Čínská auta ve Frankfurtu: pokrok, opatrnost a hloupě řešený kufr

  • 27
Frankfurt nad Mohanem (Od zpravodajů iDNES.cz) - Netočit, nefotit, na stánku čínské značky Changan vládne i na autosalonu ve Frankfurtu napjatá atmosféra. Úsměvy tu rozdávají, informací už méně. Největší čínská automobilka, kterou vlastní stát, přijela na podzimní autosalon sondovat terén. Do Evropy se zrovna nežene.

Auta jsou to pohledná, však Číňané šijí v Itálii. Aby nedošlo k mýlce, nejsou to žádní nazdárci, vždyť Changan vyrobí dva miliony aut ročně; spolupracuje s Fordem, Suzuki, PSA a Mazdou a do konce roku chce rozjet výrobu v Rusku. Státem vlastněný podnik, který svou historii datuje už od roku 1862, staví auta již od konce padesátých let minulého století.

Do Evropy se značka nehrne, stejně jako ostatní čínské automobilky. "Nejdřív v roce 2016," říká opatrně na stánku, kde na novináře stále pokradmu podezřívavě koukají, blondýna evropského vzhledu, která pak mluví s kolegyní rusky.

Changan EADO

Ve Frankfurtu ovšem Changan vystavuje už po druhé. "Je to důležitý světový autosalon, jezdí sem návštěvníci z celého světa, potenciální obchodní partneři, dodavatelé. Proto je dobré tu být," vysvětluje slečna.

I proto dovezli do Frankfurtu koncept mamutího SUV. Je to sympatické, třeba italské značky nepředvedly v letošním ročníku skoro nic...

Zhu Huarong, viceprezident značky, řekl pro magazín China Automotive Review, že značka kromě Evropy plánuje také vstup na severoamerický trh. Právě teď se Changan rozhoduje, kam zamíří dřív.

Evropu však Changan úplně nezavrhuje ani teď, i když tu neprodává. V britském Nottinghamu má vývojové centrum, právě z něj má vycházet řada motorů Blue Core, kterými se automobilka chlubí. Mimo jiné vyzdvihuje, jak jsou tiché a splňují ekonormu Euro V. Na ni dosáhnou mimo jiné díky variabilnímu časování ventilů a start-stop systému. Kromě Číny má Changan vývojová centra rozesetá i na dalších nečekaných místech, vedle Šanghaje třeba v Turíně, Yokohamě i Detroitu.

V Pekingu má linku na výrobu dobíjecích hybridních aut a elektromobilů. V provozu už jezdí elektrické changany jako taxíky.

Automobilka investuje obrovské peníze do vývoje, nyní intenzivně pracuje na nové modulární architektuře, kterou si pochvalují zavedení výrobci, a právě otvírá nové velké testovací centrum.

Changan Raeton

Jméno Raeton zvolené pro největší, letos v dubnu představený model luxusní limuzíny může zavánět inspirací u Volkswagenu. O dvě patra níž stojí ve Frankfurtu ve stejných místech Volkswagen Phaeton, který je v Číně velmi úspěšný. Raeton je novým hitem čínských úředníků, od státních institucí už nasbírali objednávky na 1 500 aut.

Changany nevypadají zle ani při detailním ohledání. Papírový výkon 125 kW u benzinového motoru 1,5 vypadá slibně. Komponenty bere Changan od renomovaných dodavatelů, třeba elektrovýzbroj od Bosche (včetně stabilizačního systému ESP), brzdy zase od amerického TRW.

I interiér vypadá vcelku normálně smontovaný a spasovaný, jen se v něm moc nezavírejte, pach lepidel "čínské tržnice" je slabě cítit i tady. Tím jsou čínská auta zatím nechvalně proslulá.

Najdou se i další chyby: třeba plato kufru v malém SUV CS35, které bez násilí nelze vyndat a chybí mu aspoň obyčejné šňůrky, které by ho zvedaly při otevření víka pro usnadnění nakládání věcí.

Changan CS75

Číňané jezdí do Frankfurtu pravidelně už dlouhé roky. Před osmi lety hýřili sebevědomými prohlášeními a slibovali útok na evropské trhy. Kromě několika pokusů lokálních dovozců však všechno snažení vyšlo naprázdno. Čínské automobilky udají dost aut na vlastním trhu, budování servisní a dealerské sítě v Evropě, kde ve velké konkurenci prodají sotva pár aut, se jim nevyplatí. Evropský zákazník je navíc nejnáročnější ze všech, aby vyplnili jeho požadavky, museli by Číňané hodně přidat.


Elektromobil