Čerpací stojany řidiče neokrádají

  13:37aktualizováno  13:37
Už se vám někdy stalo, že jste natankovali plnou nádrž a k velkému překvapení se do ní vešlo o několik litrů paliva více, než kolik by měla podle výrobce auta skutečně pojmout? V takové situaci asi většinu motoristů napadne, že množství načerpaného paliva je menší, než kolik ukazují údaje na stojanu, a vina je tedy na straně čerpací stanice.

Pravda je však jinde. Že tato situace není ojedinělá, potvrzuje tisková mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Miloslava Fléglová. „S touto stížností se na nás v posledních měsících obrátila řada spotřebitelů. Jde hlavně o majitele Škody Fabia.“

Co říkají odborníci

Tyto stížnosti řidičů obchodní inspekce předala Českému metrologickému institutu (ČMI). „Na jejich základě jsme provedli několik kontrol a ani v jednom případě jsme nezjistili vadné měřidlo. Do nádrže bylo načerpáno množství pohonných hmot, které výdejní stojan ukázal,“ vysvětluje Jindřich Pošvář z ČMI.

Škoda Fabia: Celkový objem nádrže, jejíž jmenovitý objem v dokladech k vozidlu je uveden 45 l, činí s bezpečnostním prostorem a nalévacím hrdlem 58 l s tolerancí (2 až 3 l). 
Stojany u čerpacích stanic navíc pravidelně procházejí kontrolami. „Podle zákona o metrologii je měřidlo po ověření opatřeno a zajištěno úředními značkami,“ sděluje Pošvář. Pracovníci metrologického ústavu po ověření stojanu na sklo displeje nebo přímo na displej lepí značku s písmeny CM a číslem pracoviště, které ověření provedlo, a dvojčíslím roku, kdy bylo poslední ověření provedeno. Ověření má platnost dva roky.

„Problém“ je tedy třeba hledat u automobilu, lépe řečeno u jeho řidiče. Vysvětlení spočívá v konstrukci palivové nádrže auta a dodržování postupu jejího plnění. „Využitelný objem palivové nádrže Škody Fabia je 45 litrů, Octavia Tour 55 litrů a Octavie Combi Tour 4x4 63 litrů. Toto množství paliva je možné načerpat po prvním vypnutí správně vložené funkční tankovací pistole,“ vysvětluje tiskový mluvčí automobilky Škoda Auto Evžen Krauskopf.

Existuje však i způsob, jak do nádrže dostat o několik litrů více. „Jestliže řidič bude i po skončení čerpání tankovací pistolí tlačit na odvzdušňovací ventil umístěný v hrdle nádrže, množství načerpaných pohonných hmot vzroste o pět až šest litrů. Tento postup je však v rozporu s instrukcí v návodu k obsluze vozu a výrobce jej nedoporučuje,“ informuje Krauskopf.

Pochyby přetrvávají?

Pokud máte i přesto pochyby o množství natankovaného paliva a podezříváte z chyby čerpací stanici, je možné se obrátit na Český metrologický institut (Pozor, METROLOGIE není nauka o počasí! Více ZDE), který se těmito případy zabývá.

Při podání podnětu ke kontrole je třeba sdělit nejen místo a firemní značku čerpací stanice, ale i o jaké číslo výdejního místa a produkt (nafta, Super 95 apod.) se v předmětném případě nákupu jednalo a datum, kdy byl nákup pohonných hmot proveden. Dále je třeba sdělit adresu/kontakt, kam má být výsledek kontroly nebo informace zaslána.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Škoda zahájila výrobu kamiqů, k prvním zákazníkům dorazí v září

Start výroby Škody Kamiq v Mladé Boleslavi

Škoda Auto začala ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrábět kompaktní městské SUV Kamiq. Každý den jich vyrobí...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz