Pondělí 5. prosince 2022, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 5. prosince 2022 Jitka

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Před pár lety byla čínská auta Evropanům k smíchu. Kopie evropských nebo amerických aut z mnohdy nefunkčními částmi nemohly být brány jako konkurence zavedeným značkám. Dnes je ovšem Čína největším automobilovým trhem celkově i pouze pro elektrická auta a tamní výrobci se chtějí prosadit v Evropě.
Momentálně MG4 Electric prochází intenzivním testováním v Evropě s českými...

Momentálně MG4 Electric prochází intenzivním testováním v Evropě s českými registračními značkami! | foto: MG

Autoprůmysl prochází největší proměnou od svého vzniku. Elektromobilita a digitalizace zásadně přetváří byznysmodel, na kterém evropské automobilky doposud stavěly svůj úspěch. „Pokud EU a jednotlivé členské země nepodpoří výrobní kapacity evropských koncernů, výstavbu infrastruktury a továren na baterie, hrozí, že evropské automobilky předežene konkurence z Číny, a to i v Česku,“ tvrdí Vít Havelka, analytik thinktanku Europeum.

Přesun výroby aut reálně hrozí. Drahý plyn dusí dodavatele, dorazí je Čína

iDNES.cz získal přístup k analýze, kterou na toto téma experti think tanku Europeum vypracovali. Podle ní se diskuze o elektromobilitě v České republice doposud točily především kolem toho, jaký mají elektroauta dojezd, jestli jsou skutečně ekologičtější než jejich spalovací verze, nebo zdali si je bude moci dovolit běžný smrtelník. Zatímco taková debata je jednoznačně důležitá, přehlíží naprosto základní otázku: jakým směrem se bude vyvíjet globální konkurence a kdo bude auta na světový trh dodávat.

Analýza evropského trhu s elektromobily

A tahounem je v tomto směru Čína. Jen pro představu – zatímco v roce 2021 se v Evropě prodalo kolem 12 milionu nových vozů, v Číně to bylo ve stejném roce 21,5 milionu. Navíc čínský trh celkově roste, a tak už letos má skoro trojnásobný objem ve srovnání s EU. Když čínští řidiči začali masivně přecházet na elektroauta, profitovali z toho zpočátku mimoasijští výrobci jako třeba Tesla.

Při dnešním pohledu na strukturu čínského trhu s elektromobily je jasné, že leaderem je v současné době čínská automobilka BYD – společnost, o které v ČR málokdo slyšel, ale z hlediska elektromobility je jednou z mála, které se podařilo ovládnout prakticky celý výrobní proces aut. To znamená, že vyrábí vše od softwaru, přes baterie až po samotná auta. Tesla a Volkswagen jsou pak jedinými západními značkami s alespoň nějakým významnějším podílem na trhu elektromobilů.

Čínský elektrický drak míří do Maďarska. Nio baterie nenabíjí, ale vyměňuje

„Zatímco Tesla má status luxusní a prémiové značky s velmi loajální klientelou, VW ani zdaleka nedosahuje prodejů lídrů trhu a sdílí pozici s dalšími čtyřmi až pěti čínskými výrobci, kteří navíc velmi dynamicky rostou,“ popisuje analytik Vít Havelka. „Společně s navyšujícími se prodeji elektromobilů klesá také celkový podíl evropských automobilek na trhu s novými auty celkově. VW mezi nimi stále vede, ale prodeje kontinuálně padají. Oslabení pozice koncernu globálně může negativně dopadnout i na tuzemskou Škodovku.“

Za nižší prodeje cizích značek může vkus Číňanů

Proč se to ale děje? Analýza Europeum na to odpovídá: „Někteří by mohli namítnout, že hlavní automobilové trhy světa včetně Číny nějakým způsobem elektromobilitu podporují dotacemi, parkovacími místy zdarma a podobně. A tudíž, že trh je zde vlastně pokřivený. To ovšem platilo před několika lety, dnes je situace jiná. Právě v Číně se vedou debaty o zrušení dotací, protože elektroauta se dobře prodávají i na základě čistě tržní poptávky.

Analýza evropského trhu s elektromobily

Nástup elektromobilů je způsoben především tím, že právě třeba čínští řidiči začali poptávat něco jiného, než evropské automobilky nabízí. Zatímco v prvních dekádách po konci studené války toužili spotřebitelé v Číně po západním designu a výrobcích a přizpůsobovali tomu svoje preference, dnes si pomalu začínají vytvářet vlastní styl – elektromobil s digitálními službami srovnatelnými s tím, co nabízejí třeba dnešní smartphony.

Ostatně to odpovídá zvyklostem ve společnosti, která je v online prostředí extrémně progresivní a velkou část svého života si organizuje v aplikacích. Pro Evropany to může znít jako naprostá hloupost, ale třeba funkce karaoke nebo her na displeji auta je extrémně žádaná. A stejné je to s elektromobilitou – podíl prodaných bateriových vozidel v Číně roste extrémním tempem a v řádu několika let celkové prodeje předběhnou klasické spalovací motory. A to ne kvůli tomu, že by to čínská vláda nakázala, ale prostě proto, že elektromobily v Číně nabízí dostatečný dojezd a mnohem větší komfort spojený s digitálními vychytávkami.“

Analýza evropského trhu s elektromobily

K tomu se přidává ještě jeden nový faktor. Na rozdíl od minulosti, kdy čínští zákazníci vzhlíželi k zahraniční produkci, je dnes v kurzu kupovat domácí výrobky, podporovat čínské firmy.

Elektromobil za cenu spalováku

Čínská elektroauta také stojí prakticky stejně jako její spalovací ekvivalenty, včetně těch, které známe z Evropy. Třeba takové BYD Dolphin pořídíte v Číně v přepočtu stejně draho, jako VW Polo. Nejlevnější elektrický Volkswagen stojí výrazně víc než BYD a nenabízí žádné funkce nebo lepší interiér navíc. Jediný rozdíl je prakticky jen ve velikosti baterky.

Analýza evropského trhu s elektromobily

„Z hlediska českých konzumentů a třeba takové automobilky Škoda je to zásadní zpráva – čínská konkurence již dnes dokáže nabídnout e-auta za stejnou prodejní cenu jako Evropané klasické spalovací motory. Je přitom jisté, že takové BYD do Evropy bude expandovat, a dočkáme se tu brzy jeho elektromobilů za cenu kolem půl milionu korun,“ domnívá se Michal Hrubý.

Číňané postaví v Maďarsku za 7,3 miliardy eur závod na baterie elektroaut

„Čína se za posledních 20 let stala automobilovou, bateriovou i těžební velmocí. Oproti tomu, jak se dnes v EU otáčíme zády směrem k Rusku, se ale otáčíme čelem k Číně. Nebo jsme se spíš už otočili. Teď musíme dělat vše, abychom naši relativní pozici v automobilovém průmyslu udrželi, a to především skrze moderní technologie, jako např. baterie, čipy nebo palivové články. Jsou to i jednotlivé státy, které mohou pro mezinárodní firmy (jako je Volkwagen) připravit vhodné „domácí“ podmínky pro rozvoj nového výrobního a hodnotového řetězce,“ dodává další z autorů, analytik Michal Hrubý z EUROPEA.

Evropské výrobce budeme porážet

Jednou z mála značek, jejíž produkty vznikají v Číně a prodávají se v České republice, je původně britská MG. „Strategie značky MG je přes značné odlišnosti mezi Evropou a Asií zcela přesně definována,“ vysvětluje zástupce značky Marek Vodička.

„Základem je uvádět v Evropě jen takové modely, které jsou navržené a vyvinuté pro náročné evropské zákazníky. Dovedeme si představit, že v některých parametrech a použitých technologiích bude MG v dohledné době evropské výrobce porážet. Jedná se nejen o využití softwaru infotainmentu, propojení vozidel mezi sebou, nebo propojení na různé internetové služby, ale také v tradičních oblastech pohonů, konstrukce baterií, elektromotorů atd, kde je již nyní MG na špičce.“

Britská klasika v čínském podání. MG v Česku zabojuje cenou

Modelové portfolio MG se nyní skládá z tradičně benzinových motorizací, plug-in hybridních i elektrických modelů, a to v podobě SUV s názvy ZS a EHS. „To je nyní velká výhoda v nabídce pro zákazníky, kteří si ještě nemohou elektrifikovaný model dovolit nebo ho jednoduše nevyužijí, ale ve velmi krátkém horizontu 2-3 let uvedeme na trh až 10 nových plně elektrifikovaných modelů,“ dodává Marek Vodička.

Analýza evropského trhu s elektromobily

Nejnověji se v Číně představil elektrický kompaktní model Mulan, který se v Evropě objeví pod označením MG4. Hatchback o délce 4,29 m, šířce 1,84 m a výšce 1,52 m je postavený na nové platformě MSP skupiny SAIC a bude konkurovat modelům Volkswagen ID.3, Nissan Leaf či Cupra Born. Pohon jeho zadních kol obstarává vzadu umístěný elektromotor o výkonu 125 nebo 150 kW.

Lithium-iontové baterie v podlaze mají kapacitu buď 51, nebo 64 kWh a zajistí dojezd cca 350 a 450 km. K pohonu slouží elektromotor o výkonu 125 nebo 150 kW. Vůz o hmotnosti 1665 kg podle prvních informací zrychlí z nuly na 100 km/h za méně než 8 sekund.

Minimalisticky působící palubní deska MG4 Electric.

Hatchback MG4 Electric charakterizují svěží sportovní proporce, zdůrazněné mimo jiné linií střechy napodobující styl kupé.

MG4 Electric by se mělo začít prodávat ve Velké Británii od konce letošního roku a během toho příštího objevit i na dalších evropských trzích. Cílem značky MG, která v posledních letech zaznamenává velký nárůst odbytu, je letos prodat v Evropě až 120 tisíc aut. A model MG4 by měl výrazně podpořit tento růst. Čínská značka najíždí testovací kilometry s maskovanými prototypy i v Česku.

Analýza evropského trhu s elektromobily

Kde je záchrana?

Klíčem pro záchranu evropského, ale i českého autoprůmyslu do budoucna bude podle Europea především zajištění dostatečných výrobních kapacit. Tím se myslí zejména vznik takzvaných gigafactory, továren schopných vyrábět obrovské množství autobaterií každý rok. Automobilky totiž sice mohou plánovat milionové prodeje nových elektromobilů, bez nastaveného dodavatelského řetězce a přístupu k masivnímu zdroji baterií ale nic nevyrobí.

Spása českého autoprůmyslu naráží na odpor. Boj o továrnu na baterie vrcholí

Zadruhé bude nutné zapracovat na dodavatelském řetězci primárních surovin jako jsou lithium, mangan, kobalt nebo fosfor. Čína má dnes pod palcem velkou část jejich produkce, včetně těžby. To ale neznamená, že nemůže dojít k alespoň částečné nápravě. Pravděpodobný je další vývoj ve složení baterií, aby se podíl prvků jako je lithium nebo kobalt snižoval, a dá se rovněž předpokládat, že použité baterie se v horizontu 10-15 let začnou ve velkém recyklovat, takže nebude nutné nové suroviny těžit v takovém objemu.

Analýza evropského trhu s elektromobily


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Historický milník. Volkswagen v Číně předjela domácí značka s elektromobily

Nejprodávanějším vozem značky BYD v kategorii New Energy byl loni v Číně model...

VIDEO Varování listu The Wall Street Journal se naplnilo, Volkswagen po čtyřiceti letech sesadila z trůnu...

Evropa vyváží elektroauta ve velkém. Export loni narostl o 69 procent

ilustrační snímek

VIDEO Hodnota exportu elektromobilů a hybridních vozů z Evropské unie se v loňském roce zvýšila o 69...

Tesla předala společnosti PepsiCo svůj první nákladní elektromobil

Výrobce elektromobilů Tesla předal ve čtvrtek společnosti PepsiCo svůj první...

VIDEO Výrobce elektromobilů Tesla ve čtvrtek předal nápojové společnosti PepsiCo svůj první nákladní...

Už je to tady. První zemí, která uvalí daň na elektromobily, je Velká Británie

Nissan v současné době nabízí díky náskoku standardu CHAdeMO obousměrné...

V Evropě se prodejům elektromobilů nejvíc daří v těch zemích, kde dávají na nákup těchto aut...

Francouzský komisař EU vyzývá k revizi zákazu aut se spalovacími motory

Zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory, jež by měl začít v EU platit v...

Ambiciózní cíle podporovat, ale současně kriticky vnímat, zda je evropský automobilový průmysl bude...

Brzy po roce 2030 v Česku převládnou v prodejích elektroauta, tuší Škoda

Škoda Enyaq iV Coupé

Škoda Auto předpokládá, že těsně po roce 2030 se bude na českém trhu prodávat víc elektromobilů než...

Autozápisník: Lidové hyperferrari, havanizace podle BMW a ČEZký elektrovůz

Začátek 90. let byl z velké části ve znamení Škody Forman.

VIDEO Listopad přinesl z hlediska motoristů opět mnoho zajímavého. Kupříkladu velmi speciální ferrari,...

  • Nejčtenější

Vtípky, šifry, hádanky. Vybírejte nejlepší SPZ na přání

Jsou vtipné, leckdy nápadité, najdou se ovšem i takové, které navzdory pravidlům pro jejich vydání nesou hanlivá...

Strašák aut Euro 7 cílí na emise pneumatik. Jejich vysavač se zatím vyvíjí

V rámci připravované emisní normy Euro 7 vůbec poprvé komise navrhuje stanovit limity pro pevné částice produkované...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Leopard je obytňák pro ty, co chtějí Vánoce strávit za polárním kruhem

Nejnovější přírůstek do rodiny obytných terénních vozů rakouské společnosti Action Mobil dělá čest svému jménu. Leopard...

Šikovné SUV za super peníze. Návrat slavné značky je důkaz učenlivosti Číny

„Kus auta navíc“ býval vždy slogan tuzemských škodovek. Tento lákavý koncept teď převzala britsko-čínská značka MG.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škrábat námrazu z nastartovaného auta může být za pokutu

Doba, kdy se nevyhneme nepříjemnému škrábání zamrzlých oken na autech, už začala. Otravnou zimní povinnost zpravidla...

Rozsáhlé zotročování lidí v Česku. Gang vydělal na práci bezdomovců miliony

Premium Na Ústecku roky mizeli bezdomovci a sociálně slabí žijící na ulici, jako by dostali „druhou šanci“. Končili v domě na...

Janečkova zpověď: vězení, alkohol, život bez domova. A kam zmizel Maradonův dres?

Premium Když ho konečně doženete, musíte zbystřit, jestli vás smysly neklamou. Jak může člověk, který se už patnáct let...

Vydělali za covidu, nakupují nemovitosti. Pandemie zrodila nové milionáře

Premium Zatímco většině podnikatelů v Česku způsobil covid ztráty, některým naopak poskytl životní příležitost ke zbohatnutí....

Statistika vážných nehod. Pozor dávejte v Brně a Českých Budějovicích

Osmdesát měst v Česku se v prvním pololetí 2022 potýkalo s vážnými dopravními nehodami. Hradec Králové, Pardubice a...

Leopard je obytňák pro ty, co chtějí Vánoce strávit za polárním kruhem

Nejnovější přírůstek do rodiny obytných terénních vozů rakouské společnosti Action Mobil dělá čest svému jménu. Leopard...

Mercedesy mají v Německu povolení parkovat bez řidiče. Přivolá je aplikace

Mercedes-Benz dostal jako první výrobce v Německu provozní povolení pro svůj systém autonomního parkování vozidel....

První elektromobil dobíjený sluncem míří do výroby ve Finsku

Nizozemská společnost Lightyear zahájila jako první na světě sériovou výrobu elektromobilu, který získává energii přímo...

Žena už nemohla vystát obří ňadra, rozhodla se pro operativní zmenšení

Kylie Perkinsová, čtyřiadvacetiletá dvojnásobná matka z Aljašky, podstoupila zmenšení poprsí, aby se zbavila...

Dcera je výjimečná, říká Julia Robertsová. Hazel oslavila 18. narozeniny

Herečka Julia Robertsová (55) oslavila osmnáctiny svých dvojčat, dcery Hazel a syna Finna společnou vzpomínkovou...

Známý český stylista Jan Pokorný spáchal ve 39 letech sebevraždu

Jeden z nejuznávanějších českých stylistů Jan Pokorný spáchal ve čtvrtek ve svých devětatřiceti letech sebevraždu...

Pavel Nedvěd se dostal do potyčky v domě partnerky, zasahovala policie

Bývalý reprezentační kapitán a donedávna místopředseda fotbalového Juventusu Turín Pavel Nedvěd se dostal do potyčky s...

Otec zavelel, šetříme! Rodina vypnula elektřinu a topí jednou týdně

Zvyšování cen energií nutí lidi k nečekaným rozhodnutím. Jedna rodina z Londýna se rozhodla vrátit do minulosti. Šetří,...