Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

DS už není Citroën a chce konkurovat Audi. Koncept Divine ukazuje čím

  8:00
Na pařížském autosalonu se z modelové řady DS od Citroënu stává samostatná značka. Nový výrobce přivezl koncept Divine, na kterém ukazuje originální designový styl. Zvenku atraktivní hatchback překvapuje především variabilním interiérem. Lze ho přestavět k nepoznání za pouhých 15 minut. Rodina tak může mít tři auta v jednom.
DS Divine

DS Divine | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Řada DS byla dosud pro Citroën velmi důležitá. Za standardní techniku v lepším kabátku si totiž může účtovat nadprůměrné ceny a tento postup mu zatím vychází. Třeba v Číně modely DS prodává zcela samostatně ve vlastní prodejní síti a na nezájem zákazníků si rozhodně nemůže stěžovat.

Značka DS se od Citroënu zcela oddělí i v Evropě a její oficiální představení probíhá právě teď na pařížském autosalonu. Od roku 2020 chce být značka DS konkurencí třeba pro Audi.

DS Divine

Nový směr značky ukazuje v Paříži koncept Divine, který toho se současnou prémiovou produkcí Citroënu nemá příliš společného. Extrémně široký hatchback má velmi ostře řezané rysy s mnoha prolisy, které mu přidávají na sportovním vzhledu. Je jasné, že koncern PSA chce výrazně odlišit prémiové modely DS od běžné produkce, což dosud v plné míře neplatilo.

Základní linie můžeme považovat za předobraz sériových modelů řady DS, ale některé detaily jasně patří ryze designérským hrátkám pro výstavy a přehlídky. Zvenku to platí především o střeše a "zadním oknu" s károvaným vzorem, který mění vzhled podle úhlu pohledu. Průhled vzad řeší kamery, které obraz promítají do zpětného zrcátka.

Čisté linie zádi stojí za pozornost, divine dokazuje, že méně je mnohdy více. Hezká jsou i tvarově jednoduchá koncová světla. Spojujícím motivem jsou pak kosočtverce. Vedle střechy je najdeme i v detailech přední masky, v zadních světlech a v interiéru.

To nejpodstatnější se však odehrává uvnitř. Interiér je sám o sobě velmi futuristický a můžeme jen stěží předpokládat, že v takové podobě dorazí do sériové produkce. Ale to není u prototypů a výstavních konceptů nic neobvyklého. Značka DS ovšem extravaganci v interiéru posunula ještě dále. Vzhled vnitřku totiž lze změnit za pár minut podle chuti majitele.

Operace výměny některých panelů interiéru trvá 15 minut a pro Paříž si Citroen vymyslel tři vzory. Mění se na neobvykle tvarované palubní desce, která plynule přechází do středového panelu a také do dveřních výplní. Základní Male je určen mužům a představuje vcelku decentní karbonový povrch palubní desky a výplně dveří. K jednoduchému karbonu vcelku dobře ladí neobvyklý tvar zbytku středového panelu.

DS Divine

To samé platí i o dámském vzoru Parisienne Chic. Ten kombinuje světlý povrch palubní desky s vyšívanými plochami saténu v kombinaci s kůží. Třetí verze interiéru se jmenuje Fatale Punk a bude pravděpodobně pro nekonvenční dcery majitelů. Kombinuje kosočtvercový plastický vzor a křišťály od Swarovskiho. Tato poslední varianta je poněkud přeplácaná a velké plochy vypadají jako koženková dečka přes motor ve starých náklaďácích nebo autobusech.

V této podobě se interiér těžko dočká sériové produkce, Citroën spíš chtěl ukázat, že i poměrně jednoduchou výměnou lze interiér výrazně změnit. Otázkou je, jestli něco takového budou zákazníci vyžadovat.

Divine není velké auto, patří zcela jasně mezi kompakty. S délkou 4,21 metru zapadá mezi VW Golf, Citroën C4, Renault Megane a další obvyklou produkci. Liší se šířkou, téměř dva metry jsou naopak hodně a ve městě to jistě nebude při parkování výhoda. Navíc především cestující vepředu nemají nadbytek prostoru. Výška 1,36 metru pak odkazuje na dynamické rysy karoserie.

Koncept pohání stejný motor jako koncernový Peugeot RCZ R. Má objem 1,6 litru a výkon 200 kW. Ale příliš podstatné to není, Divine je koncept a ten si špičkový agregát zaslouží. Produkční vozy budou mít širší výběr a převážně slabší agregáty. Koncept má pohon předních kol, výkon na ně posílá automatická převodovka.

Autor:

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Putinovi ukázali elektrickou ladu a tajný prototyp, pojmenovali ho po tanku

Ruský prezident Vladimir Putin navštívil automobilku AvtoVAZ v Togliati, kde se vyrábějí vozy značky Lada. Ukázali mu chystané novinky a prototypy. Ruský diktátor také pohovořil s pracovníky státního...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

8. února 2025

Seat hrozí propouštěním kvůli clům na elektro z Číny, zabrzdí Cupru Tavascan

„Pracovní místa ve španělské automobilce Seat budou v ohrožení, pokud Evropská unie do konce příštího měsíce nesníží cla na dovoz elektromobilů z Číny,“ prohlásil šéf Seatu Wayne Griffiths. Seat,...

8. února 2025

V Paříži otevřeli automobilové lahůdkářství. Výstava Rétromobile uctívá bohyni

V Paříži odstartoval další ročník jednoho z nejvýznamnějších světových veletrhů klasických automobilů Rétromobile. Až do neděle 9. února se koná na výstavišti Expo Porte de Versailles, ale auta...

7. února 2025

Zemětřesení ve vedení Porsche. Kandidáty do vedení hledají i ve Škodě

Dozorčí rada Porsche se odhodlala k ráznému kroku. Zahájila jednání o ukončení smluv finančního ředitele Lutze Meschkeho a manažera prodeje Detleva von Platena, kteří patřili k velkým zastáncům...

7. února 2025

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Byl to s tebou strašně krásnej kus života, Třeštík poděkoval Decastelo

Tomáš Třeštík (46) a Eva Decastelo (46) se rozešli. Fotograf na sociálních sítích poděkoval moderátorce a herečce za...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...