotbalového přestupu léta koluje rozhořčená reakce jednoho z dělníků. Gerardo Giannone, který osmnáct let montuje fiaty v neapolském Pomigliano d’Arco, se rozpovídal pro tiskovou agenturu Dire. „Za posledních deset let nám nezvedli plat, všechny fabriky propouštějí, v továrně v Cassinu pět dnů nevyráběli, v Pomiglianu pracujeme jedenáct až dvanáct dnů v měsíci, nevyrábí se ani v Grugliascu,“ lamentuje.

„A teď si koupí Cristiana Ronalda? Je to ostuda!“ zlobí se Giannone a vypočítává, že z Ronaldova platu by se mohlo přidat všem zaměstnancům 200 eur. Během čtyř let Ronaldovi v Juventusu zaplatí 120 milionů eur, to vychází na 780 milionů korun ročně.

„Za posledních deset let jsme kvůli inflaci přišli o 10,7 procenta platu. FCA ročně vydá na sponzoring 126 milionů eur, z toho 26,5 jen do Juventusu,“ dodává Giannone.

„Zatímco pracovníci a jejich rodiny si utahují opasky, společnost investuje mnoho peněz do jediného člověka,“ uvedl svaz USB. Odborář Mimmo De Stradis uvádí, že se v továrně v Melfi, kde pracuje, nově chystá reorganizace spočívající v propuštění 1 640 lidí a zmenšení počtu odpracovaných hodin pro 5 600 dělníků. Vše má začít 23. července. „Vypadá to jako náhoda, ale když vydělíme peníze připravené pro Cristiana Ronalda tím, co bere dělník FCA, vyjde to přesně na 1 640 pracovníků,“ dodává Mimmo De Stradis.

A tak vyhlásili v stávku. Zrovna fabrice v Melfi ovšem o práci nouze není, vyrábí se tam hvězdná dvojčata Fiat 500X a Jeep Renegade, malá SUV, která jsou bestsellery FCA. Stávka odstartovala v neděli patnáctého v deset večer a skončí v úterý 17. července v šest ráno. Jenže je z toho fiasko, z přibližně sedmnácti set dělníků, kteří dnes nastoupili na první směnu, stávkuje pouze pět! 

Už při vyhlášení stávky v uplynulém týdnu se dalo tušit, že se výrobu paralyzovat nepodaří, protestní odložení utahovaček, šroubováků a dalšího nářadí vyhlásil minoritní odborový svaz USB. Ten hlavní, který zastupuje většinu italských zaměstnanců FCA se od stávky distancoval a krok lehce radikálního svazu USB označil za pouhou snahu o zviditelnění. „Je neuvěřitelné, že v této delikátní situaci, ve které se skupina FCA nachází, někdo vyhlašuje stávku kvůli záležitosti, jež nemá s prací a pracovníky nic společného,“ uvedly většinové odborové svazy fungující v FCA.

Dáš, dostaneš

Až portugalský útočník navlékne bíločerně pruhovaný dres „Staré dámy“, bude mít na prsou velké logo Jeepu, dnes stěžejní značky FCA.

A protože se dá očekávat, že pětinásobný držitel zlatého míče dovede Juventus na špičku evropských klubů, budou znak americké značky, která dala jméno celé kategorii (dnes extrémně oblíbených) aut do terénu, vídat stamiliony fanoušků. Analytik Eric Smallwood, prezident firmy Apex Marketing Group to i vyčíslil, podle jeho propočtů by to mělo koncernu FCA, v případě, že by Juventus došel do finále Ligy mistrů, zajistit mediální prostor v hodnotě 58,3 milionu dolarů. Jeepu by tak nová hvězda turínského klubu mohla přitáhnout nové zákazníky v hispánských zemích.

A to už ukazuje sto milionů eur za Ronalda a 26 milionů eur každoročního sponzorského příspěvku, který FCA každý rok do Juventusu pošle, v jiném světle. Dalšími firmami, které na Ronaldově kultu mohou díky sponzorství Juventusu vydělat, jsou Adidas, Allianz nebo Samsung.

Příležitost zavětřili už také italští podnikatelé. Leonardo La Porta, který v centru Turína už třicet let provozuje svou Gelaterii Miretti, vyrobil speciální zmrzlinu označenou přezdívkou portugalské hvězdy: CR7. Padesátiletý zmrzlinář sice není fotbalový fanoušek, ale vždy když se něco v Turíně děje, vyrobí k tomu na oslavu zmrzlinu. Na počest jedné celebrity ji dosud vytvořil jen jednou - to když tam v roce 2015 zavítal papež. Základem Ronaldovy zmrzliny je čokoláda a portugalský třešňový likér Ginja, který má svůj ekvivalent také v Piemontu, jehož je Turín hlavním městem. V nedaleké restauraci Tommy Tegamino zas dva bratři a hrdí majitelé celoročních permanentek na utkání Staré dámy Filippo a Tommaso Crozaso nabízejí za stylových sedm eur „Pizzu CR7“.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Auta si spolu budou povídat, Češi je učí novým kouskům. Můžete to vyzkoušet

Modelové příklady informací z projektu C-Roads

Na vybraných úsecích českých silnic lze v testovacím provozu vyzkoušet funkce vzájemné komunikace automobilů a...

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Najdete na iDNES.cz