Pneumatika budoucnosti zná svůj stav a kolo ji automaticky dohustí

aktualizováno 
Společnost Continental představila koncept pneumatiky a ráfku kola, které mají zvýšit životnost pneumatiky, snížit spotřebu paliva, zlepšit přehled o jejich stavu a usnadnit správu flotil. Řešení zapojuje elektroniku přímo v pneumatice, pumpu v kole a chytré aplikace pro přístup k datům.

Koncept pneumatiky a ráfku Continental Conti C.A.R.E. | foto: Continental

Koncept pneumatiky budoucnosti od koncernu Continental, do které spadá třeba i česká značka Barum a závod v Otrokovicích, se jmenuje C.A.R.E. Zkratka evokuje anglický výraz pro péči a sama navíc odkazuje na vlastnosti pneumatiky. Jednotlivá písmena tu zastupují slova Connected, Autonomous, Reliable a Electrified, tedy česky připojená, autonomní, spolehlivá a elektrifikovaná.

Fotogalerie

Základem konceptu je nová pneumatika, která má v sobě zabudovanou sestavu senzorů. Ty neustále sledují například hloubku dezénu, teplotu pneumatiky, hlídají možné poškození a samozřejmě průběžně měří tlak v pneumatice. Celý systém se jmenuje ContiSense a přenáší získaná data do aplikace ContiConnect Live. V ní provozovatel vozidla okamžitě uvidí, že se s pneumatikou děje něco špatně, nebo že je třeba ojetá a je vhodné ji vyměnit. To by mělo usnadnit práci správcům flotil automobilů.

Continental přitom počítá s tím, že taková flotila bude autonomní. A autonomní auto si jen těžko samo pneumatiku v případě potřeby dohustí, pokud tlak poklesne pod stanovenou hodnotu. A proto má systém ještě další součást: nový ráfek. Přímo v něm jsou zabudována odstředivá čerpadla, která umí vytvořit zásobu stlačeného vzduchu, jímž se pneumatika v případě potřeby automaticky dohušťuje.

Technologie, kterou Continental nazývá PressureProof, by tak měla přispívat ke snížení spotřeby paliva. Auto totiž už nikdy nebude jezdit s nesprávně nahuštěnou (podhuštěnou) pneumatikou. Tento vynález připomíná řešení české firmy Coda Development. Jenže její řešení je zabudování přímo v pneumatice a udržuje tlak automaticky, zatímco PressureProof využívá generování vzduchu v kole a pneumatiku dohušťuje „na povel“ elektroniky.

Navíc systém umožňuje ještě jednu „vychytávku“: funkce PressureBoost upravuje tlak v pneumatice podle aktuální situace při jízdě. Continental schopnost blíže nerozebírá, ale můžeme si to představit tak, že při klidné a ekonomické jízdě systém pneumatiku automaticky trochu přihustí, zatímco když dojde na ostřejší jízdu, tlak mírně ubere, aby měla lepší přilnavost.

  • Nejčtenější

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500 kusů, které...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tesla představila sci-fi Cybertruck. Nerozbitné okno Muska zradilo

Osm set kilometrů dojezd na elektřinu a naprosto neopakovatelný design. Tesla Cybertruck je venku. Elon Musk představil...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky
Premium

Český pamětník vypráví, jak učil indiány v Chile montovat octavie

Představte si, že vás šéf pošle na služební cestu na druhou stranu zeměkoule, aniž byste uměli cizí řeč. A na dva roky....

Slovensko připravilo miliony na podporu elektroaut, minule se nevyčerpaly

Slovensko bude znovu poskytovat dotace na nákup elektromobilů a plug-in hybridů vybavených elektrickým i spalovacím...

Dodávkové hvězdy Fordu frčí na elektřinu, transit kvůli tomu zhubl

Žádné žebřiňáky. Dnešní dodávky jsou komfortní a plné moderní výbavy. Vyzkoušeli jsme Transit, který se po šesti letech...

Blíží se krize autoprůmyslu, varuje další obr. Změny přivážejí elektromobily

Německý dodavatel automobilových součástek Continental v rámci restrukturalizace výroby do roku 2028 zruší přes pět...

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz