CitySTROMer: unikátní VW Golf jezdí na elektrony

  9:00aktualizováno  9:00
Až vedle vás na křižovatku bezhlučně dosviští obyčejný Volkswagen Golf třetí generace, kterému chybí výfuk a pod kapotou jen cosi jemně přede, nešálí vás sluch. Právě jste potkali asi nejraritnější elektromobil v České republice. Jmenuje se CitySTROMer a vznikl v druhé polovině devadesátých let v továrnách VW v pouhých třech stovkách kusů.

"Trojkový" golf je povětšinou oblíbeným terčem "tunerských" počinů pozornostichtivého řidičského dorostu.

Obyčejný tmavě modrý exemplář se na pohled nijak neliší od těch nejběžnějších sériových, pod kapotou se ale namísto pístů a ventilů prohánějí elektrony. "Pohon je stejný jako u trolejbusů a tramvají," usmívá se Petr Dvořák, majitel tohoto unikátu.


Vyráběl se od roku 1993 do roku 1998, celkem jich vzniklo kolem tří set. S trojkovým golfem výroba elektromobilů Volkswagen v roce 1998 skončila. V roce 1995 stál citySTROMer 49 500 marek, cena obyčejnéhp benzinového golfa byla v té době přibližně 20-23 tisíc marek. 

VW při výrobě úzce spolupracoval s firmami Siemens a Varta. Siemens dodával elektromotor, řízení trakce a měnič frekvence. Varta akumulátory a bateriový management. Podle Dvořákových slov je jeho citySTROMer nejmodernější elektromobil v České republice.

Elektrogolf byl ve své době špičkou mezi elektromobily. Jako jeden z prvních využíval k pohonu tzv. střídavou trakci. Vodou chlazený asynchronní střídavý motor s permanentnimi magnety je prý naprosto bezúdržbový.

Frekvenční měnič převádí stejnosměrné napětí z baterií na střídavé a frekvenční změnou v závislosti na sešlapnutí akcelerátoru řídí otáčky motoru.

"Stejný systém s úspěchem používají dnešní nejmodernější sportovní elektromobily jako například Tesla nebo Venturi Fétish," říká Petr Dvořák.

V Německu se takový elektrogolf prodává za sběratelské ceny. Běžně zručný elektrikář ho podle slov majitele opraví svépomocí:"Nic ho nemůže překvapit - baterie, dráty a elektromotor."

Nabíjení probíhá přes běžnou zástrčku na 220 voltů, ze sítě se nabere "plná" za 6 - 8 hodin. Kabel se pak schová za pracně získanou "espézetku". Nabíjení probíhá také při jízdě takzvanou rekuperací neboli dobíjením při brzdění.

"Pražskou RZ jsem získal po dvou letech boje s úředníky na všech možných úřadech," říká Dvořák.

"Zelená nálepka mi chybí, nemusím jezdit na emise. Na technické kontrole technik neví, co by zkontroloval."

"Ovládání je stejné jako na obyčejném golfu," popisuje majitel. "Nejdůležitější je otáčkoměr. Není slyšet motor, jízda je naprosto tichá, nedá se jezdit podle zvuku motoru." 

"Při jízdě mě ruší jen šustení větru o zrcátka," říká s úsměvem Dvořák.

Nejzajímavější je na citySTROMeru pro běžného uživatele spotřeba. "Při 12 kWh spotřebovaných ze sítě při plném nabití pří ceně Pražské energetiky asi 4 koruny pro domácnosti vychází cena pro 80kilometrovou jízdu po Praze u tohoto konkrétního deset let starého elektromobilu na 48 korun," vypočítává "elektrogolfista".

VW GOLF III CitySTROMer v číslech

výrobce

Volkswagen AG, Wolfsburg

max. výkon

22 kW

max. rychlost udávaná v TP

110 km/hod
dojezd na jedno nabití 90 km
převodovka klasická manuální 5 stupňů + zpátečka

standardní výbava

- elektricky pohanený olejový posilovač řízení
- přídavné naftové topení Eberspacher (voda v okruhu chlazení motoru a vykonového měniče není tak horká jako u spalovacích motorů)

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Stát chce být vzorem v elektromobilitě. Garáže má však plné „špinavých“ aut

Hyundai IONIQ Electric

VIDEO Garáže ministerstev a státních podniků stále plní vozy se spalovacími motory. I státní úředníci...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

VIDEO U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem...

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Pokrok po švédsku: mizející pisoáry a genderově neutrální sport

Severská země přichází s revolučními nápady, kterým aplaudují pokrokoví liberálové z celého světa. Mizí pánské pisoáry,...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Česko je světová velmoc v produkci senzorů pro auta. Vyrábí je v Rakovníku

Pokud máte na svém novém voze čelní kameru, dešťové čidlo nebo parkovací senzory, s velkou pravděpodobností pochází z...

Premium

Auto jako investice, díl třetí: Chcete si hrát, nebo vydělávat?

Častou chybou začínajících „investorů“ bývají auta, která jste vždycky chtěli, a teď na ně konečně máte peníze. Skvělá...

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra. Pulmilionová edice...

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší...

Najdete na iDNES.cz