Čínské značky je třeba brát vážně. Umějí supersport i drsňáka do terénu

  • 34
Většina automobilových akcí padla v uplynulých čtrnácti měsících za oběť koronavirové pandemii. Autosalon v Šanghaji konaný v půlce března byl jedním z mála, který se uskutečnil. Podívejte se na novinky čínských značek, jež tam byly k vidění. Posměšky, které se na jejich účet nesly před pár lety, vás přejdou, Většina vypadá víc než dobře.

Lynk&Co 09

Lynk&Co 09

Lynk&Co je mladá značka čínského koncernu Geely, která využívá techniku Volva a cílí na mladé, technologicky zaměřené zákazníky. To promlouvá do designu jejich modelů, které mají jednotný design přídě s denním svícením po stranách přední kapoty a hlavními světlomety spojenými s maskou. Každý z šestice dosud prezentovaných modelů, označených jednoduše od 01 do 06, má také výrazný design zadních partií. Nejnovější přírůstek v sekvenci dělá skok a přichází pod číslem 09.

„Číslo devět“ využívá větší platformu Volva pojmenovanou SPA a jde o velké SUV, sesterský model Volva XC90. K osvědčeným designovým rysům přidává zajímavě řešené boční prosklení s „ploutví“ na zadním sloupku a skryté kliky bočních dveří. Pohon zajistí benzinový dvoulitr od Volva v různých výkonových stupních a s různou mírou elektrifikace, včetně vrcholného plug-in hybridu.

Ačkoliv značka Lynk&Co existuje teprve od roku 2017, v Číně už dodala půl milionu aut. Vedle klasického prodeje zkouší i novou formu distribuce aut formou předplatného, které lze kdykoliv zrušit nebo naopak sdílet s blízkými – podobně jako u streamovacích služeb. S tímto obchodním modelem se chystá letos vyrazit také na vybrané západoevropské trhy.

Hongqi S9

Nejstarší čínská automobilka se dlouhá desetiletí specializovala na vládní limuzíny a reprezentační vozy vyšší střední třídy. V posledních čtyřech letech ale zaměřila své snahy také do segmentu SUV, kde její nabídka rychle pokryla spektrum od kompaktního modelu po čínskou obdobu Range Roveru. Teď přidává nový směr – supersport, který se má zařadit k nejrychlejším autům planety.

Hongqi Hero S9

Supersport S9 se poprvé představil jako koncept v roce 2019, a to na autosalonu ve Frankfurtu jako oslava 70. výročí založení Čínské lidové republiky. Sériový model se ale značně liší. Jeho design je uhlazenější, méně agresivní a aerodynamické prvky jsou decentně skryty. O přepracování do sériové podoby se postaral Walter de Silva, bývalý šéfdesignér koncernu VW a mimo jiné tvůrce např. Audi A5 a R8 a hlavně ikonické Alfy Romeo 156.

Dříve avizovaný výkon 1400 koní by měl zůstat zachován, postará se o něj souhra dvojitě přeplňovaného osmiválcového čtyřlitru a elektromotorů. Avizovaná maximální rychlost je přes 400 km/h a sprint na 100 km/h má trvat jen 1,9 sekundy. O vývoj a plánovanou výrobu se postará italský specialista Silk EV, který sídlí v Modeně – nedaleko Maserati, Ferrari a Lamborghini. Celkem má vzniknout 99 kusů

Xpeng P5

Čínská Tesla představuje svůj třetí model. Prvotina G3 je docela obyčejným elektrickým crossoverem, který se prodává i v Norsku. Loni uvedený Xpeng P7 je až okatou kopií Tesly Model S. Novinka P5 jde o kus dál. Automobilka, kterou pomohl budovat zakladatel Xiaomi a která v minulosti čelila obvinění z průmyslové špionáže zaměřené proti projektu automobilu Apple, se rozhodla jít proti proudu.

Xpeng P5

Zatímco Tesla spoléhá na kombinaci kamer, radarů a ultrazvukových senzorů, Xpeng sází na lidary, tedy obdobu radaru využívající laserový paprsek. Šéf Tesly Elon Musk lidar označil za neperspektivní a příliš drahou technologii, Xpeng naopak dva lidary osadil do nárazníku místo mlhovek. Tyto senzory dokážou rozlišit ostatní auta, chodce, cyklisty i statické překážky – a to na rozdíl od klasických kamer i v noci nebo ve špatných povětrnostních podmínkách.

Právě schopnost rozpoznat objekty před vozem, respektive z ní vycházející poloautonomní řízení, je hlavním tahákem Xpengu P5. Dvojici lidarů mimochodem asistuje 11 kamer a 12 ultrazvukových senzorů.

Bližší informace, kromě fotky interiéru s velkým svisle orientovaným dotykovým displejem, zatím automobilka nezveřejnila. Přijímá už ale rezervace a dodávky chce zahájit koncem roku. Kromě technických parametrů není zatím známa ani cena, předpokládá se ale, že po započtení státních pobídek bude nižší než u Tesly Model 3.

WEY Cyber Tank 300

Tank 300

Čínský specialista na SUV a offroady Great Wall založil novou značku s úderným názvem Tank. Její první model, Tank 300, se měl původně prodávat pro prémiovou značkou WEY, pozitivní ohlas čínských zákazníků ale vyvolal změnu plánů a z Tanku se stala samostatná značka, která přinese více modelů. Vnější design přitom neklame, technicky jde totiž opravdu o offroad s žebřinovým rámem a podélně uloženým motorem.

Zevnějšek je zajímavou směskou různých vlivů. Nezapře inspiraci Jeepem Wrangler ani Fordem Bronco, jde ale o veskrze originální výtvor. To už ale neplatí pro interiér, kde je inspirace Mercedesem třídy G víc než zjevná. To samé pak platí pro souběžně prezentovaný tuningový koncept Cybertank, který je upraven ve stylu třídy G ve verzi AMG.

Tank se také na autosalonu v Šanghaji pochlubil předsériovými koncepty dvou dalších modelů. Menší 700 má ostře řezané prolisy a zlomy, které mu dodávají doslova originální vzhled. Větší Tank 800 naopak proporcemi, výbavou a některými detaily (výrazné hranaté světlomety, diody ve stropnici) jasně odkazuje na Rolls-Royce Cullinan.

Huawei Seres SF5

Čínský komunikační gigant se rozhodl pro vstup na automobilový trh. Pro tento projekt si vybral již existující vůz Seres SF5, přesněji řečeno jeho novou verzi, která má prodloužený dojezd. Konkrétně se jedná o plug-in hybrid, pro který Huawei připravil speciální aplikaci pro optimalizaci dojezdu. Podle zvoleného nastavení bude možné čistě elektricky ujet 180 km nebo v kombinaci elektrického a benzinového pohonu až 1000 km.

Novinka bude nabízena v obchodech Huawei po celé Číně. Kromě chytré optimalizace dojezdu Huawei DriveONE nabídne i komunikační rozhraní Huawei HiCar s hlasovým ovládáním a možností rychle propojit vůz s dalšími zařízeními. Dále technologický gigant přinesl funkci použití vozu jako zdroje energie – v režimu V2V může nabíjet jiné elektromobily, kterým právě došla energie, režim V2L pak umožňuje použít auto jako externí nabíječku například při kempování.

Seres SF5

Samotná automobilka Seres patří k mladým firmám, vznikla v roce 2016. Pyšní se tisícovkou patentů a ve výrobě sází ve velkém na digitalizaci. Její první model SF3 byl přeznačeným crossoverem od Dongfengu, SF5 je ale již vlastním produktem a vyrábí se v největším čínském městě Čchončchingu. Oficiální sídlo má Seres ale v Kalifornii a v USA také připravuje výrobu aut.

MG Marvel R

Ačkoliv jde technicky vzato o čínskou automobilku, značka MG stále zdůrazňuje britské kořeny a v Evropě se cítí doma. S úmyslem prorazit nejen v Číně, ale právě i na evropských trzích vznikl elektromobil Marvel R. Kompaktní crossover MG označuje za druhou generaci svých elektromobilů, přičemž technicky mu není co vytknout.

MG Marvel R

Marvel R má trojici elektromotorů, které zajistí pohon všech kol a dohromady dávají 212 kW. Díky nim elektrické MG zrychlí na stovku za 4,9 sekundy, přičemž při běžné jízdě ujede přes 400 km. Baterie nespecifikované kapacity lze nabíjet i rychlou stejnosměrnou nabíječkou, která doplní energii na 80 % za 30 minut. K tomu se přidává sada asistenčních systémů MG Pilot, které dohromady zajistí autonomní řízení úrovně 2.

Marvel R se od letošního května přidá ke stávajícím MG na evropských trzích. Tu tvoří elektrické SUV ZS, o třídu větší plug-in hybridní SUV EHS a klasický vůz nižší střední třídy MG5. Ten na podzim dorazí v nové generaci s přívlastkem Electric a pro evropské trhy speciálně navrženou karoserií kombi.

Great Wall Cannon Baja Snake

Oficiální offroadové úpravy máme spojené především se značkou Jeep a pak také s terénními fordy opatřenými přívlastkem Raptor. Teď to samé připravil čínský Great Wall na bází svého pick-upu Cannon. Limitovaná edice dostala přívlastek Baja Snake, a dokonce se spekulovalo, že se na její přípravě podílel slavný Carol Shelby. Ten ale jakoukoliv spolupráci popřel.

Great Wall Cannon Baja Snake

Úprava každopádně sází na osvědčené komponenty: tlumiče Fox, pneumatiky Toyo a k tomu přidává zvýšený podvozek a výrazný bodykit. Přehlédnout nelze černé rozšíření lemů blatníků, pevnostní nárazníky ani sání vyvedené na střechu. S drsným vzhledem už ale nekoresponduje nabídka motorů, ty jsou shodné se sériovým modelem a jedná se o dvojici přeplňovaných dvoulitrů – benzinový a naftový.

Cannon jako takový příliš originality nepobral. Vnější design by dobře zapadl do nabídky Toyoty, interiér je zase jakousi kombinací stylu Volva s architekturou Nissanu Navara. Přesto se jedná v podstatě o globální model, vedle Číny se vyrábí i v Thajsku a prodávat se bude mimo východní Asie postupně i v Austrálii, na Novém Zélandu a v Jihoafrické republice.

ORA Lightning Cat

Jednou z mnoha značek spadajících pod Great Wall je ORA, která se specializuje na elektromobily s retro designem. Po městském hatchbacku Good Cat, který nezapře inspiraci Porsche 911, přichází sedan Lightning Cat. Ten vypadá jako směska 911, elektrického Taycanu a supersportu 918.

ORA Lightning Cat

Jistou dávku originality vozu dodává skutečnost, že je podstatně kratší než velká čtyřdveřová Porsche. Na první pohled proto vypadá jako zvláštně zmutovaná 911 s druhým párem dveří. Originálně pojatá palubní deska nezapře inspiraci modelem 918, zejména díky vysokému středovému tunelu s druhým dotykovým displejem a samostatně stojícímu přístrojovému štítu.

Aby Lightning Cat připomínal produkci Porsche ještě více, má dvojici elektromotorů, které zajišťují pohon všech kol. Parametry ale budou nejspíš o dost skromnější, vždyť již zmíněný Good Cat má 109 kW a větší model ORA iQ 120 kW.