Loni touto dobou se automobilový průmysl vzpamatovával z covidových lockdownů a v celé Evropě stály u prodejců desítky tisíc neprodaných aut. Jen v Německu bylo skladových vozů za 14,8 miliardy eur. Dnes má sice autoprůmysl stále problémy, ale spíš s dodávkou řady důležitých dílů. A skladových vozů rapidně ubylo i v Česku.
Například na webových stránkách Dacie bylo loni v květnu vidět 880 skladových vozů, u Renaultu pak 640 se slevou až 140 tisíc korun. Nyní Renault i Dacia zrušily centrální webové stránky pro nabídku vozů a odkazují zákazníky, ať kontaktují přímo dealery. Nabídka se oproti loňsku výrazně ztenčila, v celé republice jsou jen nižší stovky vozů, přesné číslo nejde zjistit. Víc je renaultů, kde převažují modely Clio a Arkana, skladových dacií je méně.
Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu |
Podobný „sešup“ meziročně nabízí i pohled do nabídky značky Citroën. Ten měl loni v květnu skladových aut 1291, letos jich je 365. Zastoupeny jsou téměř všechny modely. „A to včetně končícího C4 Grand SpaceTourer. Máme i dost spalovacích osobních Berling Profi +. Schází spalovací SpaceTourer, který již není v nabídce a nejméně zastoupený je elektrický SpaceTourer, jehož výroba trvá nejdéle,“ říká mluvčí značky Linda Šedá.
U pár značek však poměrně velký výběr existuje. Je jí Škoda s nabídkou 3100 aut, z toho nejvíc, skoro třetina, připadá na model Karoq. Skoro 500 je superbů, ostatních modelů od dvou do tří set, k tomu 80 elektrických enyaqů. U Opelu se na nová auta z výroby sice čeká „jen“ 4–5,5 měsíce, k tomu však nabízí český importér přes 800 skladových vozů. „V průběhu června se nám podařilo s továrnou domluvit „bonusový“ kontrakt – a během příštích týdnů se nabídka vozů k okamžitému dodání zvýší o cca 700 kusů, z nichž velmi významnou část budou tvořit crosslandy, nejprodávanější modelová řada Opelu v ČR,“ říká mluvčí Martin Hejral.
Přes 800 skladovek má i Volkswagen, jehož mluvčí David Valenta vysvětluje: „Skladové vozy se od chvíle, kdy začalo docházet k narušování dodavatelských řetězců, staly pro prodejce strategickým artiklem. Změnilo se i chování zákazníků, kteří daleko častěji volí jistotu již hotového vozu než objednání auta do výroby s nejistým termínem dodání. Prodejci tak začali se skladovými vozy pracovat daleko komplexněji než dříve, pravidelně objednávají a doplňují portfolio, tak aby uspokojili požadavky zákazníků a realizovali prodeje.“
Sankce proti Rusku Čechům dodávky aut neurychlí. Lexus ulovil skladovky |
Jak je to u dalších značek? Ford inzeruje na stránkách 120 skladových aut, Peugeot jich má 200 až 250, jedná se převážně o modely Peugeot 208 a 3008. V ČR je dohromady lehce přes 200 kusů BMW k okamžitému odběru jedná se většinou o X5, X6, 5 sedan, 5 Touring, X3, X1 a 3. V porovnání s předchozím rokem 2021 je stav zhruba o polovinu nižší. Kia nabízela v době uzávěrky 380 aut, nejvíc v modelových řadách Stonic, Sportage a Ceed SW.
Skladových vozů Audi bylo v polovině června k dispozici 187 a jejich počet průběžně klesá. Nejvíc připadá na model Q5 Sportback, jelikož jde o loni na podzim uvedený model a pro uvedení na trh se objednala větší série vozů. Několik set kusů na výběr má Hyundai, nejvíc – 178 – připadá na model Tucson.
Elektrický mrňous ze Španělska se představuje. Cupra časem vytlačí Seat |
Zlepšení hlásí značky Seat a Cupra. U seatů činila nabídka 203 aut, u cupry 162. „V případě značky Cupra jsme velmi dobře zásobeni modelem Formentor. U značky Seat máme k dispozici větší zásoby u oblíbených modelů Arona a Ateca. Situace se oproti předchozímu období podstatně zlepšila,“ říká mluvčí značek Filip Stoulil.
Naopak minimum skladových zásob drží značky Toyota a Lexus. Limitovaná série aut k okamžitému odběru je k dispozici pouze pro model Lexus RX 300, skladem je Toyota Mirai a do konce srpna benzinová Corolla sedan, počty však importér neuvádí.