Goodyear má samodofukovací pneumatiku, inspiroval se možná u Čechů

aktualizováno 
Společnost Goodyear připravuje pneumatiku, která bude sama udržovat optimální tlak a v případě potřeby se dohustí. Podobný koncept už několik let vyvíjí česká firma Coda Development.
Kontrolka oznamující pokles tlaku v pneumatikách

Kontrolka oznamující pokles tlaku v pneumatikách | foto: Koláž - iDNES.cz

Goodyear připravuje pneumatiky s technologií Air Maintenance Control (AMT).  Tato technologie zajistí automatické huštění kol, takže řidič už se nebude muset starat o kontrolu tlaku v pneumatikách a jejich správné huštění. V každé pneumatice AMT bude integrována miniaturní pumpička, která bude uvnitř gumy udržovat předem zvolený tlak. K dofukování tak nejsou zapotřebí kompresory.

"Zatímco technologie systému je komplikovaná, nápad je poměrně jednoduchý, přičemž systém pohání energie vyrobená samotnou rotující pneumatikou," popisuje Jean-Claude Kihn, jeden z kapitánů Goodyearu.

Firma Goodyear zatím neprozradila, jak bude v praxi tato pneumatika přesně fungovat. Podle všeho ale půjde o velmi podobný princip, na kterém už několik let pracuje česká firma Coda Development. Jejích zástupců jsme se zeptali, jak se na ohlášenou novinku Goodyearu dívají a zda s ní například nemají něco společného.

Podle vyjádření Františka Hrabala, šéfa Coda Development, vyvíjí Goodyear systém sám, Coda koncernu žádnou licenci neposkytla. "Rozhodnutí jednoho z nejvýznamnějších hráčů vstoupit do tohoto segmentu a nezávisle vyvíjet své vlastní řešení je tak dalším potvrzením správnosti našeho dlouhodobého směřování," komentuje Hrabal. Dodejme, že firma vyvíjí pneumatiku pod názvem Self Inflating Tire.

A v jejím vývoji dochází k pokroku. "Společnost Coda Development, která jako první začala rozvíjet myšlenku samodofukovací pneumatiky SIT, nedávno pokročila v zajišťování kapitálu na nyní probíhající výzkum a vývoj. Zároveň se nachází v pokročilé fázi jednání s potenciálními licenčními a výrobními partnery. Těšíme se na brzké představení prvního funkčního prototypu SIT veřejnosti," popisuje Hrabal momentální stav projektu.

Goodyear i Coda vidí v systému automatického dofukování pneumatiky na zvolený tlak prakticky stejné výhody. Řidičům odpadne nepříliš oblíbená a často zanedbávaná činnost, systém udržování optimálního tlaku přinese zlepšení bezpečnosti provozu, uspoří palivo a sníží opotřebení pneumatik.

"Tato technologie se stane tak revoluční, že se lidé budou divit, jak kdy mohli žít bez ní. Pneumatika, která umí udržovat svůj ideální tlak, je něco, nač motoristé čekají už řadu let," těší se na samonafukovací pneumatiky Jean-Claude Kihn z Goodyear.

Zatím není vůbec jisté, kdy se nová technologie dostane na trh. Goodyear o žádných datech uvedení nehovoří, konkrétní nemůže být ani Coda Development. Obě firmy se musí během vývoje vypořádat s řadou technologických obtíží, mezi které můžeme počítat třeba celkovou spolehlivost systému a systémy varování v případě jeho selhání.

Správně nafoukané gumy šetří

Na základě výzkumu vlády USA se zjistilo, že podhuštěné pneumatiky zkrátí maximální dojezd o 2,5 až 3,3 procent, nezávisle na tom, zda řídíte osobní, nebo nákladní automobil. Při dnešních cenách to může představovat úsporu až jedné koruny na každém litru.

Správně nafouknuté pneumatiky také přispívají k nižším emisím výfukových plynů, delší životnosti pneumatiky, zvýšené bezpečnosti při řízení a zlepšeným jízdním vlastnostem.

                                                                                                         Zdroj: Goodyear


Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Vodní dýmka a zhmotnění Ďábla ve Frankfurtu

Ramsmobile Protos RM-X2

Když už máte definitivní pocit zmaru nad uniformitou dnešního autoprůmyslu svázaného regulacemi, bičovaného politiky a...

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

KOMENTÁŘ: Z autosalonu ve Frankfurtu zbyla jen ohlodaná kost

Na otevření autosalonu pro veřejnost dorazila také politická reprezentace. Před...

Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si...

Najdete na iDNES.cz