Čech má octavii za tři roky, Němec za devět měsíců

aktualizováno 
Průměrný Lotyš si na luxusní BMW X5 vydělá za téměř 22 let, jeho lucemburský a britský kolega by jich za tu dobu nakoupili deset. Průměrně vydělávající Čech si pro exkluzivní SUVčko za milion a půl půjde za víc než deset let.

Na stokoňovou octavii vydělá průměrný český dělník za 3,3 roku | foto: Škoda auto

Srovnali jsme platy v zemích Evropské unie a vypočítali jsme, za jak dlouho si Evropané ve svých zemích vydělají na různá auta. Při výpočtu jsme vycházeli z tabulkových cen různých modelů, které srovnal evropský statistický úřad na podzim loňského roku, uvažovány byly koncové ceny pro zákazníky včetně daní.

Do přehledu byli vybráni typičtí zástupci jednotlivých kategorií aut. Česko reprezentuje Škoda Octavia II, která patří do nižší střední třídy. Velký vůz zastupuje modla českých manažerů - VW Passat, malé auto Opel Corsa. Za velkoprostorovou MPV třídu přijel zakladatel této kategorie Renault Espace, modní SUV auta do přírody velkoměsta i Transylvánie zastupuje luxusní BMW X5.

popisek KDE KOUPIT AUTO
SROVNÁNÍ CEN V EU 

Statistické úřady nerady pracují s pojmem průměrná mzda. Vysoké platy špičkově placených zaměstnnaců táhnou průměr vzhůru a ten proto neodráží dobře skutečný stav. Odhaduje se, že na deklarovaný průměrný plat nedosáhnou až dvě třetiny pracujících.

Pro výpočet jsme využili údaje o průměrné čisté roční mzdě pracovníků v průmyslu za rok 2004 v zemích EU - novější údaje neměl evropský statistický úřad Eurostat k dispozici. Průměrný roční plat dělníka v Česku byl před třemi roky 5098 eur = 143 080 korun (1 euro = 28,07 korun), což je necelých 12 tisíc čistého měsíčně.

Podle Českého statistického úřadu byla celková průměrná mzda v roce 2004 v České republice 18 041 korun hrubého, což je 14 091 čistého. Dnes je průměrná hrubá mzda udávaná českými statistiky 20 211 korun.

Čech s lehce podprůměrným platem, tedy ten pracující v průmyslu, si na Škodu Octavii s ceníkovou cenou kolem 470 tisíc vydělá za 3,3 roku za předpokladu, že celý svůj plat uspoří. Pokud by se spokojil s malým Opelem Corsa, vydělal by na něj o necelý rok dříve. Pokud by zatoužil po oblíbeném manažerském korábu VW Passat, nejedl, nebydlel, nešatil se a necestoval by téměř čtyři a půl roku.

Nejrychleji na nová auta vydělávají Britové a obyvatelé Lucemburska. Na corsu si vydělají za půlrok, passata mají doma za třičtvrtě roku a velkoprostorový Renault Espace za rok a pár měsíců.

Doba, jakou vydělává Čech na corsu, stačí Švédovi na to, aby dostal plat, s kterým pořídí BMW X5. Výpočty také potvrzují, že ze západních unijních zemí má Česko nejblíže k Portugalsku, které Češi předběhli v hrubém domácím produktu na hlavu v loňském roce. - více zde

Další státy, s kterými se chce česká ekonomika srovnávat - Slovinsko a Kypr - jsou prozatím i z pohledu dělníka toužícího po novém autě v nedohlednu.

Obecně platí, že pro pracovníky ve starých zemích Evropské unie jsou automobily relativně všedním spotřebním zbožím. Pro nově příchozí země bývalého východního bloku ovšem auta zůstanou ještě na dlouhou dobu drahá a špatně dostupná.

Země (ceny
v eurech)
průměrný roční
čistý plat
v roce 2004(eur)
Opel Corsa (1,2 59 kW) za jak dlouho vydělá na corsu Škoda Octavia (1,6 75 kW) za jak dlouho vydělá na octavii VW Passat (1,6
102 k)
za jak dlouho  vydělá na passat Renault Espace (2,0
16V 140k)
za jak dlouho vydělá na espace BMW X5 (3,0i 170 kW) za jak dlouho vydělá na X5
Německo 20 294 13 285 0,65 14 953 0,74 22 300 1,1 26 390 1,30 46 200 2,28
Belgie 17 808 13 800 0,77 15 326 0,86 21 991 1,23 29 590 1,66 47 244 2,65
Dánsko 25 871 22 838 0,88 x x 40 889 1,58 66 817 2,58 126.590 4,89
Estonsko 3 366 12 227 3,36 13 595 4,04 18 162 5,4 25 470 7,57 46 860 13,92
Finsko 20 539 15 270 0,74 18 113 0,88 29 889 1,46 42 200 2,05 71 573 3,48
Francie 16 921 12 800 0,76 15 633 0,92 20 063 1,19 29 400 1,74 47 374 2,8
Řecko 10 443 12 170 1,17 15 103 1,45 x x x x 63 449 6,08
Irsko 23 020 15 630 0,68 20 095 0,87 24 794 1,08 x x 68 223 2,96
Itálie 16 378 12 200 0,74 15 797 0,96 21 903 1,34 25 498 1,56 47 037 2,87
Lotyšsko 2 163 12 655 5,85 13 076 6,05 18 581 8,59 25 470 11,78 46 787 21,63
Litva 2 489 12 117 4,87 12 894 5,18 18 162 7,3 25 470 10,23 46 090 18,52
Lucembursko 25 195 13 117 0,52 14 965 0,59 19 709 0,78 28 123 1,11 44 875 1,78
Malta 10 470 16 961 1,62 21 074 2,01 x x x x 70 450 6,73
Nizozemí 21 306 15 190 0,71 19 275 0,90 27 837 1,31 35 485 1,67 65 024 3,05
Rakousko 17 756 13 980 0,79 17 398 0,98 23 293 1,31 30 690 1,73 54 850 3,09
Polsko 4 022 13 098 3,26 15 329 3,81 20 860 5,19 29 115 7,24 55 936 13,91
Portugalsko 7 426 14 655 1,97 21 166 2,85 x x x x 68 240 9,19
Švédsko 18 997 13 050 0,69 14 163 0,75 22 863 1,20 29 912 1,57 46 459 2,45
Slovensko 3 539 13 110 3,70 15 668 4,43 20 654 5,84 31 979 9,04 49 814 14,08
Slovinsko 7 555 12 142 1,61 14 334 1,90 20 747 2,75 30 194 4,0 50 257 6,65
Španělsko 14 501 13 089 0,90 x x 20 920 1,44 31 750 2,19 50 040 3,45
ČR 5 098 12 766 2,50 16 732 3,28 22 479 4,41 32 165 6,31 52 432 10,28
Maďarsko 3 715 13 341 3,59 15 504 4,17 20 252 5,45 25 529 6,87 52 304 14,08
Velká Británie 23 474 11 862 0,51 x x 20 594 0,88 28 817 1,23 46 232 1,97
Kypr 15 614 x x 16 684 1,07 21 787 1,4 x x 98 200 6,29
Zdroje dat: Eurostat, Statistisches Bundesamt, Statistisches Jahrbuch 2006
Poznámka: časové údaje v letech

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Hummer H3 8.7m party limo 9míst LPG
Hummer H3 8.7m party limo 9míst LPG

r.v. 2007, naj. 57 130 km, LPG + benzín
1 813 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz