Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Budoucnost Škody? Yeti možná do výroby, fabia za dva roky

  16:26
Budoucnost Škody? „Nevystavujeme auta jen tak. Myslíme si, že pro toto auto by se mohl najít trh," řekl o yetim šéf Škody Auto Detlef Wittig. Příští rok začne mladoboleslavská automobilka vyrábět roomstery. Jeho design je skoro hotov, říká šéfdesignér Ingenlath. Nová fabia přijede v roce 2007.

Nejpozději příští rok by Škoda Auto měla vyrobit půl milionu aut a za další dva roky ještě o sto tisíc víc.

Nový šéf automobilky Detlef Wittig dostal na podzim úkol, aby v Boleslavi přidal plyn, ale k tomu potřebuje víc aut, víc lidí a výrobních linek. A také nové trhy na východě.

Do roka má být vidět pokrok, slibuje dvaašedesátiletý Wittig.

Výstavní exponát Škoda Yeti, který automobilka předvedla v úterý na autosalonu v Ženevě jen jako designérskou studii, se nakonec možná přece jen bude vyrábět.

„Nevystavujeme auta jen tak. Myslíme si, že pro toto auto by se mohl najít trh, ale rozhodneme se až později podle reakcí trhu,“ uvedl Wittig v rozhovoru pro MF DNES.

Vše o ženevské studii:

Škoda Yeti: Horal z Boleslavi

Budou-li reakce příznivé, pak se bude opakovat stejný postup jako u další novinky, moderního rodinného vozu Roomster. Ten Škoda před dvěma lety ukázala také jako designérskou studii, a protože ohlas byl dobrý a mateřský koncern VW vyhlásil doktrínu zpestřit sortiment všech značek, roomster se začne příští rok vyrábět.

Yeti a roomster patří do společné rodiny, o které automobilka říká, že ukazuje novou generaci a nový přístup k designu a stavbě aut. Škoda chce jít s dobou, a jak potvrzuje ženevský autosalon, módou je rozšířit nabídku a vymyslet nové netradiční tvary karoserií a všemožně kombinovat zaběhlé klasické modelové řady.

Stylem přední masky by roomster měl být trochu podobný yetimu, ale jinak půjde o odlišné auto. „Roomster je jiný. Je to kříženec mezi kombíkem a MPV, kdežto yeti je SUV,“ vysvětluje Wittig žargonem, který se v automobilové branži šíří ruku v ruce s tím, jak automobilky potřebují vymyslet kategorie pro nové typy aut.
MPV znamená MultiPurpose-Vehicle, což je označení pro vyšší rodinná osobní auta mezi kombíkem a mezi osobním autem.

SUV znamená Sport-Utility-Vehicle, označení pro terénně laděná, prostorná auta. S novými tvary karoserií však vznikají další kategorie a zkratky. Když chce BMW zdůraznit sportovní charakter svých džípů, říká jim Sport-Activity-Vehicle. Ford zase vymyslel UrbanActivity-Vehicle, aby bylo vidět, jak mu záleží na lidech ve městě.

Roomster bude podle Wittiga stát kolem 15 tisíc eur a prý bude určen pro moderní rodinu, která od auta čeká trochu něco jiného než třeba kupci Octavie Combi. Podle šéfdesignéra Škody Thomase Ingenlatha je roomster až na detaily hotov.

Více o Škodě Roomster a její plánované výrobě ZDE

***

Škoda Roomster bude stát 425 tisíc ...čtěte VÍCE

„Bude mít trochu extravagantní, futuristický styl,“ říká Ingenlath. S roomsterem i s yetim se prý snaží držet nový „designérský jazyk“. Jeho efekt spočívá ve zdůrazňování funkce, pro jakou je auto vyrobeno, aniž by bylo třeba dohánět design dekoracemi jako třeba u nových BMW. Nový jazyk se podle něho odrazí i v dalších modelech, například v nové fabii, která by při dodržení tradiční sedmileté lhůty pro obměnu modelů ve Škodě Auto měla přijít na řadu brzy po roomsteru v roce 2007.

„Nebudeme žít nějaký dvojí život a masová auta vyrábět v jiném stylu,“ říká Ingenlath.

Kvůli roomsteru bude Škoda potřebovat najmout přes dva tisíce lidí a postavit nebo rozšířit některý ze svých závodů.

„Máme-li přidat do našeho sortimentu ještě jednu modelovou řadu, pak budeme potřebovat nové výrobní kapacity,“ říká šéf Škody. Wittig už dříve naznačil, že nejraději by roomster vyráběl v Kvasinách v podhůří Orlických hor, kde je čerstvě renovovaná továrna a kde se vyrábí největší model Superb, u něhož prodej nijak raketově neroste.

V úvahu podle něho však připadá také Vrchlabí, kam se v létě přesunula výroba první generace octavií, a teoreticky i nějaké místo v cizině. To v případě, že by vláda Škodě odmítla přispět investičními pobídkami a nedokázala zajistit u evropských úřadů souhlas s přidělením státní pomoci.

Vicepremiér Martin Jahn již prohlásil, že s pobídkami pro Škodu nemá problém, navíc budovat továrnu v jiné zemi by pro Škodu mohlo znamenat víc starostí, než jaké by měla s rozšířením některého z existujících závodů. Politici z východočeského hejtmanství se už pochlubili tím, že se o továrně se Škodou intenzivně vyjednává.
Wittig spoléhá na to, že díky zdvojení modelu Octavia (letos a možná i příští rok se bude vyrábět nová i stará verze) letos nebo příští rok zvedne produkci z dnešních 450 tisíc na půl milionu aut.

„Ještě nevím, jestli tento úkol splníme v roce 2005, nebo 2006, ale do dvou let by se to mělo povést. Půl milionu bychom měli brzy dosáhnout i bez roomsteru,“ říká Wittig. „Další cíl je 600 tisíc, což bychom rádi dosáhli během tří až čtyř let,“ dodává šéf Škody Auto.

Zpestření nabídky bude pro Škodu zřejmě nezbytná taktika, protože u nejprodávanější fabie roste konkurence a marže i prodej klesají. V pondělí začala svá tři auta vyrábět kolínská automobilka, její toyoty, peuegoty a citroëny však budou menší a v základní verzi také dražší než fabia, a proto si ani jedna strana nechce připustit, že by mělo jít o vážnou konkurenci.

Z druhé strany však číhají levné korejské značky, které chtějí ve střední a východní Evropě zabodovat. Velké téma v Ženevě je nová levná Dacia Logan, kvůli které chce Wittig na východních trzích nasadit levnou verzi Fabie Sedan s minimální výbavou. Ofenzivu v malých autech chystá také největší světový výrobce, koncern General Motors, který převzal po zkrachovalém korejském Daewoo jeho závody v Koreji a auta přejmenoval na Chevrolet.

„Spoléháme na to, že chevrolet má pro Evropany trochu emocionální náboj,“ říká Thomas Owsianski odpovědný za oblast „na západ od Německa a na východ od Číny“. GM podle něho věří, že nové jméno a předělaný model Matiz - nejprodávanější miniauto v Česku - zvedne prodej celé řady v jeho rajonu z loňských 42 tisíc na 50 až 60 tisíc aut.

ŽENEVSKÝ AUTOSALON 2005

*novinky
*užitečné informace

*fotografie...

...v příloze ZDE

Kolem bleděmodrého mladoboleslavského konceptu Yeti pobíhá také "skutečný" sněžný muž.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...